Ga naar inhoud


Zelfgemaakte antenne


Wizzard

Aanbevolen berichten

Ik kon op mijn DAB+ ontanger geen commercieele stations ontvangen en besloot eens te gaan zoeken

naar een goede, goedkope antenne...

Ik kwam al snel de meest goedkope antenne tegen die je maar kunt indenken:

Een stuk coax.

Beetje strippen, f-connector monteren, klaar.

Werkelijk waar!

Ik heb het ding, de coax kabel dus, nu hangen aan het kozijn naast de ruit van mijn huiskamer,

achter het gordijn. Niet zichtbaar..ultra goedkoop en het werkt geweldig.

Ik kan nu, anders dan met de met mijn Onkyo meegeleverde binnenantenne, alles ontvangen.

Hoe lang je de coax kunt maken, voordat het signaal verdwijnt, weet ik niet, maar met mijn coax-antenne

van 2,5 meter lang krijg ik alles op 100% binnen. Even experimenteren dus.

post-77798-0-11763200-1428438001_thumb.gif

 

 

 

 

 

 

http://www.audiobritain.co.uk/A_cheap_DIY_internal_DAB_aerial.html

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Volgens mij kan je de krullen ("50mm") en het isolatie gestripte deel ("230mm") gerust achterwege laten.

 

De 300mm waarvan de braid is verwijderd is de echte voelspriet.

 

Daar waar de mantel in tact is komen geen radio signalen binnen, en ook geen storing: alles is daar immers afgeschermd. Maak de kabel "zo lang als je wilt", maar het levert je geen ontvangst-winst op.

 

Dit soort antenne gaat er van uit dat er een 'aardvlak' is. Dat zou ideliter een metalen vlak (bv: autodak) zijn op de plek waar de braid (mantel) begint. Ik heb geëxperimenteerd door op die plek wat losse draadjes zijwaarts uit te laten steken, en dat hielp wel iets (maar niet heel veel). Zoals de 3 schuine sprieten in dit plaatje.

Antenne_gp_vhf_3.jpg

aangepast door Zunigkyk
Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is de bedenker bang dat het buitenmantel materiaal (PVC o.i.d.) dielectrische verliezen geeft en stript daarom die 230 mm weg? Want dit deel doet wel degelijk mee, het is een halvegolf antenne.

 

Die coax antenne is eigenlijk vergelijkbaar met met de GPA op de foto hierboven.

Maar dan met de 3 radialen helemaal "naar beneden gedrukt" tot aan de coaxkabel.

De uiteinden mogen dan niet de coax afscherming raken.

 

Bij de coax-antenne is dat natuurlijk wel het geval, de afscherming zelf fungeert als radialen!

Als "surrogaat isolatie" zit daar een mantelsmoorspoel.

 

Leuk bedacht, en het is makkelijk nog wat te experimenteren met de plaats en het aantal windingen van die mantelsmoorspoel.

aangepast door hvdh

Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...