Ga naar inhoud


Schotel e85 maximum uitrichten op astra 19,2 en 23,5


Sevorane

Aanbevolen berichten

Goede middag iedereen

 

Heb een nieuwe antenneschotel de maximum e85 gekocht en opgehangen. Ik slaag er niet in een voldoende hoge kwaliteit van het astra signaal te bekomen. Ik wil enkel astra 19,2 en astra 23,5 ontvangen en vraag me af of ik de lnb (inverto black quatro)  in het midden (het verlengde van de arm) moet zetten. Op de rail staan verschillende posities aangegeven. Kan hier iemand helpen ? Alvast bedankt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag Sprietje.

 

Bedankt voor de reaktie. Mijn woonplaats is in Belgie, 4850 Montzen. Tot nog toe had ik twee schotels aan de gevel, eentje voor astra 19,2 en een TV Vlaanderen Schotel voor astra 23,5. Beide hadden een inverto black ultra quatro 40 mm LNB en waren via een multischwitsch MS 9/8 EMP Centauri aangesloten. Verder heb ik nog twee ongebruikte inverto lnb´s liggen Black premium quad (IDLB-QUDL 40 PREMU-OPP). Als ik het goed heb kunnen deze ook via de boven vernoemde switsch aangesloten worden.

 
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sevorane

 

Een Inverto Black Ultra Quattro dat is deze:


Vanwege de brede behuizing kan deze zeker niet op een Maximum E85 schotel geplaatst worden.

 

Ik heb uitgerekend dat voor 4850 Montzen in België de koppen op een E85 schotel 52mm van elkaar moeten staan, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap.

Aangezien de koppen een diameter hebben van 59,5mm, kun je ze met het schuin zetten t.o.v. elkaar niet dichter van 58,5mm van elkaar zetten. De koppen kunnen dus 6,5mm niet dicht genoeg tegen elkaar voor een Inverto Black Premium Quattro, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?section=1&id=87

 


Daar kun je inderdaad Quattro of Quad- lnb's op aansluiten maar Quad-lnb's is niet eenvoudig.

Een pdf-file met meer informatie over die switch vindt je hier: http://www.emp-centauri.cz/pdf/1003343.pdf

 

Als je Quad-lnb's gaat aansluiten, moet je de schakelaartjes in een bepaalde stand zetten. Enige tijd geleden was hier op dit forum ook een vraag over en na lang zoeken en informatie van de fabrikant kwam daar eindelijk de oplossing voor. 

 

Maar zoals je ziet passen de Inverto Black Permium Quattro-lnb's eigenlijk ook niet op een E85. Nu zal het wel gaan lukken als je beide koppen iets naast de juiste positie gaat plaatsen maar ideaal is het niet.

Met die 6,5mm verschil zou ik er dan voor kiezen de kop van de Astra 19,2 er 4mm naast te zetten en de kop van de Astra 23,5 oost 2,5mm om in ieder geval op de Astra 23,5 het meeste signaal over te houden.

Het is dus gewoon een kwestie van de koppen in het midden tegen elkaar te zetten en de schotel zo uit te richten dat je op beide satellieten een evenwichtig signaal krijgt.

 

De schotel moet eerst als volgt worden afgesteld:

Zet de skew van de schotel op 90 graden, gewoon recht dus.

Zet nu de rail met een waterpas precies horizontaal.

Stel de schotelskew in op 100,6 graden op de schaalverdeling. Hij staat nu 10,6 graden scheef.

De elevatie moet op 30 graden ingesteld worden om de Astra 19,2 en 23,5 te vinden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje.

Bedankt voor het uitvoerige en duidelijke antwoord. Ik ben bereid om een nieuwe andere aangepaste lnb aan te schaffen, desnoods ook twee al jij me kan vertellen wat je me zou aanbevelen. Ik vindt het

belangrijk de lnb´s juist in te stellen omdat beide sattelieten belangrijk zijn : duitse zenders via 19,2 en de vlaamse op 23,5.  Hartelijk dank.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, het was beter geweest om een schotel te nemen waarvan de lnb's wat verder van de schotel af staan zodat ook de koppen verder uit elkaar komen te staan. Om slechts twee satellieten te ontvangen, is het ook helemaal niet nodig een speciale multifocus schotel te nemen.

Verder moet je maar eens proberen of je die quad-lnb op een multiswitch werkend krijgt. Ik kan het draadje zo gauw niet meer vinden op dit forum dat daar over ging, misschien weet iemand anders dit draadje nog te vinden.\Ik heb het idee dat het ongeveer een jaar geleden aan de orde is geweest.

Als je voor de Astra 19,2 een smalle lnb gaat nemen, dan zou ik altijd een ALPS nemen. Die zijn het minst gevoelig voor regendruppels.
Maar ja, dan kun je natuurlijk wel het beste en ook het goedkoopste een Quattro-lnb nemen en geen Quad. Maar of dan een Quattro-lnb voor de Astra 19,2 en een Quad-lnb voor de Astra 23,5 op die switch te combineren is, blijft de grote vraag. Ik denk het niet omdat je met die schakelaartjes een algemene instelling maakt die voor beide lnb's geldt.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...