Ga naar inhoud


Upgrade lnb's


Jomanda001

Aanbevolen berichten

Nou heb het even helemaal gehad met mijn schotel.

 

Was ik aan de hand van mijn vorige topic vol goede moed begonnen met fijn afstemmen.

Valt me de volgende lnb uit elkaar.Tegenslag, maar na 18 jaar moet je er ook eigenlijk niet meer aankomen.

Heb maar besloten de boel te voorzien van nieuwe lnb's en bekabeling.

Zat eerst te denken om me ook een nieuwe schotel te kopen, maar die ziet er verder nog goed uit geen roest e.d.

En voor de Triax 88cm :) vint je ook nog genoeg spare parts.

Lijkt me in deze dan ook een beetje overbodig.

 

Nu ben ik dus aan het rondkijken zit me te bedenken welke lnb ik er voor ga kopen.

Denk zelf aan een Alps singel of een inverto black ultra single.

 

Welke zou in jullie ogen de voorkeur genieten?

 

Bedankt.

Jo!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Voor de kabels zit ik aan de voor gemonteerde te denken zoals ze worden aangeboden de webwinkel.

Zit ik ook niet te klungelen met die schroefconnectoren op het dak.

 

Nadeel is wel ga de kabel naar binnen ook vervangen voor deze kabel, maar die gaat niet door de muur passen dus gaat dat ten koste van de connector.

Weet zo nog niet welke connector ik binnen er het beste op kan maken, dat gaat een mailtje worden.

 

Volgens de omschrijving:

 

1.5 meter HIGH END ZWART Coaxkabel 2xF op maat

Ideaal voor verbinding naar switch of motor. Hoge kwaliteit meervoudig afgeschermde H125 kabel en zware compressie connectoren direct geschikt voor buitengebruik. Tweezijdig F-connector male kant en klaar uitstekende kwaliteit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo veel informatie gevonden, @Sprietje heb nog heel veel informatie gevonden in de transponder downloads.

Heel verhelderend begrijp bijna al die krachttermen die hier voorbij komen.

 

Heb nog wel een vraag: heb ook een andere lnb gevonden en wel de inverto black eco.

Als ik de lijsten naast elkaar leg is deze niet zo verschillend van de inverto black ultra.

Grootste verschil wat ik heb kunnen vinden is de diameter van de feedhorn.

 

Nu denk ik dus, hup ga voor de eco uitvoering omdat die gerecycled is, maar welke zou dan kwalitatief beter zijn?

 

Lastig voor mij dan.

 

Jo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De diameter van de single-uitvoering is inderdaad maar 48,8mm maar dat is die van de Inverto Black Premium ook en die heeft iets betere specificaties.
De Inverto Black Eco staat trouwens niet meer op de site van Inverto. Waar schijnlijk zijn ze gestopt met de productie er van. Geen idee wat de reden daar van is.
De specificaties van de lnb staan nog wel op internet, zie: http://www.inverto.tv/products/product.php?id=170
Tja, de kwaliteit. Voorlopig is de Inverto Black Ultra nog niet verslagen voor zwakke signalen maar dat wil niet zeggen dat de Inverto Black Eco geen goede lnb is.
Op een Triax 88 kun je trouwens met lnb's toe met een kopdiameter van 60mm.

Er zijn inderdaad al jaren stukken coaxkabel in de handel van 1,5m met Belden H125 met compressie connectoren voor €5,95 per stuk.
Zeker niet slecht maar het was mooier geweest als ze over waren gegaan op Koka 9 TS die een betere afscherming heeft.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb de onderdelen bij elkaar om de schotel te voorzien van 4 nieuwe inverto black ultra lnb's, een nieuwe spaun disecq switch, en nieuwe kabels.

 

Even voor de zekerheid, niet dat ik tijdens het uitrichten zit te klungelen.

En de gegevens juist uit de diverse posts heb gevonden

 

Schotel staat in Doetinchem.

 

De lnb houders zet ik onder een hoek van 10graden (heb ik uit de visiosat app)

 

de lnb's plaats ik ongeveer 5mm vanaf de kop in de klem

 

de lnb's gaan op de houder met aan afstand vam:

hotbird 7,8cm van astra 1 (kuiltje Kuiltje)

Astra 1-2-3 met de koppen tegen elkaar

 

skew astra1: -9,9 astra2: -16,2 astra3: -13 en hotbird: -5,2graden

 

Begin uitlijnen met de Astra 3

 

Nog iets vergeten?

Bedankt Jo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Niet helemaal juist.

De afstand tussen de Hotbird 13 en Astra 19,2 instellen op 77mm.
De schotel uitrichten op de Astra 23,5 omdat de lnb van de Astra 19,2e 4mm van zijn berekende positie staat maar al tegen de kop van de Astra 23,5 staat.

Als de rail 10 graden schuin staat, dan staat de kop van de Hotbird 34mm lager dan de kop van de Astra 28,2. Plaats een vulling van 34mm op de kop van de Hotbird en plaats een waterpas over de koppen van de 13 en 29,2e.

Met de skew waardes die je opgegeven hebt, heb je geen rekening gehouden dat Astra de polarisatie 7,5 graad verdraait uitzendt.
De skew van de lnb's als volgt instellen:
Hotbird 13 op 5 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 9 graden
d.w.z. t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
Zie bijgevoegde hoeken.

Stel de schotel met de meeste zorg af op de Astra 23,5 want het bepaalt mede de kwaliteit van de ontvangst van de overige drie satellieten.
 

post-60869-0-12143900-1475391158.jpg

post-60869-0-37515300-1475391167.png

post-60869-0-19040700-1475391171.png

post-60869-0-19153700-1475391176.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje bedankt.

 

Dan zal ik me vandaag een paar nieuwe mallen maken.

