Ga naar inhoud


Grotere schotel


t-ke

Aanbevolen berichten

Hey allen. 

Ik heb tv Vlaanderen maar ik heb ontzettend veel storing .

Momenteel heb ik hier een standaard set van tvv staan die ik al op een 3 tal meter van de grond op een paal heb staan voor een beetje ontvangst hier in de bossen .

Nu heb ik hier nog een triax schotel liggen van 110 hoog en 100 breed.

Nu heb ik enkele vragen . Ja. Ik deze schotel in principe iets lager hangen ? Hoe werk ik best met de lnb ? Ik weet dat de duo lnb van tvv niet geschikt is voor deze schotel .

In de schotel hangt een lnb van atlassat 

As-12 , input 10.7-12.7 GHz

Out 950-2150 MHz

Lo freq 9.75-10.60 GHz

Noise 0.1 db

Is deze evt nog bruikbaar op een multi rail. Welke lnb koop ik best bij?

Hoe stel je zo een multi houder af en hoe verbind je de lnb's dan op 1 coax ?

Kan iemand me een duwtje in de rug geven aub ?

De positie waar de schotel zou komen is in België . Stekene oost Vlaanderen . Op 2 km van de NL grens ( Sint janssteen)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste t-ke

Zou je eens een paar foto's kunnen nemen?
- een vanaf de achterzijde van de schotel zodat de schotel te zien is samen met de bomen die de ontvangst belemmeren.
- een vanaf precies opzij zodat de schotel links op de foto te zien is en de bomen die in de weg staan rechts op de foto.

Ik begrijp dat het gaat om de ontvangst  van de Astra 19,2 en 23,5.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sprietje

Het gaat inderdaad om de Astra 19.2 en 23.5 . Al zou ik er niet kwaad om zijn om ook BBC bijvoorbeeld te kunnen ontvangen .

De foto is wat moeilijker .

De schotel staat op de rand van mijn terrein om zover mogelijk van de bomen te staan . Dus vanop de grond is deze foto onmogelijk . Van op een ladder wel 

De zij aanzicht foto is niet mogelijk . De open plek hier is niet groot genoeg om schotel en bomen op een foto te krijgen langst opzij 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op 12 okt dan is het sun outage. Dan beweegt de zon precies achter de satellieten door en dan kun je op een heel eenvoudige manier zien welke bomen in de weg staan.
Dat kun je voor elke satelliet afzonderlijk bekijken. Dan kun je ook zien of de ontvangst van de Astra 2 haalbaar is.
Misschien kon je dan wel tot de conclusie dat er een betere plaats is voor de schotel die meer vrij zicht geeft.

Kijk even op deze site: https://www.sat4all.com/forums/topic/354485-wanneer-volgende-sun-outage/?page=7

Daar heb ik aangegeven op welke dagen en tijdstippen je dat kunt zien.
Zou je via een privé mail je precieze coördinaten op willen geven in decimalen, dan kan ik de situatie vast even bekijken en de juiste tijdstippen voor je bepalen.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste t-ke

 

Ik heb de foto's eens bekeken die je gestuurd hebt en de locatie op Google eens bekeken maar dat bos is erger dan een oerwoud. Daar helpt geen tak afzagen of een boom omzagen en ook geen grotere schotel. Dat bos is zo dicht dat daar gewoon geen signaal doorheen komt en al helemaal niet als het geregend heeft en alles nat is.
Je kunt maar twee dingen doen en dat is:
- of de schotel verder van het bos af zetten
- of een hogere mast plaatsen

 

Tja, de schotel verder achteruit zetten is het eenvoudigste. Ik kan niet goed zien wat daar is. Is dat akkerland of kleine boompjes? Het is wel van je buurman begrijp ik.
Als dat geen optie is, dan kun je alleen maar een hogere mast nemen zodat de schotel vrij zicht heeft over de bomen maar bedenk wel dat die bomen elk jaar hoger groeien. De mast 1 of 2 meter hoger maken is slechts een tijdelijke oplossing. Je moet dan toch denk ik wel aan minstens 3 of 4 meter hoger denken wil je er een aantal jaren plezier van hebben.

 

Is er niet aan een oude lantarenpaal te komen bijv. die omgereden is en aan de onderzijde geknakt is maar het bovendeel nog helemaal goed? Dan heb je voor weinig geld een hoge mast.
Tja kantelmasten zijn natuurlijk een heel stuk duurder.

 

Ik adviseer je nog heel even te wachten en gebruik te maken van de sun outage. Dan draait de zon precies achter alle satellieten door die op de Clarkebelt staan. Dat is op 11 oktober al maar je kunt al vele dagen eerder kijken hoe de situatie er bij staat.

Ik heb drie bijlages geplaatst.
- een van de Astra 28,2
- een van de Astra 23,5
- een van de Astra 19,2

 

Ik heb telkens twee kolommen rood omkaderd.
- de eerste roodomkaderde kolom is de dag en het tijdstip waarop de zon precies in dezelfde richting staat als de satelliet.
- de tweede roodomkaderde kolom geeft aan hoeveel graden de zon hoger (+) of lager (-) achter de satellieten draait.

Omdat je in België maar af moet wachten of op de bewuste dag de zon schijnt, zou ik ruimschoots voor 11 oktober al beginnen te kijken waar de schaduwen van de bomen vallen.

Als de zon nog enkele graden boven de Clarkebelt beweegt, lijkt het er nog gunstig uit te zien maar als op 11 oktober er schaduw van de bomen op de schotel valt, dan is het foute boel. Dan heb je verminderde ontvangst of helemaal geen ontvangt.

 

Als vuistregel kun je hanteren dat als je de schotel 2 meter verder van het bos zet, je 1 meter hoogte van de bomen wint.
En als op 11 okt. de schotel al bijna helemaal in de schaduw van de bomen staat, dan kun je zien hoeveel de schotel op dit moment al omhoog moet om vrij zicht op de satellieten te hebben. Reken daar de groei van de komende jaren bij op.

 

Pfff, dat was weer een hele bevalling.....

 

t-ke 28,2e.png

t-ke 23,5e.png

t-ke 19,2e.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleine tvv schotel heeft ontvangst hoor.  Maar het is zeer scherp . In de winter was het beter.  Vanaf er blad op de bomen staat is het al wat gevoeliger en bij regenweer heb ik geen ontvangst tot een uur na de bui

Een grotere schotel heeft geen zin Dus?

Ik zou denken dat ik meer ' reserve' zou hebben 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je schrijft nu wat ik in mijn laatste bericht ook al schreef.
Je geeft aan tijdens regen geen beeld tot een uur na de regenbui en in de winter als de bladeren van de bomen af zijn is het beter.

Die bomen zorgen voor zoveel signaalverlies, zeker bij regen in de zomer dat het dan echt niet meer uit maakt of je je huidige schotel gebruikt of een schotel die 3dB meer signaal geeft. Als er geen signaal is, helpt versterken ook niet.
Je hebt echt maar twee oplossingen:
De schotel verder van het bos af of hoger plaatsen.

Maar kijk volgende week zaterdag en zondag maar eens als de zon schijn, dat staat de zon nog maar 1,7 en 1,3 graden hoger dan de satelliet. Dan zul je al een aardig beeld van de situatie krijgen.

 

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...