Ga naar inhoud


Hulp bij gebruik Xsarius Satmeter HD easy PRO om DUO LNB af te stellen


Jürgen

Aanbevolen berichten

ik vind de vraag en alle antwoorden heel spannend, daar ik de wok op balkon zonder SOLO2 nu moet uitrichten, heb ik behoefte aan een signaalmeter.

 

Met de SOLO2 deed ik dat natuurlijk via de PC (de afwijking per Receiver en PC is maar weinig t.o.v. de professionele Satellite finder).

 

of topic:

welke die Xsarius natuurlijk niet is.

 

de prijs voor 9 euro besteed aan een klein piep apparaatje

of

de prijs voor 165 euro

is toch wel dat HD easy PRO en anders breng je hem onmiddellijk retour en eist je geld terug

 

en nu ik erover nadenk welk meetinstrument de beginnende wok uitrichter nodig heeft, ga ik toch de Ultimo van mijn Buurman uitlenen voor het weekend.

 

maar het blijft boeien hoe je met een Koe een Haas vangt

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


ja goed,

ik googlede op mijn duitse iMac in bureau en kreeg duitse prijs aanduidingen

en

doe ik dat thuis met mijn nederlandse linux dan zie ik prijs aanduidingen die inderdaad 65 euro lager liggen

 

dat kan verwarrend overgekomen zijn voor de onderbouwing van de stelling dat ik het geen professionele meter vind

of juist wel?

 

en je mag me best een koe noemen hoor daar zit ik echt niet mee

The Piper S Call

David Gilmour

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later...

Ook nu is het een probleem om een Xsarius ( ik kocht onlangs een HD easy - dus geen pro ) aan het werk te krijgen. Is er ondertussen al iemand verder mee gekomen? De invoerder nog de winkel waar ik het toestel kocht hebben mij geen passend antwoord gegeven. Toch een miskoop niveau 1 of is er iemand die beter weet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Bombo

 

Ik haal die van mij vanmiddag op ( HD easy pro ). De eerste exemplaar, die ik had gekocht, had problemen met het geheugen. Welke transponder- / sateliet- lijst er ik ook in zette, steeds kwam chinasat / hotbird als enige satelieten erin te staan.

 

Wat wel erg belangrijk is om een goede bruikbare transponder lijst erin te gaan zetten. De voor ons toch niet belangrijke c.q. hier niet te ontvangen satelieten moet je gewoon verwijderen.

 

In de bijlage een complete, maar niet actuele transponderlijst, met hierbij het programma, welke je kunt gebruiken om de transponderlijst van je pc naar de satfinder te uploaden.

 

Let wel:

 

Software verandering / vernieuwing, dan moet de satfinder uit. Hierna de exit knop in gedrukt houden en dan aanzetten ( je verkrijgt een grijs beeld ).

Transponderlijst erop zetten, dan moet de satfinder gewoon aan staan.

 

De handleiding valt in de cathogorie, super waardeloos.

Het apparaat aansich lijkt wel vrij handig. Echter ik heb deze nog niet kunnen gebruiken. ( defecte exemplaar )

 

Ik ben er wel mee bezig geweest, zo kun je uit mijn verhaal wel opmaken.

 

Nogmaals, zorg eerst er voor dat er een goede transponderlijst in komt, waarin ook de laatste veranderingen van canal digitaal er in verwerkt is.

 

Met vriendelijke groet , paardengek

 

P.S. Welkom op Sat4all !!

Xsarius HD Easy Pro_14-03-2016.rar

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ paardengek,

 

Dank voor je hulp.

 

Ik ga er van uit dat de lijst ook geldig is voor de easy versie. Is de lijst recent? Ik wil namelijk Astra 3bk ontvangen vermits ik een kaart heb voor TV vlaanderen, die hebben in mei of juni hun symbol lijst nog aangepast. Wat met alle andere instellingen op de andere menu-bladen? Ik bem ook niet echt vertrouwd met satelliet-ontvangst, maar na 5 weken rondrijden met alle benodigdheden en nooit ontvangst te hebben gekregen werkt het een beetje op mijn systeem :) . Kortelings vertrek ik nog terug voor een week, en ik zou het probleem graag opgelost zien.

 

Wat bied de easy-pro aan voordelen t.o.v. de gewone easy?

 

Je hebt 100% gelijk wat de handleiding betreft. Bij mij in de doos zat ook niet eens een snoertje om de satfinder op de PC aan te sluiten, het blijkt geen standaard usb kabeltje te zijn. Dat los ik echter nog wel op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De transponderlijst is niet actueel. Deze moet nog aangepast worden aan de nieuwe veranderingen van canal digitaal / tv vlaanderen.

Daarnaast moet je eerst zeker weten dat de bijgevoegde transponderlijst ook geschikt is voor jouw satelietmeter. ( Ik vermoed van wel ).