 

Nog een praktisch vraagje.

 

Is het nu dan het slimst de astra 23,5 als nul positie te zetten?

 

Ik bedoel ik plaats deze dan in het midden boven de schroef waarmee de houder vastgeschroefd zit.

Op de meeste foto's die ik namelijk tegenkom hebben ze hier de astra 19,2 zitten vandaar.

 

Met vriendelijke groet:

Jo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Nou even een update,

 

:crazy: wordt je ervan.

 

Na dagen liggen klungelen op het dak, eindelijk weer beeld.

Nu is de signaalsterkte niet echt super, maar de zin is op.

 

Wachtend op beter weer...

 

Zit wel te twijfelen.. Misschien toch beter ook een nieuwe schotel plaatsen.

De oude is wel een beetje erg gammel geworden, is een big bigsat een waardig opvolger.

 

Nee weet het nog niet maar het gaat goed komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ha Sprietje, bedankt voor je reactie.

 

Heb nog steeds mijn triax 88 er hangen.

Soms lijkt het gewoon eenvoudig, maar handigheid dat mis je dan.

 

Het zal wel een afstellingsprobleem zijn.

Heb per slot van rekening ook overal met de vingers aangezeten.

 

Eigenlijk was de schotel zelf ook aan de beurt, de arm is een beetje gammel de disk wappert. Maar goed die staat ook al jaar in jaar uit op de wind.

Dan had ik onderweg ook nog een beetje pech met een lnb houder die had me ook de geest gegeven, daarvoor de complete universeel rail gekocht.

Denk kan ik die mooi een houder voor Astra2 gebruiken staat die lnb ook iets hoger.

Maar dat past dan natuurlijk niet op de origineel rail (het borggaatje klopt niet) dus maar besloten de universeel rail te monteren.

Tja goedkoop wordt zo duurkoop, en dan heb je het op een gegeven moment gehad met het dak op en neer klimmen.

 

Nee twijfel nog een beetje, een dagje extra prutsen hopelijk krijg ik het dan perfect voor elkaar,

want signaalsterktes variërend van 50% op Astra3 tot 88% op Astra2 is nou niet echt om naar huis te schrijven

 

Of gewoon ook de schotel vervangen kan het daar ook niet meer aan liggen, dan een extra lange dag prutsen.

 

Maar het gaat vast nog wel lukken.

aangepast door Jomanda001
Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax schotel is een prima schotel voor niet te veel gewicht aan de lnb-arm.
Ga je er er vier lnb's aan hangen en dan misschien ook nog met de nodige aansluitingen en coaxkabels en ook nog volop in de wind, dan is het zeker aan te bevelen de arm te schoren met twee aluminium buisjes van rond 8mm.
Uiteraard moet je dat doen als er geen gewicht aan hangt, dus eerst even de rail er van af trekken, zie voorbeeld.

En als de schotel oud en gammel is, voor €34,99 koop je een nieuwe.
 

post-60869-0-95750500-1476194566.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eindelijk, heb een en ander voor elkaar.

 

Nu blijkt dat het grootste probleem veroorzaakt door mijn nieuwe spaun diseqc switch.

Heb geen idee waarom maar soms deed die het wel en soms niet, kreeg namelijk de melding op de tuner kan niet afstemmen beetje rondzappen en plots deed die het wel.

In een vlaag van verstands verbijsering dacht ik, zal hem eens vervangen voor mijn oude sab.

Werkt alles zonder problemen, zelfs de signaalsterktes zijn aanzienlijk toegenomen.

 

Vraag me dus af, hoe kan ik controleren of die werkelijk defect is, of dat de combinatie met mijn huidige tuner (een zgemma h.2h) niet met elkaar samen gaat.

 

En Sprietje de schotel aanpassing is een goed idee, heb je toevallig op dit forum nog een handleiding staan?

Wat betreft maten heb nog even gezocht op triax schoren maar dan krijg ik wel erg veel hits.

 

Met vriendelijke groet:

Jo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Jomanda001


 


Ik heb ooit eens 1x eerder gehoord dat een Spaun-switch niet werkte in combinatie met een bepaald merk satellietontvanger. Het is al lang geleden en ik weet niet meer welke het was. Mogelijk heb jij hetzelfde probleem of is inderdaad de switch niet in orde hoewel dat ook zelden voor komt.


Dat je nu een beter signaal hebt is merkwaardig.


Bij elke goed werkende switch mag je geen verschil in signaalkwaliteit merken zonder of met switch er tussen.


Zonder dat een switch schakeld, staat hij altijd op poort 1.


Je zou eens kunnen kijken hoe het met het signaal is met of zonder de Spaun er tussen op poort 1 en dit ook eens proberen op poort 2 als je hem wel laat schakelen via diseqc 1.0.


 


Wat betreft de schoren heb ik inderdaad nog nooit bouwtekeningen gezien.


Het is natuurlijk ieder zijn eigen idee wat een goede manier is om de schoren aan te brengen.


Ik zelf vind de manier zoals in bericht 12 een goede manier maar dan met aluminium buis van 8mm en niet de daar gebruikte dikkere buis.


Het bevestigingspunt op de arm zoals op de foto op 20cm van het einde is prima voor een rail. De bevestigingspunten aan de schotel zou ik zo’n 6cm hoger kiezen zodat er minder kracht op de schotel komt waardoor minder kans op schotelvervorming.


aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja gek he, of ik de getallen nu wel of niet goed interpreteer met mijn oude switch staat het balkje verder naar rechts.

Ik he geen idee, zal eens aan een collega vragen of die hem aan zijn schotel wil proberen.

 

De schoren ga ik nog eens op googelen leuk project voor na de winter.

 

Gelukkig werkt het weer.

Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...