Ga naar inhoud


Ontvangst Astra 3 in Portugal?


john2b

Aanbevolen berichten

Hallo "Sprietje",

Ik ben er eentje van die vanochtend einde recreatie seizoen erachter komt dat ik de voetbalwedstrijd niet kan zien zonder aan mijn Schotel en cq. extra LNB te werken.

Helaas is dat de hele dag niet gelukt.

Ik heb in centrum LNB de 19,5 met signaal sterkte van 82. Werkt al 10 jaar goed.

Nu heb ik er naast een 2e kop gehangen. Echter met deze kom ik altijd uit op de kanalen van Badr 4 26 oost en enkele kanalen van 25,5 oost.

Ik zou dus in de buurt moeten zitten denk ik ... maar ik weet echt niet meer welke kant ik op moet draaien/veranderen heb voor mijn gevoel al alles geprobeerd.

Lokatie Portugal Oliveira do Hospital

Is er een tip wat ik moet aanpassen om op 23,5 te komen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste john2b

Welkom op dit forum.

Als ik het goed begrijp heb je een vakantiesetje waarschijnlijk bestaande uit een schotel van 60cm. Het klopt als je daar een lnb er bij hangt dat je dan niet de Astra 19,2 en Astra 23,5 ontvangt maar de Badr 4 op 26 oost.

Volgens de footprint van SES Astra kun je in Oliveira do Hospital de Astra 23,5 met een 60cm schotel ontvangen.
Waarom wil je zo nodig een extra kop er bij plaatsen?
Op de Astra 19,2 zitten toch nagenoeg geen Nederlandse zenders meer. Je kunt de schotel dus net zo goed gewoon met een enkele lnb op de Astra 23,5 richten. Als het misschien nog eens een keer nodig is om een nieuwe zenderlijst binnen te halen, dan kun je hem toch even naar de Astra 19,2 draaien.
Wel moet je de skew van de lnb behoorlijk schuin zetten voor de Astra 23,5. Dat is in Oliveira do Hospital 25 graden, zie bijlage.
De elevatie van de schotel moet op ongeveer 33 graden staan.
Wil je de schotel uitrichten m.b.v. de zon?
Morgen staat de zon om 11.39uur in dezelfde richting als de Astra 23,5. De lnb-arm moet op dat tijdstip naar de zon wijzen.
 

post-60869-0-12167700-1473196153.png

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Goede morgen Sprietje,

Dank voor je reactie. Ik zal installatie iets meer toelichten.

Schotel is 1,00 meter breed, 1,10 meter hoog.

Ontvanger GigaBlue HD 800 UE

Omdat af en toe ook Duitse gasten hier verblijven wil ik ook met de FTA op 19,2 blijven.

Ik heb 2 foto's  van de kop, maar ik "mag" ze niet copy pasten en hoe anders via mijn media vind ik zo 1,2,3 niet hoe dat moet.

Groet, John

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste john2b

Je lnb's staan te ver van elkaar.
Als het een schotel zou zijn met een standaard f/D-verhouding van 0,6, dan moeten de koppen 64mm van elkaar staan van kuiltje tot kuiltje in de kap.
Op de foto gemeten heb je de afstand op 67mm staan.
Deze afwijking zou er niet toe moeten leiden dat je de Astra 23,5 helemaal niet kunt ontvangen.
Om precies aan te kunnen geven wat er niet goed staat, zou ik graag "maat X" van je willen weten, de maat van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 40% van de hoogte gemeten.
 

post-60869-0-54368000-1473252457_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Deze maat X is 62 cm

 

Complete Dishpointer info is onderstaande:

 

Your Location Satellite Data Dish Setup Data View dish alignment line in Google Earth

Latitude: 40.3613°
Longitude: -7.9252°
Name: 23.5E ASTRA 3B
Distance: 38327km
Elevation:  33.3°
Azimuth (true):  136.7°
Azimuth (magn.):  139.0°
LNB Skew [?]:  -24.0° 
Turn counter-clockwise standing behind the dish

