Ga naar inhoud


Elevatie verstellen 88 cm Triax


hagees

Aanbevolen berichten

Hoe groter de schoteldiameter hoe lastiger het wordt om de elevatie te verstellen vooral bij de grotere Triax schotels. Ik zoek naar een beter te hanteren oplossing, eventueel met een constructie dmv een spindel o.i.d.

Wie heeft hier een idee.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Met een spindel gemaakt van een draadeind en een latje of buisje of u profiel kan je de schotel fijntjes omhoog halen, voor het laten zakken zal je zelf mee moeten helpen want de klem mag ook weer niet te los zitten. 

 

  post-75492-0-02268000-1468007876_thumb.jpg

 

Van horen zeggen of zelf uitgeprobeerd? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat heb je handig gedaan satkijker. Met wat vet op de glijrichels zal hij zeker schuiven.
Wat ik me wel af vraag is of als je de klemming goed vast draait, dan toch de elevatie nog iets veranderd.

Als je twee driehoekige platen neemt van 4mm dik waarop je een stuk pijp last en in de drie hoekpunten deze platen met draadeinden en borgmoeren een paar cm van elkaar zet, dan kun je dat gebruiken om elke schotel fijn af te stellen. Niet alleen de elevatie maar met de twee draadeinden aan de voorzijde kun je ook de mast nog zuiver waterpas stellen.
 

post-60869-0-86756200-1468052044.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Satkijker, je kunt het nog wat verbeteren door draadspindel niet aan te haken maar vast te zetten. Dan het ubalkje te voorzien van schroefdraad en op het uitende van de spindel een stelknop te maken. Dan kun je wel omhoog en omlaag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Beste Notnav

Op een ander forum speciaal voor caravan en camperbezitters zijn redelijk wat mensen die zeggen met het EISS systeem zelfs in de Algarve de Astra 23,5 te kunnen ontvangen. Dat is toch wel de moeilijkste plek op het Iberisch Schiereiland want volgens de footprint heb je daar een schotel groter dan 100cm nodig.

Nu was dat vorig jaar toen de SR nog 27.500 was. Nu is die 29.900. Dat heeft het weer iets moeilijker gemaakt om de Astra 23,5 te ontvangen maar Mazarron ligt veel gunstiger.
De firma die deze EISS-schotels maakt zegt dat ze vele schotels getest hebben op ontvangstkwaliteit alvorens ze deze Amerikaanse B&R-schotel gekozen hebben.

Ze hebben zelf een nieuwe lnb-arm gemaakt want met de paraboolcalculator van James Wade bleek dat deze schotel nog meer kon presteren door de lnb beter in het brandpunt te plaatsen. Om dit in de praktijk te testen, hebben ze een instelbare lnb-arm gemaakt zodat de de afstand, de hoogte en de richting van de lnb op de juiste positie in konden stellen, zie bijlage. Aan de hand van deze testen, hebben ze een eigen lnb-arm gemaakt.

Ik heb zelf geen ervaring met de EISS-schotel maar als diverse mensen zeggen dat ze echt in de Algarve de Nederlandse zenders van de Astra 23,5 kunnen ontvangen, dan ga ik er van uit dat het echt zo is. Als mobiel te gebruiken schotel dus best een mooi ding.
Nu moet je de ontvangstprestaties natuurlijk niet allemaal toeschrijven aan een heel bijzondere schotel. De fijninstelling van de elevatie met een tandwielvertraging helpt daar natuurlijk ook aan mee.
 

post-60869-0-61961200-1469893714.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...