Ga naar inhoud


Astra19 en 23 uitrichten in de Ardennen.


danny-M

Aanbevolen berichten


Zo, alles is binnen en nu vroeg ik me af :

 

Ik heb nu 2 duo LNB's die ik moet omswitchen naar 1 kabel, en dat 2 keer (naar de 2 tuners in de ontvanger DSR8141).

Lukt dat met 2 afzonderlijke DISEcq switch boxjes of moet ik één grotere gebruiken? M.a.w., loopt het switch stuursignaal via beide tuners of slechts 1 van beide? Anders heb ik met mijn 2 schakelkastjes (SAR212F) een probleem...

 

Trouwens, mijn eerdere berekening voor de LNB afstanden van 77,5mm  was gebaseerd op een hartafstand van 775mm, in het center van de schotel.Blijkt dat het een verhouding 60/40 is van bovenaf.

Even beter nagemeten dus en nu kom ik op 67,6mm, dat lijkt me correcter met jouw  berekening  sprietje .

 

Het lijkt me  best om de schotel tussen de 2 satellieten te richten en dan de beide lnb's op de helft van de berekende afstand te plaatsen, en de gemiddelde skew waarde te gebruiken?

 

Vrijdag neem ik verlof, ga ik knutselen ...

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstanden had ik al berekend voor een Triax 110. Daar heb ik de gegevens van.

Je moet de rail monteren zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
De afstand van de lnb's 62,5mm aan de voorzijde gemeten.
De rail moet 10,8 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Astra 23,5 moet 12mm hoger staan dan de kop van de Astra 19,2.
De skew van de Astra 19,2 lnb moet op 4 graden staan.
De skew van de Astra 23,5 lnb moet op 7 graden staan
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
De kop van de lnb 5-6mm van de lnb-klem af.
De elevatie van de schotel moet op 30,3 graden staan om de Astra 19,2 om 23,5 te vinden.
Monteer de twee diseqc-switches zoals in de bijlage.
 

post-60869-0-31719700-1422999607_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hip..Hip..

 

Eerst en vooral Sprietje hartelijk dank voor de verstrekte hulp en gegevens. Zonder jouw hulp en raad was het nooit gelukt. Kom je ooit hierheen krijg je een zelf gemaakt pruimenlikeurtje !!

Na 7 uur knutselen en 3 uur uitrichten (ja, t'is m'n eerste keer !) bij -3°C (ik heb m'n neopreen duikpak aangetrokken om warm te blijven, als dat geen devotie en volharding is!) hebben we beeld.En wat voor beeld!

Het rapport :  signaalsterkte 95%, Kwaliteit 100%

LNB afstand berekend door Sprietje : 62,5mm; mijn berekende afstand op de exacte locatie : 67,5mm

De eigenlijke afstand met max. singaalsterkte is 65mm, net het midden tussen de 2!

Schotelhoek staat op 31° (staak staat een beetje uit het lood).

Ik heb met een andriod app de satellietporsities bepaald, ze komen beiden boven de boomgrens, dus dat is een meevaller.

LNb connectoren beschermd met krimpkous met hotmelt in, de relais zitten in een IP 65 afgeschermde alu box.

De voet is extra verzwaard met betontegels, stabiliteit  is een absolute voorwaarde..

 

Ik ga wel een ferme  mail sturen naar de winkel die me de foute kabel en LNB verkocht heeft, en ik vermoed ook een schotel die niet echt een triax is  (er staat nergens een logo op, maar hij doet het wel) met een copy naar TVV om mijn gal even te spuien. Ik vind het niet kunnen dat een pro zo'n blunders maakt.

 

Foto's in bijlage.

post-75810-0-27845900-1423241507_thumb.jpg

post-75810-0-53165500-1423241510.jpg

post-75810-0-15595400-1423241513_thumb.jpg

post-75810-0-90954200-1423241515_thumb.jpg

post-75810-0-56567700-1423241642_thumb.jpg

aangepast door danny-M
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste danny-M

Fijn dat je zo'n mooi signaal hebt. Wat een verschil met eerst!
Dat de elevatie iets afwijkt van de theoretische waarde ligt ook aan het feit dat de rail ondersteboven gemonteerd is.
Dat jij op een afstand van 65mm uitkomt in de praktijk, heeft waarschijnlijk te maken met het niet zuiver genoeg uitrichten van beide lnb's.

Zoals je al aan gaf heb je 100% kwaliteit en dan is de beste afstelling niet meer af te lezen want hij kan voor een nog betere positie natuurlijk geen 110% aangeven.
Ook de schuinte van de rail is niet goed.
Ik had uitgerekend dat hij 10,8 graden schuin moet staan. Ik zie dat hij 17 graden schuin staat. Hoe heb ik dat geconstateerd?
Ik heb de toto eerst zuiver recht gezet zodat ik een verticale lijn kon trekken tussen het hart van de pijp onder bij de voet (zie blauwe cirkel) en precies het midden van de twee bevestingingsbouten van het schotelblad (zie de blauwe cirkel boven). Toen moest ik de foto 17 graden kantelen om beide lnb's precies horizontaal te krijgen. De rail staat dus 17 graden schuin. Dat is veel te veel en daardoor verlies je signaalkwaliteit. Klik de foto even aan zodat die groter en duidelijker wordt.

