Ga naar inhoud


Vraag over verbinden N-Router met AC-Router, specifiek probleem


Ga naar oplossing Opgelost door winwiz,

Aanbevolen berichten

Ik ben voornemens om een AC router te bestellen en die op mijn huidige Asus RT-N66U aan te sluiten.

Normaliter geen al te groot en al vaker besproken probleem maar ik heb hier wel een situatie waarbij ik nog niet helemaal uit kom.

Wilde nog eerst een schets bijvoegen maar wellicht gaat het ook zonder.

 

De huidige situatie:

 

  • Op de eerste verdieping komt het WAN binnen en is aangesloten op de WAN poort van de daar geplaatste Asus router. 
  • Aan één van de 4 LAN poorten van de Asus is een Gigabit Switch Netgear GS208 aangesloten.
  • Aan deze switch is  een VU+ SOLO2, een netwerkprinter en een oude laptop aangesloten, deze staan dus ook allemaal op de eerste verdieping.
  • Eveneens is op de switch ook nog een Cat6 UTP kabel aangesloten welke naar een SOLO2 loopt die op de begane grond staat.

Dus de SOLO2 op de begane grond is voorzien van een Gigabit verbinding naar de SOLO2 op de eerste verdieping.

 

Omdat ik echter op de begane grond via WiFi gebruik wil maken van het AC protocol op mijn MacBook Pro en Ipad Air 2 wil ik daar een AC Router plaatsen welke via een LAN kabel op de Asus router op de eerste verdieping moet worden aangesloten.

Die kabel ligt er al dus dat zou geen probleem zijn.

Alleen een AC Router op de eerste verdieping is uiteraard ook een optie en levert geen vragen op maar dan verlies ik denk ik op de begane grond aardig wat signaal.

 

Als ik een AC Router op de begane grond plaats dan gebruik ik de aldaar aanwezige UTP kabel om die met de Asus Router op de eerste verdieping te verbinden, dus op de Asus Router op één van de 4 LAN poorten en op de AC Router op de WAN poort.

 

Dat zou dan betekenen dat:

 

  • Ik op de begane grond WiFi via de AC Router kan ontvangen
  • De SOLO2 op de begane grond via een LAN kabel van de AC Router op het Internet is aangesloten

Wat is nu naar mijn mening het probleem?

 

Ik kan geen tweede LAN kabel van de eerste verdieping naar de begane grond leggen, dus dat zou dan betekenen:

 

  • De SOLO2 op de eerste verdieping heeft geen LAN verbinding meer naar de SOLO2 op de begane grond dus ik kan via LAN niet meer tussen die 2 apparaten streamen
  • De SOLO2 op de eerste verdieping heeft geen Internettoegang meer dus ik kan deze niet meer On-line updaten
  • Immers de LAN kabel tussen de eerste verdieping en de begane grond wordt nu gebruikt als WAN verbinding naar de AC Router en kan geen normale data meer transporteren

Is deze aanname correct en zo ja, kan ik dit op een eenvoudige wijze oplossen?

Wellicht zie ik een eenvoudige oplossing over het hoofd.

 

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Oplossing

Er hoeft helemaal geen probleem te zijn:

 

De Wan komt binnen op de Wan poort van een Router (Router 1).  Die zorgt dus dat er IP adressen worden uitgedeeld.

 

Alles op de LAN poorten aangesloten van Router 1 krijgt dus een IP adres vanuit die router. Een switch heeft hier geen invloed op en zorgt in principe alleen voor meer aansluitingen.

 

Router 2 moet je als Acces Point configureren en apparaten verbonden met  hem krijgen dus ook een ip adres vanuit Router 1.  Afhankelijk van het merk router heb je gewoon een instelling waarin je kunt zeggen dat het een Acces Point moet worden en wordt de WAN poort omgezet naar een LAN poort. Bij anderen moet je DHCP uitzetten en moet je de WAN poort niet gebruiken.

 

Voor de duidelijkheid:  Router 2 is dus, eventueel via een switch, aangesloten op een LAN poort van Router 1

 

Alles valt binnen hetzelfde netwerksegment en streamen zal dus geen probleem zijn.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok, dat klinkt wel simpel, bedankt voor de snelle reactie :D

Ik heb hier nog een oude Netgear WGR614 v7 Router, ga die wel i.c.m. met mijn Asus router testen.

 

Moet op de snelheid na in feite hetzelfde resultaat opleveren.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er nog een regel aan toegevoegd voor de duidelijkheid.

 

Het principe is ook super simpel, je moet alleen router 2 goed configureren en bij bijvoorbeeld Asus kun je als instelling AP kiezen en staat alles na een herstart meteen goed.

 

Houdt er wel rekening dat de LAN poorten van oudere routers soms maar 100 Mbit zijn en dat kan soms een probleem geven met streamen.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wederom bedankt en v.w.b. de laatste opmerking, dit is duidelijk en ook alleen maar voor tijdelijk testen bedoeld.

 

Intussen heb ik de oude Netgear als 2e router in gebruik en alles functioneert, dus ik kan alle op Router 1 en 2 aangesloten apparaten bereiken.

Allen binnen een en dezelfde IP-Range 192.168.2.xxx.

Nu zat op de oude Netgear WGR614 v7 geen optie als Acces Point, althans ik heb het niet kunnen vinden, dus heb ik de DHCP Server op de 2e Router uitgezet en dat schijnt goed te werken.

Is dit de juiste optie of zijn er nog betere?

 

Moet nu alleen nog kiezen welke AC Router ik bestel, het zal wel de D-Link DIR-868L worden of misschien nog de Apple Airport Extreme alhoewel ik het grote prijsverschil van circa € 90,= tussen die twee niet echt thuis kan brengen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de Asus RT-N66U je bevalt, ze hebben ook AC versies....   Die D-Link is een prima apparaat, vooral ook vanwege de beamvorming.

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op zich bevalt de Asus mij prima maar de eventuele keuze voor de D-Link is gebaseerd op de hele goede testresultaten en de goede prijs- kwaliteitsverhouding.

Dit is ook wel voor de testresultaten voor Apple van toepassing maar niet voor de prijs- kwaliteitsverhouding.

 

Overigens nog een opmerking vraag over het verbinden.

Ik realiseer mij nu pas dat ik nu niet meer in het configuratie Menu van de 2e router kan komen, althans ik weet niet hoe.

Uiteraard kan ik hem wel weer resetten maar dat is straks met de nieuwe AC router ook niet de bedoeling dus misschien moet ik nog iets aan de configuratie van de 2e router wijzigen.

 

Of ie er nog een handigheid om wel het Menu in te komen?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

.. Overigens nog een opmerking vraag over het verbinden.

Ik realiseer mij nu pas dat ik nu niet meer in het configuratie Menu van de 2e router kan komen, althans ik weet niet hoe.

 

 

Deze opmerking / vraag kan komen te vervallen want het is opgelost.

Typefout in het veld Gateway gemaakt.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...