Ga naar inhoud


Aanschaf schotel Canarische eilanden.


Grosto
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Kan iemand mij vertellen waar ik een 135 cm schotel kan kopen op de Canarische eilanden voor een redelijke prijs? Liefst op La Palma, want daar woon ik. 

Omdat Canal Digitaal overgaat naar HD kwaliteit moet ik over op Astra 3. Kan de boel zelf aansluiten en uitrichten. Gaat alleen om de hardware.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

Het plaatsen van links naar (web) winkels of het noemen van handelaren is op sat4all niet toegestaan.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Grosto

 

Welkom op dit forum

Ik had je al meteen een antwoord willen geven maar helaas was het draadje al gesloten. Nu gelukkig weer open.
Op de Canarische eilanden heb je helemaal geen schotel nodig van 135cm. Dat komt omdat de footprint op de Canarische eilanden een hotspot heeft.
Volgens SES Astra heb je op de Canarische eilanden een schotel nodig van 105cm maar ik weet van leden op dit forum die daar wonen, dat je met een schotel van 90cm daar ook de Astra 23,5 kunt ontvangen in combinatie van een duo-lnb voor een schotel van 60cm.
Laat deze leden dit maar beamen.
Nu ligt La Palma iets buiten de spot maar de schotel zal denk ik zeker niet groter dan 110cm hoeven te zijn.
 

post-60869-0-79258900-1458046406_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zie dat ik in de haast een foutje met de maten heb gemaakt.
SES Astra geeft op dat je een schotel van 90cm nodig hebt maar leden zeggen dat je met een schotel van 80cm de Astra 23,5 al kunt ontvangen. Het betreft dan wel Gran Canaria, Tenerife en Fuerteventura.
La Palma ligt daar net iets buiten maar groter dan een schotel van 100x110cm (bijv. een Triax 110) zal niet nodig zijn.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor je reactie. Ik heb bij een vriend een 100x110 cm schotel geplaatst en ik krijg daar inderdaad 100% ontvangst op Astra 3. We moeten nog even afwachten wat de ontvangst bij slecht weer zal zijn. Zodra dit bekend is zal ik het laten weten. Kan even duren want hier op La Palma is het maar heel af en toe slecht weer.

 

Kun je mij helpen met het berekenen van de LNB afstanden voor 4 satellieten? Het betreft hier mijn eigen situatie.

Heb een schotel staan van 122x137 cm. Diepte 13 cm. Afstand LNB tot binnenzijde schotel= 80 cm. Schotel staat uitgericht op Astra 23,5 met 1 Inverto black LNB, 40 mm beugel.

Nu zou ik hier een multi rail op willen zetten, zodat ik Astra 1, 2, 3 en Hotbird kan ontvangen. Wat wordt de onderlinge afstand van de LNB's en hoe schuin moet de rail komen te staan? Is de kromming van een standaard multi rail te gebruiken of moet deze verbogen worden? Welke LNB's kan ik het beste nemen?

Mijn locatie op La Palma is vlgs. Google Earth:  28.621267 en 17.884444. Dichtst bijzijnde plaats is El Paso.

 

Alvast bedankt voor je zeer gewaardeerde hulp.

 

Grosto

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Grosto

Wat de signaalsterkte betreft, kun je met de schotel die je hebt alle vier de satellieten die je wenst ontvangen maar ik voorzie toch wel een flink probleem.

Omdat je zo erg schuin onder de satellieten zit die je wilt ontvangen, moet de rail maar liefst 42 graden schuin staan.
Ik ga er van uit dat de lnb-arm voorzien is van schoren. Dat gaat ten eerste niet lukken met de schoren want daar komen de lnb's van tegenaan of als je geluk hebt er achter te staan maar dan ontvang je bijna geen signaal meer.
Bovendien komen de twee buitenste lnb's zodanig hoog en laag te staan, dat ze beide een heel stuk boven en onder de schotel door kijken. Dit geeft een enorme signaal verzwakking.
Om je een indruk te geven hoe schuin de rail met lnb's moet komen te staan, heb ik een bijlage toegevoegd van een Wavefrontier die op de Canarische eilanden 44 graden schuin gezet moest worden.

Welke schotel heb je eigenlijk precies, merk en type?
Maak eens een foto van je schotel met name van de lnb-klem en de schoren die aan de lnb-arm bevestigd zitten.

Misschien gaat het wel lukken met 3 satellieten.
 

post-60869-0-31202400-1458832694.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Dank voor de uiteenzetting. De schotel is merkloos en destijds geleverd door de plaatselijke satellietboer.

De schoren kan ik zelf op elke willekeurige plaats nieuw aanbrengen, als deze in de weg zitten.

Misschien helpen de foto's?

post-100008-0-38537300-1458837413.jpg

post-100008-0-41274700-1458837415.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je de schotel toch niet meer instellen?
Maar heb je er al over nagedacht hoe je die 4 lnb's gaat bevestigen?
En ik kan pas wat uitrekenen als ik "maat X" weet van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Grosto

Ik heb nog eens even naar je schotel zitten kijken.
Ik denk dat er toch wel een oplossing is voor die schoren zodat de lnb daar niet tegenaan kan komen.

Ik had je al aangegeven dat een rail 42 graden schuin gezet moet worden d.w.z. rechts veel lager dan links als je in de schotel kijkt.
De lnb's aan de linker zijde komen boven de stang te staan maar rechts zit de stang in de weg.
Wat je misschien kunt doen is de stang rechts ongeveer 30-40mm hoger te plaatsen door een bus tussen de stang en de lnb-klem te plaatsen. Het bevestigingspunt van die stang aan de schotel zal wat hoger aan de schotel vastgezet moeten worden.

Belangrijk bij deze verandering is dat de lnb die in de klem zit precies op dezelfde plaats blijft, dus niet hoger of lager komt te staan.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

 

Dat lijkt mij een prima oplossing. De gevraagde gegevens heb ik al in een eerder bericht vermeld.

De rail maak ik zodanig vast dat de LNB die er nu inzit op exact dezelfde plaats komt als nu. Welke rail beveel je aan en moet er nog wat aan de kromming worden gedaan?

 

Vriendelijke groeten,

 

Grosto 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het enigste wat bruikbaar is van bestaande rails , is de SAB-rail, de Multiblock Lnb Houder MFTS4 (A045). Hiervan haal je de houder waarmee hij aan de arm gezet kan worden weg zodat je alleen de rail met de vier lnb-klemmen over houdt.
Eén van de twee middelste klemmen gebruik je dan om op de hals van de lnb te klemmen die op de arm van de schotel zit.
Je moet dan wel een lnb gebruiken met een lange hals zoals bijv. de Inverto Black Ultra. Dan is er voldoende ruimte om de rail achter de stalen lnb-klem van de schotel te zetten.
Het enige wat niet helemaal klopt is de kromming van de rail. Die kromming is gemaakt voor schotels van denk ik 80-85cm terwijl jou schotel een stuk groter is.
Als je eerst "maat X" eens op geeft, dan kan ik wat voor je uitrekenen.
 

post-60869-0-35675000-1458897159.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...