Ga naar inhoud


Hoek houder voor 2 LNB's voor Triax 110 veel te groot


macfin

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal

 

 Ik zit in Finland en heb ruim een jaar geleden mijn Triax 78 met een enkele LNB (Astra 1) vervangen door een Triax 110 met 2 LNB’s voor Hotbird en Astra 1

 

E.e.a. ging behoorlijk, maar sinds een maand of 3 komen ARTE TV HD en BVN via Hotbird niet of zeer slecht binnen terwijl bv France 24 en TV5 Monde uitstekend binnenkomen.

(toevallig iemand een verklaring? Voor zover ik uit kan vinden, zouden deze zenders vergelijkbare footprint hebben)

 

Deze week weer eens de boeken (computer) in gedoken om de boel (weer) goed af te stellen.

Ivm groeiende bomen die (waarschijnlijk) het signaal belemmeren, besloten de Schotel 2 m te verplaatsen.

Daarom ook alle afstellingen (Skew, afstand tusssen LNB’s etc. weer eens bekeken en uitgerekend)

 

Omdat ik een triax 110 heb is de afstand van de LNB naar de schotel 775mm en dus vrij groot.

 

De houder voor de LNB’s zou daarom licht gebogen moeten staan zodat de LNB’s bijna parallel moeten staan.

Als ik echter naar de houder kijk blijkt deze veel meer gebogen en dus meer voor een 30cm schoteltje geschikt te zijn , want de LNB’s staan onder een hoek van ongeveer 20-30 Graden tot elkaar.

 

De afstand tussen de LNB’s moet (voor mij)  9,6 cm bedragen

Als ik de afstand tussen de LNB’s op de kop op 9,6 cm zet, dan is bv de afstand tussen de LNB’s 2cm diep (in de LNB), al gauw 11cm!

 

Mijn vraag is 3 -ledig:

1 Wat is de mate waarin de verkeerde hoek, van de LNB’s t.o.v. de schotel (ongeveer 10-15 Graden) invloed heeft op de kwaliteit en sterkte van het signaal?

 

2  Met deze houder, moet ik de kop van de LNB’s op 9,6 cm zetten, of misschien dichter op elkaar, omdat het hart van de LNB’s dan al gauw op 11 cm zitten?

 

3  Zijn er speciale (of betere) houders voor 2 LNB’s voor een Triax 110?

 

 

 

Gr Erik

aangepast door macfin

Triax 110, 2x Inverto Eco LNB, EMP Centauri DiSEqC 2.0 Switch, Clarke-Tech 6600 SST plus,  FW 1.28p

Locatie: Zuid Finland

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste macfin

Zou je eens aan willen geven welke Triax houder je hebt.
Er bestaat de rail ook wel multi-block genoemd, een Flexi-block en een duo-block. Welke heb je precies?
Ik wil best wel even de afstand uitrekenen maar dan moet ik wel weten waar je ongeveer woont. Dat mogen ook de coördinaten zijn liefst tot 2 cijfers achter de komma.

Maak anders eens even een foto van je lnb-houders.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

dus hier kan je al eens zeggen welke triax houder je hebt

post-41606-0-86378000-1470331719.jpg

post-41606-0-11252800-1470331720.jpg

post-41606-0-03481500-1470331725.jpg

post-41606-0-85875500-1470332423.jpg

 

aangepast door smetje limb.BE

1x Dreambox 900UHD Openatv 7.4 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x Channel Master 1.20

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn modelletje is nr 1

 

Ik heb nog eens nagemeten, en de hartlijnen van beide LNB's kruisen elkaar rond de 50 cm afstand van de LNB's

 

Bij deel 1 van mijn vraag:

"1 Wat is de mate waarin de verkeerde hoek, van de LNB’s t.o.v. de schotel (ongeveer 10-15 Graden) invloed heeft op de kwaliteit en sterkte van het signaal?"

zal de LNB waarschijnlijk slecht enkele Graden uit de ideale stand staan, en niet 10-15 Graden. Ik ga er dan maar van uit dat dit geen probleem is

 

Vraag 2 en 3 blijven wel staan.

 

 

@Sprietje: bedankt voor aanbod, maar e.e.a. is niet nodig. De 9,6 cm is de juiste afstand volgens alle berekeningen, dus blijven alleen de vragen:

 

2  Met deze houder, moet ik de kop van de LNB’s op 9,6 cm zetten, of misschien dichter op elkaar, omdat het hart van de LNB’s dan al gauw op 11 cm zitten?

