Ga naar inhoud


Schotel advies Spanje - Costa Del Sol


dejutter

Aanbevolen berichten

@Quijote,

bedankt voor het informeren, is de prijs van €70 excl VAT/IVA?

In Spanje vermelden ze vaak consumentenprijzen ex BTW, iets wat in Nederland niet mag.

 

@Sprietje,

Dat een f/D verschil tussen de Tecatel schotel (0,57) en een Triax.TDS110 (0,6) al zo'n effect heeft op de afstand tussen de lnb's.

Door de afwijkende f/D van de Tecatel schotel en de noodzakelijke aanschaf van extra switches, lnb's en houder, is de meerprijs

van de Triax TDS110 schotel icm de Inverto 6 graden monoblock (Astra 1 & Hotbird) eigenlijk nog steeds het overwegen waard.

Mag ik er nog steeds vanuit gaan dat de combinatie TDS110 en de Inverto 6 graden monoblock moet werken voor Astra 1 en 3 ontvangst?

Link naar reactie
Delen op andere sites


@Sprietje: De Tecatel is meen ik 110cm breed en 120cm hoog, de Triax is 100cm breed en 105cm hoog.

Door dit verschil in breedte en een f/D verschil van 0,57 versus 0,6 komt kennelijk de kopafstand praktisch gelijk uit?

Ik zie dat de Tecatel 2dB meer versterking geeft.

Ik heb vandaag de 6 graden monoblock gehaald, ik ben benieuwd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dejutter, voor wat de gegevens waard zijn. In de pdf-file staat dat de schotel een rendement heeft van 80%. Nou ik heb nog van geen enkel gerenommeerd merk gezien waar het rendement hoger uit komt dan ongeveer 70%.
Zelfs de gegoten Visiosat schotels die dus erg vormvast zijn en geen afwijking op de gietmal hebben, hebben ook maar een rendement van 70%. Ook de Gibertini komt maar tot maximaal 70% en de Fuba tot maximaal 71,7%
Ik denk eerder dat het rendement van een Tecatel schotel ligt tussen de 65 en 68% als je de fabriek ooit gezien hebt. Ik heb niet het idee dat daar met veel technische knowhow schotels ontworpen worden.

Met de F/D-verhoudingen is het een ratjetoe. Ze maken offset schotels met een f/D-verhouding van 0,52, 0,55, 0,57 en 0,69 terwijl de standaard 0,6 moet zijn en primefocus schotel met een f/D-verhouding van 0,30, 0,33,  0,36, 0,368, 0,37, 0,375 en 0,42. Hierbij moet je je voorstellen dat een instelbare scalarring maar in te stellen is voor een f/D-verhouding van 0,32 tot 0,43 dus die schotel met een f/D van 0,3 valt al buiten de norm.

 

Ik krijg de indruk dat ze oude persmallen opkopen die ze ergens kunnen bemachtigen anders hou je toch wel een beetje een standaardisatie in je schotels. In de rest van Europa is het merk Tecatel niet of nauwelijks te koop. Misschien in Marokko? Tja, goedkoop zijn ze wel.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 115 kun je gewoon in een aantal winkels in Nederland kopen voor € 44,49 . Ze worden als een Triax 110 aangeboden maar zijn het niet.
Een Triax 110 is 100cm breed en 105cm hoog op de spiegel gemeten
Een Triax 115 is 103cm breed en 114cm hoog incl. rand gemeten.
Op de spiegel is deze 100cm beed en 110cm hoog.
zie de bijlage.
Een Triax 110 is in feite een misvormde offest schotel want met een offset van 26 graden is de hoogtemaat van 105cm niet juist.

 

Zoek maar eens op Google.pl (polen) naar "antena satelitarna Triax TD-115"


 

post-60869-0-62930600-1443515214_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Even een update.

Inmiddels weer terug in Nederland na vorige week een Triax 110 te hebben geplaatst met de door Sprietje aanbevolen Inverto monoblock voor Astra 1 en Hotbird.