 

De pro versie, zo had ik begrepen van mijn sateliethandelaar, bevat ook een spectrum analyzer. Deze is voor mij wel handig, aangezien ik veel vaker een schotel uitricht. ( Via spectrum analyzer kun je achterhalen dat de LNB op sommige frequenties dippen vertoont ).

 

Ook de pro versie sluit je aan via een USB kabeltje aan je pc ( deze zit wel bij de pro versie, dezelfde USB kabeltje welke de meeste android telefoons ook gebruiken, als ik me niet vergis.... ) ).

 

Voor jou is denk het beste om gewoon met het apparaat een schotel uit te gaan richten, thuis. Zodat je wat ervaring op doet. Ik raad je aan om bijvoorbeeld "Sprietje" ( sat4all ) hulp topics ( met name in schotelpark) door te gaan lezen, zodat je enig idee hebt hoe het in elkaar steekt. Let wel, qua hoeken ( elevatie hoek, Skew, etc ) is geheel afhankelijk van je coördinaten ( oosterlengte / noorderbreedte ) van de plaats waar je de schotel op wil stellen.

Daarbij kan je nooit signaal verkrijgen, als de sateliet zich bevindt achter bomen / struiken / gebouwen. Het signaal van astra 23,5 ( waar TV vlaanderen op zit ) komt onder een hoek van plusminus 29 graden binnen ( is afhankelijk hoever je van de evenaar af bent ( noorderbreedte ) en ook afhankelijk van de oosterlengte ). Die 29 graden geldt voor nederland, In Belgie zal dit plusminus 30 graden zijn.

 

Ik hoop dat je genoeg info kan vergaren, zodat je weet hoe je een schotel uit kan richten. Dan is het straks dat je op vakantie bent geen grote klus meer.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een tijdje met de Xsarius HD easy pro gespeeld. Ik heb de transponderlijst behoorlijk ingekort, tot 16 satelieten.

De canal digitaal transponders heb ik bewerkt naar de nieuwe symbol rate. Verder is de lijst van maart 2016.

Ik zal, wanneer ik zin en tijd heb, de lijst actualiseren

 

Zie bijlage

 

Met vriendelijke groet, paardengek

sattp_mcu_dutch_xsarius_new--HD EASY PRO(paardengek_17082016).rar

Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paardengek

 

Als ik het bestand open dan vind ik een CSV bestand van Microsoft Excel. Als ik de lijst open en doorscroll dan tel ik inderdaad 16 satellieten. Ik vermoed dat ik de lijst voor mij nog sterk kan vereenvoudigen door alleen Astra 1 en Astra 3 te behouden en al de rest van de lijst te deleten? Mogelijk kan ik nog verder gaan en alleen die 60 of 70 kanalen uitfilteren die mij echt interesseren namelijk de basic zenders van TV Vlaanderen, enkele free to air zenders en een deel radioprozenders?

 

Maar als dat zo is, dan heb ik nog een probleem, ik heb geen software om de lijst naar mijn satmeter te laden.

 

Ben ik op de goede weg?

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paardengek

 

Als ik het bestand open dan vind ik een CSV bestand van Microsoft Excel. Als ik de lijst open en doorscroll dan tel ik inderdaad 16 satellieten. Ik vermoed dat ik de lijst voor mij nog sterk kan vereenvoudigen door alleen Astra 1 en Astra 3 te behouden en al de rest van de lijst te deleten? Mogelijk kan ik nog verder gaan en alleen die 60 of 70 kanalen uitfilteren die mij echt interesseren namelijk de basic zenders van TV Vlaanderen, enkele free to air zenders en een deel radioprozenders?

 

Maar als dat zo is, dan heb ik nog een probleem, ik heb geen software om de lijst naar mijn satmeter te laden.

 

Ben ik op de goede weg?

Je bent inderdaad op de goede weg. Probeer de software in de bijlage  om de lijst up te loaden naar je sat meter. Ik weet echter niet zeker dat je contact krijgt met jouw sat meter. Er moet ook een usb driver op jouw computer geinstalleerd worden ( ook in de bijlage ).

 

Daarbij heb ik een xsarius HD easy pro en jij een uitvoering zonder pro. Dus het kan ook wel eens niet lukken.... Kijk eerst even op: http://www.xsarius.nl/download/

 

In mijn xsarius zat een lijst in van ca 150 satelieten.....    Dat is veel te veel ( We kunnen maar van 45 oost tot 45 graden west ontvangen ).  Het gaat uiteindelijk om de schotel uit te kunnen richten. Daarbij is de uitrichting belangrijk, maar het hoeft niet perse de transponders te zijn van TV vlaanderen / Canal digitaal.  Eigenlijk moet je van elke sateliet een sterke en een zwakke transponder hebben. Eerst uitrichten op de sterkste transponder, daarna fine tunen via een zwakkere transponder.