 

post-103373-0-54732000-1473254971.png

aangepast door john2b
Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ook deze schotel heeft geen standaard f/D-verhouding van 0,6 maar veel minder. Helaas komt dat in Portugal en Spanje vaak voor.
De koppen moeten bij deze schotel op jou locatie 51mm van elkaar staan.
Dat gaat niet eens lukken met een kop van 59,5mm en een kop van 48,5mm.
Als je ze tegen elkaar zet, kom je op 54mm en dat is goed te doen met een afwijking van 3mm.
Aangezien dat je op de Astra 19,2 veel meer signaal hebt dan op de Astra 23,5, zou ik de kop van de Astra 23,5 in de klem zetten en de kop van de Astra 19,2 er naast en lager.
Voor de Astra 23,5 gebruik je de lnb met de grote kop en voor de Astra 19,2 de lnb met de kleine kop. Je zult de schotel dus iets naar het oosten moeten draaien zodat die op de Astra 23,5 gericht wordt.

Verder heb je de multihouder niet optimaal gemonteerd.
Jij hebt hem zo gemonteerd dat je de vrijhangende lnb wat schuin kunt stellen. Het gevolg hiervan is dat die lnb te ver naar achteren komt te staan.
Je moet de multihouder zo monteren, dat de schuinstelling bij de vaste lnb zit zodat het railtje schuin gezet kan worden, zie bijlage. Dan komt de vrijhangende lnb iets meer naar voren.

Eerst moet je de skew van de Astra 23,5-lnb op 25 graden instellen.
Dan plaats je de multihouder er op en zet deze 31 graden schuin.
Dan plaats je de Astra 19,2-lnb tegen de Astra 23,5-lnb en zet de skew op 21 graden.

Als het goed is, staat de elevatie nu op 35,7 graden ingesteld voor de Astra 19,2.
Als je hem op de Astra 23,5 richt, moet de elevatie op 33,3 graden ingesteld worden.
 

post-60869-0-51679800-1473267695_thumb.jpg

post-60869-0-24260000-1473267717_thumb.png

post-60869-0-77392500-1473267983_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een aanvulling op het vorige bericht.
De multihouder die je hebt kan niet dichter bij elkaar dan 65mm, zie afbeelding 1. Hiermee kun je de koppen van de lnb's die je hebt dus niet tegen elkaar aan stellen.
Je moet de multihouder anders monteren, zie afbeelding 2.
Je zult dus een langere bout moeten nemen van 40mm.
Op deze manier kun je de koppen van de lnb's wel tegen elkaar zetten want de vrijhangende lnb van de Astra 19,2 moet wat schuin komen te staan zodat deze ongeveer naar het midden van de schotel kijkt.

Ik heb i.p.v. de schuinte van de multihouder voor je uitgerekend hoeveel mm de kleinere lnb lager moet staan dan de grote lnb. De bovenzijde van de kleine lnb moet 33mm lager staan dan de bovenzijde van de grote lnb. Plaats hiertoe een vulling van 33mm op de kleine lnb en leg er een waterpas overheen.
 

post-60869-0-77341700-1473325734_thumb.jpg

post-60869-0-59923000-1473325776_thumb.jpg

post-60869-0-73444300-1473325793_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

Creatieve oplossing die je bedacht hebt voor de multihouder! Mooi!

Ik heb hem zo voorbereid, maar helaas is beugel van de Sat-arm te breed. Als ik de grote LNB gebruik is er geen plek meer voor de multihouder om te klemmen.

Dus "moest" ik wel de kleinere Longneck LNB centraal zetten voor 23,5. Maar zelfs dan kwam de grotere LNB met "zijn gedeelte" van multihouder tegen de Sat-arm houder.

 

Kortom volgende uiteindelijk gedaan: Schotel van 19,2 naar 23,5 gedraaid en elevatie hoek aangepast en slechts 1 longneck LNB gemonteerd.

Was trouwens een hele klus  :confused:... ladder op ladder af  :confused: ... en meer geen resultaat.

Maar uiteindelijk heb ik nu "gelukkig" toch alle NL HD kanalen gevonden.

Echter kwaliteit met "blokkerig" beeld zo af en toe. Ik krijg de SNR niet boven de 63%.  Ook niet als ik hem via raam rechtstreeks met nieuwe 2 meter kabel"tje" aansluit.

 

Morgen vertrek ik hier en ben pas over 2 weken terug en kan dan verder met instellen, ik denk dat ik ondertussen nog maar een longneck koop waardoor ik iets meer speling krijg voor de 19,2.

