Ga naar inhoud


Afstelling schotel Astra 1 - 3 Almeria - Spanje.


Garter
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Hallo iedereen,

 

Ik heb al wel wat ervaring van het afstellen van enkelvoudige en duo LNB's, doch niet met een multiblock LNB. Vrijdag is mijn bestelling hier in Almeria toegekomen.

 

Na het nodige opzoekwerk ontbreken mij toch nog wat gegevens om de schotel goed af te stellen.

Is het mogelijk om mij verder te helpen?

 

Hardware:

 

Offset schotel van Diesl.es 120cm/110cm. Offset 26 graden.

Twin LNB Inverto Black Ultra 40 mm voor opname en weergave.

Multiblock houder (Wentronic).

 

Ik beschik al over volgende gegevens, maar voor de juiste stelling heb ik toch wel wat meer informatie nodig.

 

23.5E ASTRA 3B

Elevation:  39.4°

LNB Skew:  -22.0°                                         

 

19.2E ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 1N

Elevation:  41.6°

LNB Skew:  -17.9° 

 

De LNB voor Astra 23.5 moet in de klem van de schotel zitten.

 

Ik heb daarom volgende vragen (hopelijk de juiste).

 

1. De LNB kan in de klem wel wat dichter of verder van de schotel gemonteerd worden. Wat is de juiste montage afstand?

2. Montage LNB voor Astra 19.2 op de multiblock.

- Afstand van de koppen tussen beide LNB's?
- Hoeveel lager moet de LNB voor Astra 19.2 staan tov deze van Astra 23.5?
- De koppen van beide LNB's moeten naar elkaar gericht zijn. Maar hoeveel?

 

Alleszins op voorhand bedankt voor de hulp.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Blijkbaar heb je ook Azimuth nodig om de afstand tussen de LNB's te kunnen berekenen. Dit zijn de gevonden waarden.

 

23.5E ASTRA 3B

Elevation:  39.4°

Azimuth (true):  141.9°

Azimuth (magn.):  142.4°

 

19.2E ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 1N

Elevation:  41.6°

Azimuth (true):  147.5°

Azimuth (magn.):  148.0°

 

Afstelling van de brandpuntafstand tussen schotel en LNB is blijkbaar ook belangrijk.

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Beste Garter

Wat de beste positie is van de lnb bij het naar voor- en achter schuiven moet je zelf proefondervindelijk vaststellen wanneer je de beste signaalkwaliteit hebt.
Als richtwaarde (uitgangspunt) moet je aanhouden dat de kop 5-6mm van de lnb-klem af staat.

De Wentronic multiblock houder moet je gebruiken zoals ik in de bijlage 1 heb aangegeven. Je moet er voor zorgen dat de voorzijde van de lnb's op dezelfde afstand van de schotel staan.

De afstand van de koppen kan ik pas voor je uitrekenen als ik eerst weet hoe ver het midden van de lnb-klem van de schotel af staat op 40% van de hoogte gemeten, zie bijlage 2.
Hoeveel lager de lnb moet staan kan ik pas uitrekenen als ik eerst de afstand heb berekend.
Hoe de vrijhangende kop gericht moet worden is als volgt:
Stel dat de vrijhangende kop op 6cm afstand staat hart op hart van de kop in de klem, dan moet de vrijhangende kop ongeveer 3cm naast het midden van de schotel gericht worden, de helft dus om de meest optimale ontvangst te hebben. Bij duo-lnb's en monoblocken staan ze in dezelfde richting. Dat is iets minder goed.
 

post-60869-0-83267000-1479655611_thumb.jpg

post-60869-0-53383700-1479655637_thumb.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Garter

Je moet de schotel in Almeria als volgt afstellen:

De vrij hangende lnb van de Astra 19,2 moet op 72mm van de Astra 23,5 lnb af staan gemeten aan de voorzijde van de lnb van kuiltje tot kuiltje in de kap waarbij deze op ongeveer 36mm naast het midden van de schotel gericht moet zijn.
De vrij hangende kop moet 30mm lager staan dan de kop in de lnb-klem. Leg hiervoor een vulling van 30mm op de vrijhangende kop en leg een waterpas over beide koppen.
Stel de skew van de Astra 23,5 in op 23 graden en die van de Astra 19,2 op 19 graden gemeten t.o.v. verticaal.
Stel de elevatie van de schotel in op 39,3 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Gebruik hiervoor de zender CT24 op positie 236 op de CanalDigitaal zenderlijst omdat die het sterkste door komt.
Eenmaal de Astra 23,5 gevonden, dan de zender TV Drenthe op positie 76 afstellen en de schotel op maximale signaalkwaliteit afstellen.
 

post-60869-0-75812100-1479675658.png

post-60869-0-53926800-1479675670.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt,

 

Op het ogenblik is het hier stevig aan het waaien. Ook is er regen voorspeld voor de komende dagen. Ik zal dus nog eventjes moeten wachten voor in verder kan doen.

 

Spijtig, ik had graag verder gewerkt, maar veiligheid staat bij mij op de eerste plaats...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eventjes een update.

 

Het richten van de afgestelde schotel duurde minder dan een minuut. Het afstellen van de LNB's met de Wentronic multiblock houder was niet zo vanzelfsprekend, maar dankzij de informatie van Sprietje had ik direct signaal voor beide Astra's wanneer de schotel gericht was op Astra 3.

 

Sprietje, hartelijk dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...