Ga naar inhoud


Signaalsterkte Astra 19.2 met een Triax 78 + multiblock


satmad

Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Sinds korte tijd maak ik gebruik van een Triax 78 met een multiblock waar 4 Inverto LNB op zitten.

Ik heb via de link https://www.sat4all.com/forums/topic/267237-triax-78-met-multiblock-4-lnbs-plaatsenduidelijke-uitleg-met-fotos/ de instructie opgevolgd.

 

Echter als ik schotel afstem op de Astra 19.2 dan komt de signaalsterkte uit op 80%.

Is dit normaal of moet dit 100% zijn.

 

En heeft dit ook gevolgen door de signaalsterkte van de andere lnb die kijken naar de Hotbird, Astra 23.5 en Asta 28.2 ?

 

Hopende kan iemand mij hermee helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Reacties 63
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Hallo satmad,

 

In de link gebruikt hij de DM800 ontvanger.

Elk merk ontvanger geeft zo zijn eigen signaalsterkte aan.

Welke ontvanger heb je gebruikt ?

TF7700HSCI, HS2100CICD, xTrend et4000
Big Bisat met 9 LNB's, Draaibaar SG3100 met 90 x 98 cm Archsat schotel van 45.0W t/m 57.0E

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, dat past niet, een Inverto-lnb met een kop van 60mm op een Triax 78. Dan komen ze een heel eind naast de juiste positie te staan en zal de ontvangst navenant zijn. Je moet je bedenken dat de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5-lnb op een Triax 78 slechts 47mm moet zijn en dat terwijl ze niet dichter van 58,5mm van elkaar kunnen hart op hart. Een afwijking van maar liefst 11,5mm. Dat kan wel op een Triax 88.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste satmad

ik heb het volgende voor een Triax 88 uitgerekend voor Tilburg met Inverto Black Ultra:

Plaats de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
Monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de lnb-klem staan.
Plaats de Astra 19,2-lnb met de houder op 3mm van de lnb-arm.
Plaats de lnb's lnb's van de Astra 19,2, de 23,5 en de Astra 28,2 zodat de koppen tegen elkaar staan.
Plaats de lnb van de Hotbird op 78mm van de Astra 19,2-lnb, d.w.z. gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje.
Zet de rail 10,34 graden schuin. D.w.z. de kop van de Hotbird 13 moet 35mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2. Dit kun je meten met een waterpas en een rolmaat.
Stel de skew van de lnb's als volgt in:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 4 graden
Astra 23,5 op 7 graden
Astra 18,2 op 10 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, dus niet t.o.v. de rail.

Stel de elevatie van de schotel in op 29,3 graden.
Richt nu de schotel uit op de Astra 23,5, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 3mm naast.
Doe dit met de uiterste precisie zodat je echt de maximale signaalkwaliteit hebt bereikt want dit bepaalt ook de kwaliteit voor de overige 3 satellieten.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op de eerste plaatst bedankt voor je reactie Sprietje.

Echter lk ben een leek op het gebied van satelliet. Daarom had ik nog een paar vragen, hopende kan je deze beantwoorden.

 

- Wat bedoel jij met  "Monteer alle lnb's zodat de kop 5-6mm van de lnb-klem staan ", wat bedoel je daarmee.

- De LNB van Astra 19,2 dient  normaal gesproken aan de linkerkant te zitten van de multiblock (zie afbeelding), hoe is het in dit geval en waar plaats ik de lnb voor de Astra 23,5 en de Astra 28,2.

-Klopt het dat de Hotbird LNB  aan de linkerkant van de triax multiblock moet worden geplaatst. En wat bedoel jij met "van kuiltje tot kuiltje."

-En hoe stel ik de skew in

 

 triax_multiblock.jpg

aangepast door satmad
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...