Ga naar inhoud


Fuba schotel, LNB's Astra1, 2, 3 en Hotbird plaatsen


matata

Aanbevolen berichten


Beste matata

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Boxmeer op een Fuba DAA 780:

De afstanden tussen de lnb's is als volgt:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 77,5mm
tussen de Astra 19,2 en 23,5 in 52,5mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 56mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

De schotel moet 9,74 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 31mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.

De skew van de lnb's moeten als volgt staan:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

De elevatie van de schotel moet op 29,4 graden ingesteld worden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden. Stel de elevatie en draairichting daarna af zodat je maximale signaalkwaliteit hebt.
 

Om een foto te plaatsen moet je de volledige editor gebruiken, de knop rechts onderaan.

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste matata

Ik heb met het uitrekenen van de lnb-afstanden een foutje gemaakt. Ze moeten dichter bij elkaar staan en wel als volgt:
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 71mm
tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 in 48mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 51mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.

Je ziet dat de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 kritisch is. De lnb is 56mm breed. Omdat ze 5 graden taps t.o.v. elkaar staan, komen de koppen dichter bij elkaar te staan dan die 56mm. Dat wordt 50mm. Dat is een afwijking van 2mm van wat het moet zijn maar dat is geen probleem. De ALPS-Quad-lnb's zijn dus wel te gebruiken.

De schotel moet 9,74 graden schuin gezet worden, d.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet met deze nieuwe berekening 29mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Sorry voor de late reactie, heb nachtdienst gehad.

Hartelijk dank voor de berekening  ik zit nu te twijfelen wat ik moet doen een ander schotel aanschaffen, of deze plaatsen.

Aangezien ik meteen alles goed wil hebben twijfel ik wat het beste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als jij kans ziet om die schotel schuin te kunnen zetten en ALPS-Quad-lnb's wilt gebruiken, dan is die gewoon te gebruiken.
Je kunt ook een knik in de mast maken van 9,74 graden. Zo'n knik heb ik in Zuid-Spanje ook gemaakt bij mijn Triax 115 alleen is die 20 graden, zie bijlage.
 

post-60869-0-56618500-1427833606_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee opzij, precies in de richting waarin de schotel afgesteld moet worden.
Achterover heeft geen nut. Dat kun je met de elevatie instelling van de schotel doen.
Een komt natuurlijk niet op een paar tiende graad op aan. Als die pijp een knik heeft van 10 graden is het ook goed.
Alleen het afstellen van de schotel wordt iets lastiger want als je de Azimuth (draairichting) iets wilt verstellen, verander je ook de schotelelevatie een beetje.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...