Ga naar inhoud


Soorten PID's


ROMAN

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Lyngsat geeft voor elk satellietkanaal een VPID getal op als referentie voor de videoinformatie en minstens één APID getal als referentie voor de audio. Soms ook meerdere APID's als het kanaal meerdere audio's kan laten horen.

KingOfSat geeft ook die informatie en voor sommige kanalen staat er bij hen onder de rubriek TXT ook een getal.

En elders op het net vond ik dat TPID staat voor "Teletext PID". Nu was ik in de veronderstelling dat de teletext informatie deel uitmaakte van het niet zichtbaar videosignaal ? Of was dat enkel tijdens het analoge tijdperk?

En via mijn schoonzoon hoor ik dat volgens een medewerker van een professioneel bedrijf dat zich ondermeer bezig houdt met de verdeling van satellietkanalen er ook een "Data PID" zou bestaan ? Als ik het goed begrepen heb zou deze laatste ook een rol spelen bij de decodering van versleutelde kanalen?

 

Kortom, kan iemand mij een overzicht geven van de soorten van PID's die er bestaan en welke rol ze hebben ?

 

Groetjes,

Roman

Link naar reactie
Delen op andere sites


Vroegah werd teletext uitgezonden in de VBI lijnen. Dat was in het analoge tijdperk. In de DVB standaard worden de pakketten in de stream verdeeld in diverse PID's.

VPID identifier voor videodata

APID identifier voor audiodata

PCRPID identifier voor program control data

TPID identifier voor teletext data

ECMPID identifier voor de decodeerdata

 

Je kunt www.dvb.org eens bezoeken voor meer technische info...

aangepast door Mimisiku
Link naar reactie
Delen op andere sites

PID staat voor program identifier data.  Je kunt het zien als een geheugen adres in een groot brij met data om bepaalde informatie er uit te filteren. Kortom elke stukje specifieke informatie in de totale transponder stream heeft een eigen PID.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...