Er hoeft dus geen lijst in te zitten, welke transponders je wilt ontvangen op jouw satelietontvanger. Jouw satelietontvanger / decoder moet wel een goede recente zenderlijst hebben. Maar dat staat los van het uitrichten van een schotel.

 

De voor ons belangrijkste satelieten zijn:

Astra 23,5 ( Canal Digitaal / TV vlaanderen ) /

Astra 19,2 ( MTV / Duitse, Franse, oostenrijkse en spaanse zenders ) /

Astra 28,2 ( Engelse zenders o.a. BBC )  /

Hotbird 13.0 ( Franse / Italiaanse / Poolse/ Zwiterse zenders ook o.a. Erotische zenders ) 

 

Iets minder belangrijke zijn

Thor 1 west  ( Scandinavische zenders )

Sirius 5 oost  ( Scandinavische zenders )

 

Kijk voor info op http://nl.kingofsat.net/

 

Ik heb eerst de lijst bewerkt met excel, daarna via sateditor ook bewerkt.

Via sateditor en usb kabel in de Xsarius HD easy pro gezet.

 

Met vriendelijke groet, paardengek

sateditor_20160125.zip

CH341-win7-win8.rar

aangepast door paardengek
Door veel lezen en prutsen kom je er wel!
Link naar reactie
Delen op andere sites

@Paardengek

 

Als ik het bestand open dan vind ik een CSV bestand van Microsoft Excel. Als ik de lijst open en doorscroll dan tel ik inderdaad 16 satellieten. Ik vermoed dat ik de lijst voor mij nog sterk kan vereenvoudigen door alleen Astra 1 en Astra 3 te behouden en al de rest van de lijst te deleten? Mogelijk kan ik nog verder gaan en alleen die 60 of 70 kanalen uitfilteren die mij echt interesseren namelijk de basic zenders van TV Vlaanderen, enkele free to air zenders en een deel radioprozenders?

 

Maar als dat zo is, dan heb ik nog een probleem, ik heb geen software om de lijst naar mijn satmeter te laden.

 

Ben ik op de goede weg?

@bombo, je hebt helemaal geen software nodig om de sattransponders te wijzigen-te wissen of te verwijderen.zet uw xsarius easy aan en ga naar signaal zoeken klik ok en navigeer naar de sateliet die je wilt bewerken,bv astra 23,5 en scrol naar de sateliet freqentie.dubbel klik op ok daar zie je de volledige lijst van de transponders van deze sateliet,scrol naar de transponder die je wilt aanpassen en bubel klik terug op ok en daar kun je kiezen -wijzig-toevoegen-wissen.

grtjs Henri

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spoky,

 

Ik kan daar inderdaad transponder-instellingen aanpassen en deed dat reeds voor de Astra3Bku. Maar wanneer TV Vlaanderen zijn zenderlijsten aanpast, en ik wil de astra 3 zoeken via bvb 4HD zoals de verkoper het mij origineel heeft aangeraden, dan moet dat kanaal toch correct in de satmeter zitten of niet? Of zoek ik het te ver en vostaat het om alleen de transponder juist te zetten...

? Nu wordt het toch verwarrend voor mij...

groeten,

bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spoky,

 

Ik kan daar inderdaad transponder-instellingen aanpassen en deed dat reeds voor de Astra3Bku. Maar wanneer TV Vlaanderen zijn zenderlijsten aanpast, en ik wil de astra 3 zoeken via bvb 4HD zoals de verkoper het mij origineel heeft aangeraden, dan moet dat kanaal toch correct in de satmeter zitten of niet? Of zoek ik het te ver en vostaat het om alleen de transponder juist te zetten...

? Nu wordt het toch verwarrend voor mij...

groeten,

bob

@bombo

4HD zit op transponder 11658 v 29900 op t057 hier bij mij, als die bv op 27500 bij u staat dan kun je die met de vorige uitleg gewoon wijzigen naar 29900 en dit kun je bij alle transponders die gewijzigd zijn gewoon aanpassen.

grtjs henri

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Spoky,

 

Dat volg ik wel. Als ik gewoon en simpelweg op reis de astra 3 wil vinden om dus TV vlaanderen te kunnen kijken ( ik kampeer en heb een schotel van 80 cm en een M7 decoder bij ) kan ik dan niet inderdaad een beperkt aantal kanalen ( die 70 ofzo die ik gebruik ) laten zitten en al de rest uit de meter wissen om minder kans te lopen dat de meter reageert op een transponder van een andere sateliet? In dat geval wordt het natuurlijk eenvoudiger om de lijst van Paardengek te vereenvoudigen en in te laden.

Gr.

Bob

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...