Ga naar inhoud


Welke schotel voor een camper in Noorwegen?


Aad7506

Aanbevolen berichten

Beste Forum leden, 

 

Thuis hebben we ook schotel maar sinds kort hebben wij ook een camper. 

Hierop staat een automatische schotel van het merk Alden, is vrij klein denk ca. 55cm.

Nu zijn wij liefhebbers van Scandinavië en zouden daar ook graag tv kijken. 

Nu ben ik mij een beetje aan het oriënteren voor iets anders daar ik met de Alden denk ik geen tv kan kijken in het noorden. 

Nu zie ik veel soorten schotels maar ook van die vlakke antennes. 

Ontvangen die net zo goed als een schotel? 

Ook lees ik over de B&R schotel goede verhalen. 

Zijn er hier mensen die e.e.a kunnen adviseren? 

Alvast bedankt. 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt er natuurlijk maar aan hoe ver je naar het noorden wilt gaan. Het signaal van de Astra 23,5 loopt naar het noorden toe flink terug. De Eutelsat 9 oost loopt maar heel weinig terug in signaalsterkte. Als je dus de Nederlandse zenders in het hoge noorden wilt ontvangen, kun je beter overstappen op Joyne.
Vlakantennes hebben een hoger rendement als een schotel. Normaal kun je stellen dat als een vlakantenne 80% van het oppervlak heeft van een schotel, je hetzelfde signaal ontvangt. Voor de berekening van het schoteloppervlak moet je rekenen met de breedtemaat van de schotel, niet met de hoogte. Bij een vlakantenne moet je van de breedte- en hoogtemaat 2,5cm vanaf trekken omdat de buitenste rand niet ontvangt.
Een B&R-schotel heeft een zeer hoog rendement maar of je daar voldoende signaal mee krijgt hangt af tot waar je in Scandinavië wilt gaan.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, dank voor de reactie. 

De selfsat h50d1 is de grootste valkantenne die ik kan vinden. 

Maar deze zal dus minder presteren als een b&r 65cm begrijp ik dus. 

Ja wij gaan graag naar Noorwegen en dan toch ook zeker heel noordelijk. 

Nu zou ik graag met een goede schotel zo ver mogelijk noord nog tv kunnen kijken naar de nederlandse zenders. 

Er zijn ook automatische schotels van 85cm, stel ik ga voor een 85cm Oyster met Joyne, tot hoever noordelijk zou ontvangst dan mogelijk zijn? 

En met de b&r 65 i.c.m. Joyne? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kaartje is gebaseerd op een B&R-schotel maar of ze dat waar kunnen maken weet ik niet.

Het kaartje wat ik nu plaats is voor schotels in het algemeen. Dat geeft aan dat je een schotel van 85cm nodig hebt. Dat is inclusief slecht weer reserve.

 

De vlakantenne H50 is 515x515. Trek daar 25mm van af en je komt op 490x490mm is 49x49cm. Dat is 2401cm2. Vergelijkbaar dus met een schotel van 3000cm2. Dat is een schotel van 62cm breed. Zie ook de bijlage.

 

 

footprint 9e Joyne.png

equivalent versterking parabool.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan is een Bente B&R automatische schotelantenne een waarschijnlijk een optie voor je. Daarbij wordt de B&R65cm schotel op gebruikt die in in de Algarve in Portugal een goede ontvangst geeft voor de Astra 23,5 terwijl anderen een Oyster automaat met een schotel van 85cm breed nodig hebben. Dit alleen maar om aan te geven dat de B&R schotel erg goed presteert. Wat prijs betreft is de Bente een heel stuk goedkoper dan een Oyster.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...