Ga naar inhoud


Interlandelijke verschillen DVB-T


Denisdaf

Aanbevolen berichten

Ik heb nog even op fmscan.org voor je gekeken en vanuit jouw woonplaats is de VRT het sterkst vanuit Brussel. Je antenne moet verticaal opgesteld worden en pal naar het zuiden gericht worden (kompasrichting 180°). De VRT zit op kanaal 22 en Télé Bruxelles vanuit dezelfde richting, ook verticale polarisatie, op kanaal 55, de RTBF op kanaal 56. Vanuit Waver is het signaal van de RTBF iets sterker, maar dan moet je antenne iets meer naar het oosten gericht worden (kompasrichting 153°) en horizontaal gepolariseerd opgesteld worden.

De Nederlandse zenders zitten geheel de andere kant op, ofwel Roosendaal of Breda, beide kanaal 30, verticaal gepolariseerd. Afstand is misschien net te doen.

aangepast door Alex1970

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Als ik zo tussen de regels door lezen gebruik je een oude antenne? Deze zijn in de regel zonder ingebouwde versterker. Als er toentertijd gebruik werd gemaakt van een versterker was dat een mastversterker en deze werken ook al niet op 5 volt.

Heb je (dus) geen versterker, dan absoluut GEEN voedingsspanning gebruiken, de antenne is dan nl. een kortsluiting voor die gelijkspanning!

Maar als je een zogenaamde passieve antenne hoog genoeg boven je dak opstelt moet je voldoende signaal kunnen ontvangen. In ieder geval van de VRT en RTBF.

Afhankelijk van de ontvangstlocatie zal je de antenne in een bepaalde richting moeten zetten al dan niet horizontaal of verticaal.

Ik meen mij te herinneren dat je in vlaams-brabant woont dus dat zou inhouden ofwel voor de VRT richting Schoten, danwel voor de RTBF richting Waver.

Hey,

 

"Oude" antenne is een groot woord, maar het is wel een antenne zoals er vroeger wel meer op daken te zien waren.

Ik kocht ze dacht ik eind 2014 begin 2015.

En er stond op de doos wel degelijk " Prêt pour TNT".

Dus vrij vertaald " Geschikt voor DVB-t".

Een gek is geen gek als hij geen stoten doet, en bij mij zou die antenne gaan dienen om met een DVB-t ontvanger in de vrachtwagen nog meer mogelijkheden te hebben dan enkel met de schotel.

Toen ik thuiskwam, wist mijn madam me er aan te herinneren dat ik de bewuste DVB-t ontvanger had weggeschonken aan iemand die ook tv wou in de vrachtwagen maar de centen niet had een schotel te plaatsen, maar vooral de centen niet had een abootje te onderhouden.

Dus, mijn goede inborst liet me achter met een hark waar ik toch wel eens de mogelijkheden wil van kennen.

Woonplaats is inderdaad Vlaams Brabant, en de antenne heeft reeds op een mast op het dak gestaan,

Al moet ik hier zeggen eigenlijk geen van de richtingen die je aangaf.

Een beetje wel Schoten, maar dan met zijn reflector er naar gericht, en dus vanaf hier gezien zo een beetje dwars tov richting Wavre.

Maar even een vraag bij mij uitleg hier.

Als men met zo'n hark aan het "spelen" is, zelfs al zit men niet in de richting, moet men dan toch ook niet een beetje signaal hebben?

Of is dat ook met het ter ziele gaan van analoog klaar en gedaan?

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nog even op fmscan.org voor je gekeken en vanuit jouw woonplaats is de VRT het sterkst vanuit Brussel. Je antenne moet verticaal opgesteld worden en pal naar het zuiden gericht worden (kompasrichting 180°). De VRT zit op kanaal 22 en Télé Bruxelles vanuit dezelfde richting, ook verticale polarisatie, op kanaal 55, de RTBF op kanaal 56. Vanuit Waver is het signaal van de RTBF iets sterker, maar dan moet je antenne iets meer naar het oosten gericht worden (kompasrichting 153°) en horizontaal gepolariseerd opgesteld worden.

De Nederlandse zenders zitten geheel de andere kant op, ofwel Roosendaal of Breda, beide kanaal 30, verticaal gepolariseerd. Afstand is misschien net te doen.

Bedankt, Ik ga hem nog eens proberen naar boven te krijgen, want dat is door een probleem met de meniscus niet zo evident momenteel.

Nederlandse zenders was destijds, ten tijde analoge ontvangst, hier ook een probleem.

Nu denk ik dat dat niet veranderd zal zijn, al zeker niet in de goede zin met die digatale dingen.

Waarom moeten nu landelijke signalen ook digitaal zijn? Om meerdere zenders op de band te krijgen? En dan zitten er slechts 4 op.

Da's ook om te lachen he.