3  Zijn er speciale (of betere) houders voor 2 LNB’s voor een Triax 110?

 

post-71205-0-54295500-1470385135.jpeg

post-71205-0-78645500-1470385137.jpeg

post-71205-0-09445400-1470385140.jpeg

Triax 110, 2x Inverto Eco LNB, EMP Centauri DiSEqC 2.0 Switch, Clarke-Tech 6600 SST plus,  FW 1.28p

Locatie: Zuid Finland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas klopt er van je berekening niet veel. De afstand van de lnb's voor de Hotbird 13 en de Astra 19,2 zal in Finland ongeveer 88mm moeten zijn terwijl jij op 96mm uit komt. Het lijkt me verstandig dat ik het toch even voor je uitreken.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo'n aanbod kan ik natuurlijk niet afslaan :-)

 

Triax 110 (afstand LNB - schotel 775mm)

 

Latitude 60.4160

Longitude 23.8523°

 

Azimuth

Astra 185.4°

Hotbird 192,5°

Hoek tussen satelieten 7,1°

 

Waar zit mijn reken fout?

Triax 110, 2x Inverto Eco LNB, EMP Centauri DiSEqC 2.0 Switch, Clarke-Tech 6600 SST plus,  FW 1.28p

Locatie: Zuid Finland

Link naar reactie
Delen op andere sites

De ontvangsthoek tussen de twee satellieten op de door jou aangegeven locatie is 6.63 graden. Dat kun je uitrekenen met de volgende gegevens:
De gemiddelde astand van je locatie tot aan de twee satellieten is 39444km
De afstand tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 over de Clarkebelt gemeten is 6,2x736km=4563km
Met de sinus is dan uit te rekenen dat de hoek tussen de twee satellieten 6,64 graden is.
Eenvoudiger is om gewoon de calculator van de BigBisat te nemen.
Als je daar je locatie invoert en de twee satellieten, wordt aangegeven dat de ontvangsthoek tussen de twee satellieten 6,63 graden is. Die éénhonderdste graad krijg je van me cadeau. Jij had een ontvangsthoek van 7,1 graad uitgerekend.
De afstand tussen de twee lnb's moet dan zijn 775x6,63x0,01745=90mm.
De rail moet 4,38 graden schuin staan Als je dat uitrekend moet de Astra 19,2-lnb 7mm lager staan dan de Hotbird-lnb.
Op de foto's die jij laat zien, staat de Astra 19,2-lnb juist hoger. Dat is dus fout.
De skew van de lnb's moet je als volgt instellen:
- van de Astra 19,2 op 10 graden
- van de Hotbird 13 op 6 graden
d.w.z. tegen de wijzers van de klok ingedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even terug komen op je vraag dat de twee lnb's te veel naar elkaar toe gericht zijn.
Dat klopt. Je moet je bedenken dat het Flexi-Block wat je gebruikt universeel gemaakt is en moet passen op de gehele reeks Triax schotels van 60 tot 100cm.
Ze hebben dus een gemiddelde genomen en dat geeft dus een te sterke radius aan het railtje voor een Triax 110.
Je zou eens kunnen proberen om de rail wat rechter te maken.
Even uit de houder halen en met de bolle kant omhoog op een houten ondergrond leggen en dan met een haarföhn flink warm stoken en proberen vlak te drukken met een stuk hout.
Ik denk dat als je hem voorzichtig warm maakt en regelmatig probeert of je het railtje wat vlakker kan drukken, je weinig kans loopt op ongewenste vervorming.

Of het echt nodig is om de rail wat rechter te maken betwijfel ik. Je hebt een schotel die flink over bemeten is voor de signaalsterkte van de Astra 19,2 en Hotbird.
Verder zou je de twee Inverto Black Eco lnb's kunnen vervangen door Inverto Black Ultra's. In Nederland koop je die voor minder dan €10,- per stuk.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bedankt voor alle info.

Heb voorlopig even alleen een LNB voor Hotbird gemonteerd op nieuwe schotellocatie  (2m verder)

Als ik wat meer tijd heb ga ik aan het werk met alle nieuwe gegevens en zal de 2e LNB toevoegen

Triax 110, 2x Inverto Eco LNB, EMP Centauri DiSEqC 2.0 Switch, Clarke-Tech 6600 SST plus,  FW 1.28p

Locatie: Zuid Finland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...