Ga naar inhoud


schotelinstallatie 1 x duo ontvanger, 2 x losse ontvanger


bastian433
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Mijn zus en zwager hebben een schotelinstallatie (wonen ergens in een gat zonder kabel)

Omdat ik een beetje de techneut ben (maar zeker niet op het gebied van schotel) hebben ze mij gevraagd wat dingen uit te zoeken.

 

Op het moment is het een oude schotel  van denk ik iets van 80 cm van de vorige bewoners met 4 x een ALPS LNB gericht op Astra 1 19.2, astra 3 23.5, Hotbird 13 en 28.2

Dit zijn enkele LNB's

daarnaast hebben ze een VU+ Solo2 als sattelietontvanger

Het idee is de VU+ Solo2 te kunnen gebruiken om op zowel 1 tv als 1 tablet te kunnen kijken (of opnemen ipv kijken met tablet)

+ 2 x een losse TV/decoder.

 

Op zich hebben ze genoeg aan de 19.2 en 23.5, eventueel 28,5

Ze willen op meerdere televisies kunnen kijken op termijn zoals boven beschreven

Daarnaast moet het mooi afgewerkt zijn in de muur, dus daar heb ik kastjes voor gekocht

 

Ik heb hiervoor  eerst alleen aangeschaft voor de afwerking 1 x een Triax EDS322F wanddoos met het idee dat ik hiermee 2 x een Triple Quad LNB zou kunnen aansluiten op de VU+ solo2. (de 4 losse koppen vervangen door een triple quad LNB)

2 x een Triax GDA313F met 1 x aansluiting. hierbij liggen losse kabels naar de meterkast toe.

De kabels van de schotel komen in de meterkast uit. recht toe recht aan.

Deze kastjes kunnen DC doorgeven en de juiste frequenties voor schotel

 

Er zit echter maar 1 ingang op, ik kan er niet 2 kabels op aansluiten zoals verwacht.

is dit op te lossen met iets? (kun je 2 LNB's aansturen over 1 coax kabel?)

Ik wil dus graag dat je bijvoorbeeld tegelijkertijd naar de tv kan kijken en ook op de tablet, ook al is dit in een ander frequentiegebied als waar de TV op staat.


Nu heb ik iets gevonden van een multichannelswitch.

Niet goedkoop maar volgens mij wel ergens te koop voor een euro of 200 ofzo.

 

Mijn idee is: Schotel met triple quad LNB -> 4 kabels van schotel naar multichannel switch met 4 ingangen (als dat wil over 1 kabel die signalen?) -> sattelietontvangers.

Maar wat is handig... Ik weet dat als ik het zonder switch wil doen ik in ieder geval 2 kabels naar die aansluiting moet hebben waar nu maar 1 ingang in zit (kan niet).

dan was er iets met een johanssen iets, maar die werkt op een te hoge frequentie voor de aansluitingen in de muur.

Ik ga er nog eens een nachtje over slapen ook zelf.

 

Ik hoop dat het verhaal een beetje duidelijk is, duidelijk omschrijven is niet echt mijn sterkste kant denk ik.

 

 


 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste bastian433

Maak je geen zorgen over de Triax EDS 322 F.
Dat is een goede aansluitdoos voor je.
Je kunt er wel degelijk twee coaxkabels op aansluiten al doen de pijlen op de klem anders vermoeden.
Omdat dit soort dozen zowel voor afzonderlijke gebruikers maar ook voor groepsgebruikers worden gebruikt in een rijgsysteem, wordt op de klem bij deze dozen standaard een IN-pijl als een UIT-pijl geplaatst zoals dat voor rijgsystemen gebruikt wordt. Bedoeld wordt voor deze Triax EDS 322 F dat het twee ingangen zijn.
Onder de linker aansluiting schuif je dus de coaxkabel waar het satellietsignaal en eventueel het Digitenne signaal staat, onder de rechter aansluiting de coaxkabel waar alleen maar satellietsignaal op staat.
 

post-60869-0-93168700-1480059687_thumb.jpg

post-60869-0-20004500-1480059833.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Oplossing

Als je een triple-lnb quad aanschaft van CanalDigitaal, dan kun je die het beste op een Triax 78 plaatsen. Dan heb je beter signaal dan op een schotel van 64cm.
Omdat in de triple-lnb al een diseqc-switch zit, hoef (mag) je geen andere switches meer te gebruiken. Gewoon vier coaxkabel vanaf de triple-lnb naar de meterkast brengen en van daaruit naar de 3 aansluitdozen.
 

post-60869-0-61439600-1480060684.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...