Ga naar inhoud


E85 instellen


MennoD

Aanbevolen berichten

Goedenavond!

Graag ga ik dit weekend mijn nieuwe E85 instellen.

Kan iemand me helpen met hoe ik de instellingen aan de hardware moet maken?

Ons gezin woont in het Friese Idskenhuizen

we maken gebruik van 3 Megasat Multifeed single LNB en willen graag kijken naar de 19/23 en 28

 

alvast bedankt voor jullie hulp!

 

Gr Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je wilt de Astra 19,2 - 23,5 en 28,35 ontvangen in Idskenhuizen .


Stel de schotelskew eerst af op nul graden.
Zet nu de rail met de 2 bevestingingsbouten precies waterpas.

De lnb van de Astra 23,5 zet je precies in het midden, recht boven de lnb-arm, nul op de schaalverdeling van de rail.
Monteer de lnb-houders volgens de tekening.
Ik heb de volgende afstanden uitgerekend:
- tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 4,3 graden, is 4,3 x 12,8 = 55mm
- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 4,85 graden, is 4,85 x 12,8 = 62mm
Zoals je in de tekening ziet gaat dat voor de afstand tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 wel lukken maar tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 kom je 3mm te kort. Als je vind dat het signaal van de Astra 28,35 wat te mager is, zul je een stuk van de Astra 3-lnb-houder af moeten zagen en een nieuwe zelftapper moeten plaatsen

In Idskenhuizen moet de schotelskew op -13 graden ingesteld worden. Op de skew schaalverdeling moet hij dus op 90 + 13 = 103 graden ingesteld worden.
De schotelelevatie moet op 27,3 graden ingesteld worden om de Astra 23,5 te vinden.
Stel nu de elevatie en de draairichting van de schotel (Azimuth) in op maximale signaalkwaliteit van de Astra 23,5.

 

Maximum E-85 A1-2-3.png

schotel instelling.png

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi Sprietje!

wat een mooi en compleet antwoord !!

even uitprinten en meenemen op mijn stijger....

vanwege een rij bomen voor ons huis hebben we niet alle vrijheid wat plaatsing betreft.

de 23,5 en de 19,2 zullen, voor ons, het belangrijkst zijn met het afstellen.

 

Bedankt voor je complete uitleg en ik laat hier even via een foto en verslag weten of het gelukt is

 

Gr Menno

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zult de schotel ver genoeg van de bomenrij vandaan moeten zetten. Hoe ver kun je het beste zien met Dishpointer.com. Vink dan wel " show obstacle (line of sight checker)"aan.

Je kunt het zaterdag ook met de zon bekijken want de zon staat nog maar iets hoger dan de satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

98% voor de Astra 23,5 en 90% voor de Astra 19,2 is in orde. 70% voor de Astra 28,35 is aan de magere kant. Komt dit vanwege een boom of heb je toch een plaats voor je schotel kunnen vinden waarbij je vrij zicht hebt voor alle drie de satellieten? Heb je de lnb-klem van de Astra 23,5 nog aangepast zodat de lnb van de 28,35 dichterbij kan staan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De maximale sun outage, dus het tijdstip dat de zon echt achter de satelliet staat is voor Idskenhuizen op zaterdag 12 oktober.
De tijdstippen voor de 3 satellieten is als volgt:
Astra 28,35 om 11:44 uur
Astra 23,5   om 12:05 uur
Astra 19,2   om 12:24 uur
Als er schaduw van bomen op dat tijdstip op de schotel valt, heb je minder signaal. Als er blad aan de bomen zit veel minder, in de herfst als de bladeren van de boom af zijn een beetje verlies.
De skew van de lnb's moet als volgt zijn:
Astra 19,2   op -2°
Astra 23,5   op -5°
Astra 28,35 op -9°
d.w.z. met de wijzers van de klok meegedraaid als je achter tegen de lnb's kijkt, maar het beste is de maximale signaalkwaliteit bepalen met een signaalmeter.

 

hoek van 5 graden.png

hoek van 9 graden.JPG

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...