Ga naar inhoud


Visiosat Big Bisat vanuit Antwerpen


Cajudos

Aanbevolen berichten

Hallo Sprietje .....als je alsnog 2 lnbs plaatst van 60mm en 1 van 40mm voor de Astra 1-2+3 op een Visiosat Big Bisat vamuit Antwerpen, hoe zou je dan de opstelling doen van die lnbs ?

Gaat de 40mm lnb in het midden op 23 graden of toch op 19 graden op positie 0 ???   Het is namelijk erg strak met 2 60mm lnbs op 23 en 28 graden.   Is het erg dat 2 lnbs elkaar aanraken ??  

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Cajudos

 

Lnb's mogen gerust met de koppen tegen elkaar staan. Dat heeft geen nadelig effect op de ontvangst.
Waar het mogelijk is, kun je het beste normale lnb's nemen met koppen van ongeveer 60mm.


Met de BigBisat calculator kom je in Antwerpen tot de volgende afstelling:
Astra 28,35 op 5,26
Astra 23,5 op 0
Astra 19,2 op -4,68
De Astra 23,5 is het zwakste en daar moet je dan zeker ook een normale lnb plaatsen.
De Astra 28,35 moet op positie 5,26 staan. Eén streep is 11,4mm. De afstand is dan 11,4x5,26=60mm.
De kop van een Inverto Black Ultra is 59,5mm. Dat past dus. Ze komen nagenoeg tegen elkaar te staan.
De afstand tussen de Astra 23,5 en 19,2 is 4,68 strepen. Dat is dus 53mm. Tja daar kan dus geen lnb met een kop van 60mm want dan komt die 7mm verkeerd te staan.
Hier zul je dus een smallere lnb moeten nemen.
Hoeveel aansluitingen wil je hebben?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Sprietje, als eerste bedankt voor je hulp en kennis.

 

De bedoeling is om naast Astra 1-2-3 ook de Hotbird 13 te ontvangen, dus 4 lnbs.   Ik heb ook de BigBisat calculator gebruikt online met mijn exacte locatie en krijg deze waarden. (zie bijlage) .  Als ik de berekening doe zoals jij kom ik op : 9.79 - 4.68 = 5.11  , vervolgens 5.11 x 11,4mm =  58.25mm.   Ik kom op basis van een Inverto Black Ultra 59.5mm - 58.25 = 1.25mm tekort.  Nou weet ik niet of dit verwaarloosbaar is of dit mij verplicht geen Inverto te plaatsen op Astra 23.5+28.35.  Ben nog niet aan het plaatsen begonnen tot dat ik dit kleine dilemma heb opgelost.  Op de Hotbird gaat zeker een Inverto 60mm passen maar hoe stel ik de Astras op ??  Een 40mm lnb op Astra 19.2 op positie 0 met alsnog 2  Inverto Black Ultra ernaast met een minimale afwijking of toch een 40mm lnb er midden in ???  Mijn schotel komt op het dak van mijn bovenburen te staan en wens het in 1x keer goed te hebben staan want helaas heb ik geen directe toegang tot het dak.  Van mijn oude satsysteem heb ik een Alps twin en een Megasat twin lnb liggen, 1 ervan wens ik te gebruiken naast de 3 Invertos.  Welke zou jij nemen ??

 

Alvast bedankt voor al je hulp 😀😀

opstelling.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Cajudos


Jij houdt met één ding geen rekening. De Astra 2 bestaat uit de satellieten 2E, 2F en 2G welke niet op één plaats aan de clarkebelt staan maar tussen de 28,2 en 28,5° oost, vandaar gemiddeld 28,35° oost.
Jij hebt in het voorbeeld de Astra 2 op 28,2 oost ingevuld en dan kom je inderdaad op 9,79. Maar doe nu eens het volgende:


Links van de tabel waar je de satellieten kunt kiezen staat een blok waar je satellieten handmatig in kunt vullen.
Hier heb ik ingevuld:
Naam: Astra 2 centre
Longitude 28,35
klik op Add en je ziet dat die satellietpositie nu achter in de tabel is toegevoegd.
Klik je dan op next, dan zie je de berekening met de nieuwe satellietpositie.
De hoek tussen de Astra 28,35 en Astra 23,5 is 9,95° - 4,68° = 5,27°
De afstand tussen de twee lnb's is dan 5,27 x 11,4 = 60,078mm, afgerond 60mm.

