Ga naar inhoud


Afstellen Satfinder SF-500A


j0p3Y

Aanbevolen berichten

Hallo,

vorig jaar heb ik, net voor de zomervakantie, een Triax schotel met dual LNB gekocht.

Om uit te richten (op vakantie) en om daar niet het mikpunt te worden van mede-campinggasten die leedvermaak in hun Top3 hebben staan, heb ik een Satfinder gekocht (SF-500A).

Binnen die Satfinder stonden 20 favoriete satellieten ingesteld, waaronder de Astra 1, maar de overigen waren meer voor de Aziatische markt.

Ik kon ook nieuwe favorieten toevoegen.

Ik heb de Astra 1 (19,2 oost) en Astra 3 (23,5 Oost) aan de favorieten toegevoegd.

 

Wat per satelliet gevraagd wordt is:

  • LO freq,
  • Down Freq,
  • Symbol Rate
  • Polarity,
  • DiSEqC1.0,
  • 22k

Wat ik vorig jaar heb ingesteld, is het volgende:

Astra 1 - 19.2 Oost:
LO Freq: Universal
Down Freq: 11362
Symbol rate: 22000
Polarity: H
DiSEqC1.0: LNB1
22K: AUTO Buzzer: ON

Astra 3B, 23.5 Oost:
LO Freq: Universal
Down Freq: 12168
Symbol rate: 27500
Polarity: V
DiSEqC1.0: LNB2
22K: AUTO Buzzer: ON

(De Duo LNB zit er, naar de schotel kijkend, zó op, dat de linker LNB op de centrale as zit en de rechter LNB daar rechts van.)

Met deze settings heb ik vorig jaar thuis ontzéttend zitten klooien, diverse malen een fix gekregen op satellieten (piepgeluid op satfinder) maar vele keren geen (juist) zenderpakket binnengehaald.

Heb dat diverse malen gedaan, tot opeens het zenderpakket van CanalDigitaal binnenkwam (ik leen in de vakantie een reservekaart van mijn schoonouders).

Op vakantie in Frankrijk kreeg ik vervolgens ook -redelijk snel- een fix en heb ik TV kunnen kijken.

 

MAARRRR...

 

Vandaag toch maar even voor de zekerheid vooraf getest.

En wederom dezelfde ellende als vorig jaar. Weer een -ogenschijnlijke- fix op beide satellieten. In de Satfinder staan op de eerste twee geheugenplaatsen Astra 1 en Astra 3 met bovengenoemde settings. Als ik de schotel richt en op de eerste geheugenplaats instel (ASTRA1), krijg ik uiteindelijk goede waarden op Strength en Quality, inclusief pieptoon. Schakel ik vervolgens (zonder schotelaanpassing) over naar de tweede geheugenplaats (ASTRA3) dan krijg ik eveneens meteen goede waarden op S en Q, inclusief pieptoon. Ik ben daardoor steeds in de veronderstelling geweest dat ik op Astra 1 en 3 gericht sta. Echter ook nu is er weer geen zenderpakket binnen te halen (TV met ingebouwde DVB-S-tuner doet er een half uur over).

 

Graag ontvang ik tips hoe ik dit jaarlijks het beste kan aanpakken. Moet ik steeds de satelliet-settings in de Satfinder wijzigen? Zo ja, waar haal ik de actueelste gegevens vandaan (zie hierboven welke info ingevoerd moet worden in de Satfinder). Ik was begonnen met het actualiseren van de kanalen op mijn TV (zit in het setup-menu ingebakken, bij 'satellietontvangst installeren').

 

Hoor het graag, ondanks dat ik mezelf als redelijk technisch-onderlegd beschouw, heb ik hier toch enkele blinde vlekken vrees ik :-/

 

Alvast heel erg bedankt.

j0p3Y

aangepast door j0p3Y
Link naar reactie
Delen op andere sites


Ga maar eens zenders zoeken waarschijnlijk heb je een andere satteliet, het handigste is om de buur sattelieten er ook in te zetten onder hun naam.

Krijg je signaal maar geen beeld kijk dan op de andere sattelieten dan weet je waar je heen moet en of de elevatie verandert moet worden.

vu+ solo2 - VTI - Triax 110 cm - astra 1 astra 3 astra 2 hotbird            

Vu+ solo   - VTI - Schwaiger SPI 085 - Rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...