Ik kan me voorstellen dat je voorlopig even tevreden bent maar als het weer wat beter weer is, dan zou je het toch nog wat beter af moeten stellen.
Dus eerst de rail op 11 graden zetten en dan de schotel op maximale signaalkwaliteit uitrichten op de Astra 23,5. Je moet dan een vochtige zeem over de kop van de lnb hangen waardoor de signaalkwaliteit zo'n 20% zakt. Staat de schotel echt helemaal goed uitgericht, dan de kop van de Astra 19,2 afstellen, ook met een zeem erover. Ik weet zeker dat je dan op een afstand uit komt van 62,5mm.
Verder zie ik dat de regenkapjes van de lnb's niet omlaag zijn getrokken.
Staat de skew van de lnb's helemaal optimaal? Ik heb de indruk dat ze nog iets met de wijzers van de klok meegedraaid moeten worden.

Staat de satelliet ver boven de bomen op de berg of zo maar net?

Verder is de diseqc-switches mooi in een metalen doos beschermd.
Heb je de bout met vleugelmoer wel in de lnb-arm geschroefd om de arm goed vast te zetten? In zie hem niet zitten maar misschien komt dat wel omdat de foto schuin van boven genomen is.

Het ziet er netjes uit.
Vraagje, blijft het land en de schotel ook droog als de rivier extreem hoog water heeft?
 

post-60869-0-81658800-1423253354_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Sprietje,

 

In eerste instantie kreeg ik enkel redelijk goed signaal op de astra 1 kop, en totaal niks op de astra 3, wat ik ook deed.

Ik heb dus , een beetje tegendraads, eerst de astra 1 zo sterk mogelijk uitgeregeld en dan de helling en afstand voor de astra 3 kop bijgeregeld. I kreeg pas ik signaal op beiden nadat ik de rail had omgedraaid, als hij 'normaal' stond kon ik geen signaal op de Astra 3 krijgen, hij kon niet schuin genoeg.

Om de lnb's dicht genoeg bij elkaar te krijgen heb ik trouwens ook een hoekje van de railsteun moeten afhalen aan de zijde van de astra 3.

 

De skew instelling bleek niet veel te veranderen in signaalkwaliteit, dus heb ik die, eens ik beeld had, ook maar met rust gelaten. Die skew aanduidingen op de lnb's zijn trouwens niet echt duidelijk vind ik, er staat nergens een referentiepunt op. Ik zal later de zaak beter uitrichten mbv m'n laser waterpasje bedenk ik me net.

 

Ik heb zo'n 10-15 meter speling boven de bomen tov de stallietpositie, afgaande op het beeld  op de android app.

Toen de zon even kwam piepen stond ze halfweg de rivier, ik denk dus dat tegen 2 maart de schotel wel volledig licht -dus zicht- zal hebben.

 

Regenkapjes ? :confused:  *kijkt blondT* ik zal die morgen eens zoeken, die zijn me volledig ontgaan :P .

 

Ik heb ook alle bouten en moeren vervangen door echte inox exemplaren, de vleugelmoer is vervangen door een normale bout.

De gegalvaniseerde delen worden nog behandeld met een anti roestcoating -bij beter weer-.

 

Het waternivau is in de Amblève - de rivier met het grootste en sterkst varierende debiet in Belgenland- zeer variabel en de rivier moet zo'n 3M50 stijgen eer onze tuin onder loopt, dan liggen de huizen verderop tot halfweg het gelijkvloers onder water. Tot op heden hebben we 2M65 gehad als max (zo'n 2 jaar geleden), dus er is nog wat speling.

 

Ik was verkleumd van de kou toen ik eindelijk beeld had, en heb de zaak niet meer aangeraakt, als het weer wat verbeterd zal ik zeker even kijken om de hoek en skew te verbeteren gebruik makend vande zeemvel tip.

We zijn al zeer blij dat we tv kunnen kijken, in HD nog wel :D .

 

Groetjes,

 

danny

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste danny

Dat je de rail om moest draaien had ik al in bericht 21 geschreven.
Dat de rail 10,8 graden schuin moet staan, is een absoluut feit. Het heeft geen zin dit proefondervindelijk vast te stellen. Zou je vaststellen dat een andere schuinte betere resultaten geven, dan staat de schotel gewoon niet goed op de eerste satelliet afgesteld.
Ook is het niet verstandig de schotel eerst op de sterke Astra 19,2 uit te richten. Nee, je moet beginnen de schotel op de zwakke Astra 23,5 uit te richten met de vochtige zeem over de kop, liefst zonder diseqc-switch, dan staat de kop van de Astra 19,2 automatisch goed met de gegeven maatvoeringen.
Het regenkapje, zie bijlage.
 

post-60869-0-01238200-1423261301.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...