 

Verder zou ik altijd de ALPS twin gebruiken. Wees er zuinig op want er is niet meer aan te komen.


Ik zal je nog even de skew waardes opgeven van de 4 lnb's want de juiste waardes vind je meestal ook niet.
Hotbird 13 op 3°
Astra 19,2 op 4°
Astra 23,5 op 7°
Astra 28,35 op 10°

 

 

satelliet toevoegen BBsat calc 1.png

satelliet toevoegen BBsat calc 2.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, als ik wist waar je woonde (denk dat je niet zo ver van me woont) zou ik je persoonlijk bedanken met een speciaal Belgisch bier voor jouw hulp en informatie. Echt super !!!

 

Al mijn vragen zijn beantwoord op 1 na en dan kan ik waarschijnlijk deze zaterdag aan het werk voor het plaatsen van mijn schotel.  De vraag is : volgens jouw ingevoerde gegevens heeft mijn schotel een skew van 11,6 graden nodig maar ik wist niet dat lnbs ook een skew hebben.  Dacht altijd dat ze gewoon loodrecht naar beneden konden wijzen en dat je ze enkel wat draaide om de kabels makkelijker erop te kunnen plaatsen.  Kennelijk is dat niet zo ;-)    Ik weet dat op een lnb op het kopgedeelte graden staan maar is er een pijl ofzo op de houder waarop ik de lnb mee juist kan plaatsen naar bv. Hotbird 3 graden etc. etc. ??  Dus schotel en lnb moeten gedraaid worden ??      Ik blijf maar bijleren bij jou ;-)    

Link naar reactie
Delen op andere sites

De skew van de schotel en de skew van de lnb's zijn twee verschillende zaken.
De schotelskew ook wel tilt genaamd moet zodanig ingesteld staan bij een multifeed schotel, dat de signaalbundels die door de satellieten via de schotel weerkaatst worden op de twee buitenste lnb's precies op de juiste hoogte vallen. De elevatie van de te ontvangen satellieten is bij elke satelliet immers anders.


De skew van de lnb moet zodanig afgesteld worden, dat de antennes voor de horizontale- en verticale golven in dezelfde richting staan als de horizontaal- en verticaal gepolariseerde golven ontvangen worden.
Aangezien de satellieten die wij in West-Europa graag willen ontvangen een stuk oostelijker aan de hemel staan dan waar je ze wilt ontvangen, zenden flink wat satellieten de polarisatie vanaf de satelliet wat gedraaid uit zodat de lnb's minder skew nodig hebben.
Voor de Astra 19,2, 23,5 en 28,2 is dat 7,5 graad. Voor de meeste Eutelsat satellieten is dat 3,5 graad.
Als ik dan ook de skew van een lnb op geef, is dat t.o.v. verticaal en niet t.o.v. de rail die al schuin staat.


Tevens moet je bij het afstellen van de lnb's ook uitproberen op welke afstand van de schotel ze de beste signaalkwaliteit geven. Meestal is het zo, dat als je dat bij één lnb hebt uitgetest, je de andere lnb's in dezelfde positie kunt zetten.
De ervaring leert dat als de kop van de lnb 5-6mm van de lnb-klem af staat, je meestal het beste zit maar dat hangt zeker ook van het merk schotel af.


Bijlage 1: Schotelskew (T90) op de Canarische Eilanden.
Bijlage 2: Afwijkende polarisatie Astra satellieten

 

T90 44 graden scheef.png

Astra 1,2 en 3 polarisatie 7,5 graden gedraaid klein.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...