Ga naar inhoud


Aanschaf schotel Canarische eilanden.


Grosto
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste Grosto

Ik heb de afstanden voor je uitgerekend:
tussen de Astra 28,35 en Astra 23,5 is 48mm
tussen de Astra 23,5 en Astra 19,2 is 48mm
tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 is 79mm

de skew van de lnb's moet als volgt worden ingesteld:
Hotbird 13 op 43 graden
Astra 19,2 op 41 graden
Astra 23,5 op 43 graden
Astra 28,35 op 46 graden
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Zoals je ziet kun je geen normale lnb's nemen met koppen van 60mm, alleen voor de Hotbird.

Hoeveel aansluitingen heb je nodig?
 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sprietje,

 

Bedankt voor het rekenwerk. In welke volgorde van links naar rechts (als je in de schotel kijkt) moeten de LNB's gemonteerd worden? Komt de LNB voor 23,5 in de bestaande stalen beugel en wordt daar de rail achter geplaatst onder 42 graden? Weet je ook hoe de kromming van de rail veranderd moet worden?

 

Grosto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Grosto

Zoals ik al aangaf moeten de lnb's van de Astra 19,2, 23,5 en 28,2e 48mm van elkaar staan. Je moet dus smalle lnb's gebruiken. Ook moeten de lnb's die je gaat gebruiken een lange hals hebben zodat de klem van de schotel en de klem van de rail achter elkaar geplaatst kunnen worden.
Om de vier lnb's zo centraal mogelijk te krijgen, moet de lnb voor de Astra 19,2 in de klem van de schotel komen. De lnb's voor de Astra 23,5 en 28,2 komen dan omhoog te staan, de lnb voor de Hotbird omlaag onder de schoorstang.
Een lnb die aan de eisen voldoet is de Opticum Red Rocket. Die heeft een hals van 55mm. De klem van de schotel en de klem van de rail zijn beide 20mm, samen 40mm dus waardoor je nog 15mm over hebt om te schuiven.

De SAB-rail kun je volgens mij zo monteren, dat de rail onder de lnb's door loopt.
De lnb-klemmen moet je monteren zoals ik heb aangegeven. De lnb's komen dan zo goed mogelijk naar het midden van de schotel gericht te staan.
Voor de Hotbird-lnb kun je de Inverto Black Ultra twin gebruiken die je al hebt.

Verder heb de twee stuks 4/1 diseqc-switches nodig. Ik zou voor de Spaun SAR 411 WSG.
 

post-60869-0-01686200-1458948998.jpg

post-60869-0-90891400-1458949058_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor deze heldere uitleg. 

Wanneer ik weer in Nederland ben ga ik de benodigde spullen aanschaffen. Deze gaan mee in de koffer terug naar La Palma.

Dit is in juni. Voorlopig is hiermee mijn vraag naar volle tevredenheid beantwoord.

Heel erg bedankt en tot schrijfs.

 

Grosto

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later...

Dag,

hopelijk mag ik een aanvullende vraag stellen over de benodigde spullen voor La Palma.

 

Aan mijn huis daar hangt een verouderde installatie (Triax TD110 met Televes UNI LNB7472) die icm oude Philips decoder (DSR 2210) nu een goed signaal aangeeft voor de Astra 1G (is dat de juiste Astra1?). Maar door het overgaan naar HD signaal van CanalDigital wil ik dit enigszins vernieuwen.

 

Dus wat is de juiste nieuwe duo LNB (voor ontvangen Astra 1 en 3) die op die oude schotel past? Ik las ergens dat dit misschien de GT-MDT43 is? Heeft die de juiste hart-hart afstand, of is er een betere? En hoe richt ik die uit? Kan die nieuwe LNB in de bestaande houder (zie foto)?

 

En daarbij zoek ik een nieuwe eenvoudige decoder, waar het oranje smart-kaartje van Canal in past (want ik krijg op dit kaartje groot deel vh jaar gratis alle NL zenders ivm 'reacreatiepakket'). Dus dacht ik aan Sab Sky 4900 HD FTASC. Eenvoudig maar werkt dit icm met de geadviseerde duo LNB?

 

 

Dank alvast voor iedere suggestie en hulp!

 

 

 

 

 

post-100824-0-53223900-1463931994_thumb.jpg

post-100824-0-29667300-1463932004_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste jebe68

 

Welkom op dit forum

Dit topic is gestart door Grosto en het is nog niet klaar. Om geen onduidelijkheid te krijgen in het verloop van dit topic is het beter een nieuw topic te starten met je vraag in schotelpark.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Beste Sprietje,

 

Zoals beloofd verslag van mijn bevindingen n.a.v. jouw gegevens.

 

Ik heb besloten te gaan werken met Inverto multiconnect LNB's. Ik heb de schotel uitgericht laten staan op Astra 3, omdat daar de meeste zenders op zitten waarnaar we kijken. Wil daar dus het sterkste signaal hebben. Vaste LNB op sterkste signaal uitgericht. Daarna beugel bevestigd op 44 graden.

Vervolgens Astra 1 gezocht en gevonden. LNB gaat precies onder de schoor door! Afstand tot vaste LNB= 53 mm. Toen Hotbird gezocht en gevonden. Moest de beugel wat uitbuigen om de LNB verder van de schotel te krijgen voor het beste signaal. Afstand Hotbird-Astra 1= 97 mm. Als laatste Astra 2 gezocht, uiteraard aan de andere zijde van de vaste LNB. Heb Astra 2 niet kunnen vinden met de Satfinder. Uiteindelijk gekozen voor Eurobird 1 op 28,5 graden. Ook hier moest de beugel wat uitgebogen worden om de LNB verder van de schotel af te krijgen. Afstand Astra 3-Eurobird 1= 79 mm.

Ontvangst: Hotbird: 60 %- Astra 1: 100 %- Astra 3: 100 %- Eurobird 1: 100 %.

 

Hopelijk kun je hier andere mensen mee helpen. Nogmaals bedankt voor je hulp.

 

Grosto.post-100008-0-12335800-1466428621.jpgpost-100008-0-55494200-1466428633.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mooi dat het na tevredenheid werkt.
De Eurobird op 28,5oost bestaat al enige tijd niet meer en hangt op een andere plek. Op positie28,2-28,5e hangen alleen nog maar de Astra 2E, 2F en 2G.
Ze hebben alle drie een UK-spotbeam en een Europa-beam.
De Astra 2G hangt op 28,1e
De Astra 2F hangt op 28,2e
De Astra 2E hangt op 28,5e
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...