Ga naar inhoud


Duo lnb uitrichten


Kroam
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo forumleden,

 

Ik ben al een paar dagen op internet aan het browsen naar hoe ik mijn schotel moet instellen, maar de puzzel valt nog niet op zijn plaats.

 

Ik heb een 78 cm schotel van Triax met een Inverto IDLB-SINM23 Monoblock Single 4.3 LNB 0.2dB Black Pro

de tegelvoet staat waterpas.

 

Met de 19.2 in de houder en met 29.0 graden elevation kan ik hem juist afstellen op astra 1, maar krijg ik met geen mogelijkheid signal op de 23.5 (astra 3)

met de 23.5 in de houder en met 28 graden elevation kan ik hem juist afstellen op astra 3, maar dan krijg ik met geen mogelijkeheid signaal op de 19.2

 

Ook lees ik in de handleiding van canal digital dat de 23.5 in de houder moet, maar dat hij dan wel op 29 graden afgesteld moet worden :-S

 

iemand nog ideen?

 

groeten,

kristiaan

post-75932-0-46977900-1423046949_thumb.jpg

post-75932-0-34006900-1423046958_thumb.jpg

post-75932-0-37338300-1423047019_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Toevalig niet hetzelfde probleem dat ik had? Maar dan met de TD110:  de afstand tussen de 2 LNB hoorns die niet klopt met de werkelijke positie? Er is wel wat speling, maar niet veel...In dat geval kijkt één van de lnb's naast het brandreflexiepunt van je schotel voor één v/d satellieten, en je hebt geen signaal. Richt je de zaak andersom, heb je geen signaal op de andere sat. Ik heb de duo lnb vervangen door 2 afzonderlijke en dat ga ik komende vrijdag proberen uitrichten.

aangepast door danny-M
Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is een 4,3 graden duo-lnb voor een 80cm-schotel. Een Triax 78 is een 70cm-schotel (70cm breed en 78cm hoog) en past daarom niet ideaal op die schotel. De koppen staan te ver uit elkaar.
Maar heb je de duo-lnb wel 11 graden schuin gemonteerd? Daarna moet met een beetje middelen tussen de twee satellieten het echt mogelijk zijn zowel de Astra 19,2 als de 23,5 te kunnen ontvangen.
 

post-60869-0-57674900-1423053546.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Bedankt voor je antwoord.

 

dus als ik het goed begrijp moet ik eigenlijk een grotere schotel hebben of een andere lnb ?

 

Nog een paar vragen:

Moet de loshangende kop (de 19.2 hoger of lager bij de 11 graden hoek)

en bij het middelen tussen de twee satellieten welke elevation moet ik dan aanhouden?

 

tnx.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Tja, eigenlijk bestaat er geen ideale duo-lnb voor een Triax 78.
Duo-lnb's worden gemaakt voor een 60cm-schotel en een 80cm-schotel, niet voor een 70cm-schotel zoals een Triax 78.

De loshangende kop van de Astra 19,2 moet lager staan dan die van de 23,5.
De elevatie van de schotel moet je dus op 28,1 graden instellen om de Astra 23,5 satelliet te vinden maar deze waarde is betrekkelijk en geldt alleen maar als de mast zuiver verticaal staat en de offsethoek van de schotel niet afwijkt van het theoretisch gegeven. Die elevatiestand is dan ook alleen maar bedoeld om de satelliet te vinden. Het fijnafstellen doe je op maximale signaalkwaliteit (elevatie en draairichting).
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...