Ga naar inhoud


Triax 110 Astra 1,2,3 en hotbird


Martijn246

Aanbevolen berichten

Hallo, vandaag veel problemen gekregen met mijn schotel en de afstelling daarvan. Van het 1 op anderemoment geen ontvangst meer. Heb Andere ontvanger geprobeerd maar zonder resultaat. Hierna het dak opgegaan waar het probleem al snel duidelijk was. Door een duistere reden was de schotel verdraaid. Nu was het toen al donker en heb besloten morgen verder te gaan. Echter vraag ik me nu af wat de juiste instelling zijn voor Astra 1,2,3 en hotbird. Ik woon in emmen. Wie kan me helpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik had altijd goed ontvangst. Gister zo van het een op andere moment niets meer. Ik heb toen eerst ontvanger van boven geprobeerd maar deze had hetzelfde probleem. Hierna het dak op gegaan en rechtstreeks op de lnb gemeten waardoor ik heb geconstateerd dat ze schotel ineens verdraaid was....  Nu wil ik hem graag weer goed uitrichten en heb dit ook wel al redelijk voor elkaar maar twijfel nog een beetje over de schuinte van de rail. Hoe kan ik dit soort dingen uitrekenen?

aangepast door Martijn246
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Martijn

 

Dat is niet zo eenvoudig om dat uit te rekenen. Daarom heb ik de afstelling voor je uitgerekend voor een Triax 110 in Emmen voor de Astra 1-2-3 en Hotbird.
- plaats de rail met het gat in het midden zo, dat het in de onderste groef zit. Met het gat in de bovenste groef van de rail kan deze maximaal 7° schuin en dat is te weinig.
- monteer de lnb's in de houder zodat de kop 5-6mm van de klem staat
- zet de rail 10° schuin en plaats de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
- zet de lnb-houders op de volgende afstanden:
- tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 92mm
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 64mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72mm
d.w.z. gemeten van kuiltje tot kuiltje in de kap van de lnb.
- zorg dat de rail precies 10 graden schuin staat. Dat is als de kop van de 28,35e 40mm hoger staat dan de kop van de 13e. Dit kun je meten met een waterpas en een vulling van 40mm die je op de kop van de Hotbird legt
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
- hotbird op 1° zeg maar recht.
- Astra 19,2 op 2°, bijna recht
- Astra 23,5 op 5°
- Astra 28,35 op 8°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail.
opmerking: de Astra 2 satellieten staan tussen de 28,2 en 28,5 graden oost. Het midden hiervan is 28,35 oost.
Richt de schotel uit op de Astra 19,2, daarna op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5. De overige lnb's staan dan ook goed.
opmerking: als de rail wordt omgedraaid, moet de elevatie van de schotel waarschijnlijk een klein beetje hoger worden afgesteld.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor de informatie. Hier kan ik zeker wat mee. Het viel me zojuist ook op dat mijn rail niet geweldig vast meer te draaien is en heb daarom zojuist een nieuwe besteld welke morgen al geleverd wordt. Zodra deze binnen is ga ik hem monteren aan de hand van de gekregen informatie en moet het vast goed komen. 

Ontzettend bedankt!

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Welke rail heb je besteld? Een Triax-rail of een SAB-rail? Zie het verschil.

Als de rail op de juiste schuinte staat ingesteld, kun je eventueel naast het slobgat een nieuw gat boren precies bij de groef van de rail. Dan kan hij nooit meer vergaan. Je weet maar nooit of er een dikke duif op de rail gaat zitten, of een kat.

Multifeedrail verschil.JPG

verschil Triax en SAB-rail.png

Triax rail .jpg

een kat op de satellietschotel.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...