De Triax schotel heeft de maten die overeenkomen met die van de TDS115, dat lijkt mij dus de betere versie als ik Sprietje mag geloven. De schotel heb ik via een lokale Nederlandse(!) leverancier kunnen kopen en wordt door hun ook altijd gebruikt bij klanten installatie.

Ik heb ontvangst van zowel Astra 1 als Astra 3. Het vinden van Astra 3 was weer zeer lastig. De signaalsterkte van Astra 1 is constant dat van Astra 3 varieert continu en ik snap niet waarom. De schotel heeft echt een vrije afstraling en hangt stabiel. De minste elevatie verandering heeft direct invloed bij Astra 3 terwijl het signaal van Astra 1 er nauwelijks op reageert. Is dit normaal of komt dit ergens door?

De lnb schuin op 25 graden ingesteldt. Gezien de afmeting van de schotel wil ik 'm tzt toch maar aan de schoorsteen monteren zodat ie minder opvalt vanaf mijn balkon.

Afgelopen maandag viel opeens om een uur of 12 's middags het signaal van alle nederlandse zenders weg terwijl bijv Discovery zwak doorkwam maar nog wel beeld gaf. Even later waren alle nederlandse zenders weer normaal te ontvangen. Heel vreemd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste dejutter

Het is me niet helemaal duidelijk maar heb je de schotel nu in Nederland staan of in Costa del Sol. Ik denk de Costa del Sol.
De sun outage is inderdaad omstreekts 12 uur. In Spanje was gisteren het hoogtepunt maar enkele dagen eerder kon dat ook al voor problemen zorgen.

Als je rond deze periode nu een schotel aan de Costa del Sol gaat afstellen, moet je dat niet doen tussen 11.30-13.00uur vanwege de sun outage.

Tja, dat het afstellen van de schotel (elevatie) bij de Astra 23,5 zoveel kritischer is dan bij de Astra 19,2 is geen wonder. De Astra 19,2 ontvang je daar met een 60cm schotel, de Astra 23,5 met een schotel van 100-110cm breed.

Bedenk dat het afstellen van een schotel van 100cm heel erg nauw luistert om maximaal signaal te bekomen. Als je denkt dat hij helemaal goed staat en alles goed is aangedraaid, dan even aan de mast trekken en drukken om te controleren of het signaal meteen minder wordt. Voor het linksom en rechtsom trekken van de schotel, gebruik ik altijd een stukt betonijzer van 8mm dat ik door de gaten in de mastklem steek.

Een heb je ook uitgeprobeerd of het monoblock op de optimale afstand van de schotel staat? Even uitproberen door het monoblock dichter of verder van de schotel te verschuiven.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Quijote,

Ik ga je zeker nog bellen hoor, maar de beschikbare tijd was achteraf te kort gezien de andere dingen die we nog wilden doen. Ik wil de schotel zoals gezegd aan de schoorsteen monteren en dan is afstellen mbv de tv + ontvanger die ik op een tafel op mijn balkon heb gezet (om het ontvangst signaal te kunnen zien) niet meer mogelijk.

 

@Sprietje,

Het gaat om de opstelling aan de Costa Del Sol. Ik heb de lnb niet naarvoren of achter geschoven, kan ik de volgende keer nog wel even uitproberen als dit zeker effect heeft op de signaalsterkte.

Voor het verdraaien van de schotel heb ik 2 schroevendraaiers aan weerskanten gebruikt als alternatief voor het stukje betonijzer.

Ik heb wat foto's gemaakt van NPO1 ontvangst via Astra 1 en 3 (HD). Ik weet niet of dit goede waardes zijn of dat er meer uit te halen is op deze lokatie.

post-78122-0-72020900-1444388479_thumb.jpg

post-78122-0-55636500-1444388518_thumb.jpg

post-78122-0-35061100-1444388550_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kwaliteitspercentages die de verschillende merken en typen satellietontvangers aangeven verschillen zoveel van elkaar, dat het niet te doen is om te beoordelen of die waardes goed of slecht zijn.
Als jij daar de zender Nat.Geo.Ch.Wild HD met lichte regen zonder storing kunt ontvangen, dan zit je niet verkeerd.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...