Ga naar inhoud


Nieuwe LNB en Switch voor Wave Frontier T90


Jan-65

Aanbevolen berichten


  • Reacties 37
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Even een Update

Alles in de vrije dagen geinstaleerd, en werk perfect, nu 

Tuner a/b Combi tuner, SNR 91% AGC 84% 14,8db

Tuner c single (orgineel) SNR 91%  AGC 99% 14,7db

 

Vraag 1

Is een dubbele tuner minder gevoelig?

Vraag 2 

Wat is belangrijk SNR / AGC / DB

Vraag 3

Hoe kun je de ontvangstwaarden nog beter krijgen, las ergens op forum over 99% 16db

Vraag 4

Maakt het nog uit hoe je de disecqc insteld, per tuner of tuner b en c als a bv.

 

 

1

Dat kan, maar het kan ook omgekeerd zijn. Een te gevoelige tuner kan ook overstuurd raken door een te sterke zender Als je dan een zwakke zender in de buurt van de sterke wilt ontvangen, kan het zijn dat de ontvanger 'dichtgedrukt' wordt, maar dat heb ik eigenlijk nog niet meegemaakt bij satellietontvangst (en ik ben ooit met analoge ontvangst begonnen met deze hobby, nog voor het DVB-systeem).

2

Probeer de SNR iig boven de 60% te houden. AGC = de sterkte van het signaal (bij satellietontvangers dan). Kun je nergens de BER waarde vinden? Die moet zo laag mogelijk zijn en blijven, liefst 0.

3

-Met zo veel mogelijk metaal ofwel een grote schotel, T90 is voor Astra echt wel groot genoeg, Je zou  een 120cm-180cm schotel kunnen overwegen, al is dat in dit geval toch wel weggegooid geld.

-Goed uitrichten en de kop in de juiste positie (Skew) draaien. Op een satellietlocatie hangen meerdere satelieten, je kunt het best uitrichten op de zenders die jij het belangrijkst vindt.

-Kop goed in het brandpunt zetten, de kop dichter/verder van de schotel plaatsen (in de houder dichter naar/verder van de reflector schuiven) 

-Bij lange lengtes, goede kabel (met lage demping op hoge frequenties) bijv KOKA 9TS, KOKA 799 Belden H125 Woon je in de buurt van 4G masten, kabel met goede afscherming (hoge instralingsdemping).

-Zo min mogelijk verbindingen, elke verbinding (F-connector) kan het signaal bijna halveren, crimp je connectoren zorgvuldig of gebruik Cabelcon connectoren als je niet wilt crimpen/schroeven. Bij een electronicawebwinkel van Duitse origine (R******t) zijn deze connectoren niet zo duur.

-Goede waterdichte verbindingen maken voor de connectoren die buiten gebruikt worden.

-Niet gebruikte in- en uitgangen voorzien van eindweerstand

-Vermijd aardlussen en potentiaalverschillen, zorg voor een goed centraal aardpunt (bijvoorbeeld je multiswitch).

-Vermijd te krappe bochten in de coax

Al deze zaken maken een klein verschil, de meeste winst win je met de schotel. Een bekend gezegde onder radio-amateurs is: "Buy a 10$ radio and a 100$ antenna"

 

4

Voor de gevoeligheid maakt dat niets uit.

 

Zelf ben ik nu ook een GSO (4*SAT+DVB-T + 3m) aan het opzetten. Heb bij de bekende satwinkel (C*********) negenaderige Multikabel besteld. Ik gebruik dat 2 keer om de vier Inverto Ultra Quattro LNB's, een logper (DVB-T) en een FM dipool met de multiswitch (EMP MS17/12-PIU) te verbinden. Van de multiswitch ga ik naar 9 antennedozen in huis met KOKA 9TS (Ik was bijna door de 799 heen). Moet nog wel een wisselfilter maken (of stacker) voor het samenvoegen van de FM- en DVB-T-signalen.

 

Ook ben ik bezig om een mastje neer te zetten voor SDR.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Simon

Bedankt voor je antwoorden, zo leren we allemaal van dit forum. 

De schotel ga ik nog een beetje tunen, kijken of de ontvangst nog beter kan.

De afsluitweerstanden snap ik nog niet helemaal, mijn multie switch heeft nog 6 poorten open, 5xout voor resiever, 1xIn Terr-ant

Volgens de leveransier waren afsluitweerstanden niet nodig.

Maar als dit helpt tot verbetering, schaf ik ze aan. Weet jij welk type ik dan nodig heb? zag twee soorten op een sat site.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een beetje zuurvrije siliconenkit in de onderkant van een f connector en je hebt de beste afsluitingen voor je lege aansluitingen

zo zit het bij mij al 2 jaar en het werkt perfect

heb je de aansluiting een keer nodig dan hoef je maar effe de kit eruit te halen en je hebt je f connector klaar voor gebruik

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...