Wordt vervolgd!

 

 

post-103373-0-24722500-1473368421_thumb.jpg

post-103373-0-51345200-1473368676_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

@john2b

Ik zit in Spanje, Oost Extremadura, en met het verhuizen van CanalDigitaal naar Astra 3 keek ik tegen hetzelfde probleem aan; hoe aan een geschikte duo LNB/duo LNB houder te komen geschikt voor Astra 1 èn Astra 3 voor mijn locatie. De CD oplossing is geschikt voor Nederland maar ontoereikend voor Spanje.

Dan maar zelf maken zoals Sprietje zo geweldig heeft uitgelegd? Was me zonder Sprietje nooit gelukt en de dichtsbijzijnde installateur, op zo'n 75 km, kon maar niet begrijpen waarom ik naar Astra 3 wilde kijken want daar kijkt toch niemand naar ...

 

Ik heb maar voor de simpelste oplossing gekozen, een tweede schotel (70x80 cm) ernaast voor Astra 3, kabels van Astra 1 en Astra 3 LNBs naar een diseqc switch en ... opgelost. Extra kosten 1 schotel met mastje en de diseqc switch. Uitgespaarde kosten 2 LNB houders en wat ijzerwerk.

 

In jouw geval zou ik die 100 cm schotel op Astra 2 richten er een 60 cm schoteltje naast/onder hangen voor Astra 3. Zo'n ding kost praktisch niets en het eerste de beste ophang beugeltje volstaat.

 

Omdat ik toch bezig was heb ik er bij mij meteen nog een 110 x 120 schotel naast gehangen voor de ontvangst van BBC en ITV Met de nieuwe UK beams twee en een half jaar geleden is de ontvangst wat moeizamer geworden met die 110 cm schotel. Maar ja ik kijk toch alleen maar 's-avonds.

 

Wat de UK TV ontvangstmogelijkheden in midden Portugal zijn weet ik niet. Ik heb geen reception reports gevonden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BBc en ITV, Sprietje, hoe zou dat European beam kunnen zijn?

 

En ja, ik vindt het ook wel bijzonder en anderen ook.

Ik heb getracht van Rebox een antwoord te krijgen hoe het komt dat hun 2220HDS al bij een SQ van 5% en hoger lockt en ik een storingsvrij beeld heb. Maar ook zij geloven het niet ...

26% hebben ze van gehoord maar 5% ...

Op dit moment kijk ik even naar My5 op 10964H met een SQ van 41%. BBC 1 HD (Wales) op 11024H komt binnen met 7%. Dat is dus een ongestoorde Eastenders. Film 4 op 10714H (erg zwakke transponder) komt biin met een stabiele 5%, af en toe 6% en is dus prima te volgen, Water for Elephants.

Dit leuke resultaat heb ik niet op één 2220HDS ontvanger maar op alle twee mijn 2220HDS ontvangers.

Kan je nagaan wat ik zou kunnen krijgen met een 150 of 180 cm schotel. Maar dat doe ik niet. Te groot voor mij. Overigens, zoals je wel begrepen zult hebben, rain margin? Nada de nada.

Maar ja wie wil er hier nou UK TV kijken wanneer het regent? :)

 

PS

Die 110 schotel voor Astra 2 moet wel erg stabiel staan anders is er ook geen sterke wind marge. Ik heb voor een Tecatel schotel gekozen ivm de zeer robuste schotel bevestiging en voor een overgedimensioneerde mast en beugels.

aangepast door jwfw
Link naar reactie
Delen op andere sites

@john2b

 

Met al het knippen en plakken ging er iets grandioos mis

 

"In jouw geval zou ik die 100 cm schotel op Astra 2 richten er een 60 cm schoteltje naast/onder hangen voor Astra 3. Zo'n ding kost praktisch niets en het eerste de beste ophang beugeltje volstaat."

 

Dit moet natuurlijk zijn

 

In jouw geval zou ik die 100 cm schotel op Astra 3 richten er een 60 cm schoteltje naast/onder hangen voor Astra 1. Zo'n ding kost praktisch niets en het eerste de beste ophang beugeltje volstaat.

 

Dom, dom, dom ...  :(

aangepast door jwfw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...