Ga naar inhoud


Triax 88 multifeed vs. Maximum E-85


lujo

Aanbevolen berichten

Ik ben benieuwd met welke schotel betere SNR waardes geeft en meer slechtweer reserve zou moeten hebben.

Ik vraag het voor de standaard satellieten 13 - 16 - 19,2 - 28,2 maar welke satelliet ze ontvangen zou in principe niet veel moeten uitmaken.

 

Wat denken jullie?

Welke zou je zelf aanschaffen?

 

Qua prijs zijn ze gelijkwaardig aan elkaar. Beide rond 50 euro.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Een Maximum E-85 geeft 38,7dB bij 12,5 GHz, een Triax 88 geeft 38,8dB bij 11,7 GHz. Ga je dat omrekenen naar 12,5GHz zoals bij de E-85 dan kom je uit op 39,37dB. Een verschil van 0,67dB.
Een E-85 verliest op de buitenste twee lnb's (13 en 28,2e) 0,5dB
Een Triax 88 verliest op de buitenste twee lnb's (13 en 28,2e) 1dB

Bij een Triax 88 meer ruimte voor de lnb's.
De schotel en rail van een E-85 is steviger dan de Triax88.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe heb je die versterkingswaarde van Triax 88 bij 12,5 GHz berekend?

 

Kunnen we zeggen dat bij beide schotels Inverto Black Ultra Twin lnb's zonder problemen zullen passen?

Ik lees net in een ander draadje dat dat in principe mogelijk is maar dat 28,2 lnb 4 millimeter naast komt. Beter zou zijn om voor 23,5 positie een Alps lnb te nemen.

 

Een ander verschil zou kunnen zijn, mits ik het goed gelezen heb:

 

Rail van Triax is voor satellieten die tot max 20 graden uit elkaar staan.

Rail van Maximus-85 is voor satellieten die tot 40 graden uit elkaar staan.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

De versterking van een schotel bij verschillende frequenties reken ik uit met deze calculator: http://www.***geen-reclame***/nl/antef_calc.html
De versterkingsfactor neemt namelijk toe als de frequentie hoger wordt.
Neem bijv. de Gibertini 80. Daar geven ze de versterkingsfactor op bij verschillende frequenties en die zijn als volgt:
Bij 10,7 GHz 36,70dB
Bij 11,7 GHz 37,45dB
Bij 12,75 GHz 38,2dB

Dit heeft te maken met het aantal hele golflengtes die op een schotel kunnen vallen. Hoe hoger de frequentie, hoe korter de golflengte en hoe meer golflengtes er op de schotel passen.
Persoonlijk ben ik niet zo gecharmeerd van schotelfabrikanten die alleen de versterking bij de hoogst gebruikte frequentie opgeven. Ze doen dat alleen maar om indrukwekkende cijfers op papier te kunnen zetten.

Als je op een E-85 allemaal lnb's gaat plaatsen met een kop van 60mm, dan komen de koppen van de Astra 1, 2 en 3 wel erg veel verkeerd te staan. Beter is dan een ALPS voor de 19,2 te nemen. Bij een Triax 88 kun je 4 koppen van 60mm nemen.

En inderdaad, met een gewone offsetschotel als een Triax, moet je niet verder dan 20 graden azimuth gaan (in Nederland 18,5 graden voor de Hotbird 13 tot Astra 28,2). Met een Maximum E-85 niet verder dan 40 graden azimuth anders krijg je veel te veel verlies op de buitenste lnb's.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je uitleg.

Als ik zelf calculator van die website gebruik dan merk ik dat ik zowel frequentie als gain moet invullen. Enige wat die calculator berekent is antenne rendement en offsethoek.

 

Als frequentie of gain ontbreekt dan wordt er niks berekend.

 

Ik dacht dat je met die calculator gain kon berekenen als frequentie bekend is of andersom.

aangepast door lujo
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

De E85 is twee keer zo duur, maar voor €75,- een goede schotel is niet te veel geld lijkt mij. Deze is gemaakt voor multifocus en kan met gemak 5 zwaardere lnb's dragen. Ook de kabel is goed weg te werken. Qua constructie stukken beter als Triax en voorzien van een skew op de schotel!

 

post-72666-0-44238700-1418219788_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

E85 is misschien iets duurder maar geen twee keer.

Triax 88 kost toch minimaal 30~35 euro en dan moet er nog een Triax multifeed arm gekocht worden: 15~20 euro.

 

Dus eigenlijk is die E85 ook al is ie iets duurder (+/-25 euro) meer waar voor je geld.

 

Wie is hier mee eens/oneens?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste lujo

Ik zie nu dat je me een maand geleden een vraag hebt gesteld. Ik heb dat niet gezien maar wil je er toch nog antwoord op geven.
Met de calculator waar ik naar verwees, kun je wel degelijk de gain bij verschillende frequenties berekenen maar dan moet je wel eerst iets weten.

Het rendement van een schotel wordt voor een belangrijk deel bepaald hoe nauwkeurig de schotel gemaakt is. Je moet hierbij aan een paar zaken denken zoals de nauwkeurigheid van de parabool. Als het schoteloppervlak bijv. meer dan 0,2mm afwijkt van de zuivere parabool, dan krijg je al een flinke rendementsvermindering. Bij een afwijking van bijv. 0,3mm is de rendementsvermindering al enorm veel groter.
Ook de nauwkeurigheid waarmee bijv. het brandpunt van de lnb in het brandpunt van de schotel is geplaatst, speelt een belangrijke rol in het rendement.

Ik zal hier een voorbeeld van geven.
Als je de C-band wilt ontvangen, dan heb je over het algemeen een flinke grote schotel nodig als de signalen niet al te sterk zijn. Omdat bijv. een schotel van 180cm duur is om te maken en ook moeilijk te vervoeren is, worden schotels voor de C-band vaak uit segmenten gemaakt, zie de bijlage.
Dit soort schotels zijn zeer prettig geprijsd. Je zou dan ook denken, voor die prijs wil ik deze schotel wel gebruiken om signalen van een moeilijk te ontvangen satelliet gebruiken, bijv. de spotbeam van de Astra 28,2 in Zuid Spanje of Zuid Italië. Maar dan kom je bedrogen uit want door de onnauwkeurigheid van de schotel wegens de losse segmenten, heeft deze een heel laag rendement voor de Ku-band. Zo laag zelfs, dat je veel beter een schotel uit één stuk kunt kopen van 1 meter.

Voor de ontvangst van de Ka-band die sinds een aantal jaren ook gebruikt wordt, worden nog hogere eisen aan de schotel gesteld.
Maar we hebben het nu over de verschillende rendementen bij frequenties die ver uiteen lopen, van 3,7-4,2MHz voor de C-band, 10,7-12,75 voor de Ku-band en 18-20GHz voor de Ka-band, alles download frequenties.
Een schotel uit segmenten die voor de C-band bijv. een rendement heeft van 70%, heeft voor de Ka-band maar een rendement van 35%.
Blijf je echter in dezelfde band zitten, zoals voor ons de Ku-band, dan kun je het rendement van de schotel in de berekening van de calculator gewoon op hetzelfde houden. Dat levert een verwaarloosbaar klein verschil op in de gain bij verschillende frequenties.
 

post-60869-0-08497600-1418230341.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jazeker! Wordt vaak gebruikt met Quad of Quatro lnb's. De schotel is al voorzien van gaatjes aan de zijkanten om eventueel te scharen.

Dat is meer om de windlast te beperken en moet ook met anders schotels. 

Staat je schotel tegen een muur (zuidkant) dan is dit meestal niet nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...