 

PS, ik zie op https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties dat Wavre horizontale polarisatie heeft.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denisdaf,

 

Mijn methode:

Stel eerst een "gekend" kanaal nummer (of frequentie) in, dus géén volledige scan uitvoeren, let ook op V of H, dan pas "langzaam"  spelen met de antenne, langzaam om een "Lock" te bekomen en zet ook uw dvbt ontvanger met de S en Q balkjes zichtbaar.

Uw Yagi antenne hoeft geen 5V voeding, een versterker heeft geen zin, is enkel bedoeld voor laaaaaange coax verbinding 

 

Succes !

1x Triax78 enkel voor 23.5° - 1x Cahors BigBisat voor 13° + 19.2° (centraal) + 28.2° - 4x Inverto Twin Black LNB - 2x DiSEqC Switch - KOKA799 - HORIZON HD-S2 Satelliet meter - 40" SONY tv met CI-module/SC - Diverse ontvangers ivm instellen en testen....   

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denisdaf,

 

Mijn methode:

Stel eerst een "gekend" kanaal nummer (of frequentie) in, dus géén volledige scan uitvoeren, let ook op V of H, dan pas "langzaam"  spelen met de antenne, langzaam om een "Lock" te bekomen en zet ook uw dvbt ontvanger met de S en Q balkjes zichtbaar.

Uw Yagi antenne hoeft geen 5V voeding, een versterker heeft geen zin, is enkel bedoeld voor laaaaaange coax verbinding 

 

Succes !

We gaan het proberen, zodra er hier ene over de vrloer komt die ik het dak kan opsturen heeft die het aan zijne rekker.

Alvast bedankt voor deze richtlijn.

Iemand soms een mount voor een Channelmaster 120 op overschot.

Ik wil namelijk mijn voordien beweegbare 120 channelmaster vast opstellen.

Om zowel qua uitzicht, maar ook qua gewicht niet met die beweegbare dingen te zitten, dus op zoek naar een mount.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als men met zo'n hark aan het "spelen" is, zelfs al zit men niet in de richting, moet men dan toch ook niet een beetje signaal hebben?

Of is dat ook met het ter ziele gaan van analoog klaar en gedaan?

 

Als die antenne al enigszins de goede kant op kijkt, egaal horizontaal of verticaal, dan moet je al wat opvangen inderdaad.

Puur theoretisch bekeken op FMscan.org zie ik dat zowel de VRT, als RTBF én Télé Bruxelles vanuit Brussel met 71/72 dBuV in jouw woonplaats binnenkomen.

De antenne zal wellicht richting Veltem (128°) gestaan hebben, deze komt net zo sterk binnen, maar is 5 km verder weg.

Moet ook te doen zijn, maar wil je alle drie de kanalen in één keer is m.i. Brussel/Financietoren de beste richting en alles is dan verticaal gepolariseerd. Wellicht komt Waver dan net zo goed door, merk je niks van want het is hetzelfde kanaal (ook 56 dus).

 

Nederlandse zenders was destijds, ten tijde analoge ontvangst, hier ook een probleem.

Nu denk ik dat dat niet veranderd zal zijn, al zeker niet in de goede zin met die digatale dingen.

Waarom moeten nu landelijke signalen ook digitaal zijn? Om meerdere zenders op de band te krijgen? En dan zitten er slechts 4 op.

Da's ook om te lachen he.

 

PS, ik zie op https://nl.wikipedia.org/wiki/DVB-T-frequenties dat Wavre horizontale polarisatie heeft.

 

In theorie zal de ontvangst niet beter zijn en ik hoor van meer Vlaamse kijkers dat Nederland niet te ontvangen is. De opbouw van de het Nederlandse DVB-T net is ook anders t.o.v. de situatie in België.

 

Er zitten "slechts" vier op een kanaal waar vroeger maar één analoge zender op zat. Gaat men DVB-T2 toepassen kunnen er nog meer zenders op één kanaal, danwel in HD-kwaliteit. Wordt o.a. nu al in Groot Brittanië gedaan, daar zitten soms wel 10 zenders op één kanaal (in SD) of 5 zenders in HD en soms 17/18 zenders maar daarvan betwijfel ik of die allemaal in een goede kwaliteit uitgezonden worden.

Ik moet er niet aan denken nu nog via de antenne slechts alleen Nederland 1, 2 en 3 te ontvangen.

In Vlaanderen waren er ook meer zenders, maar dat debacle was al gedoemd te mislukken voor het gestart was.

België heeft voldoende kanalen toegewezen gekregen voor DVB-T, maar gebruikt die dus niet.

 

Waver is inderdaad horizontaal gepolariseerd. Je kan ook je antenne die kant op richten en kijken of je de Vlaamse en ev. Télé Bruxelles dan ook nog ontvangen kan, aan jou de keuze.

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2)

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 8.3
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...