Ga naar inhoud


Triax 88cm schotel uitrichten in centraal Portugal


Sieds

Aanbevolen berichten

Beste,

 

Ik heb een Triax 88 cm schotel met een Relook RE-43TMD80 twin monobloc 4.3° LNB. Wij wonen in Pedrógão de São Pedro in centraal Portugal (coördinaten: 40.08632, -7.2300167).

Mij is verteld dat ik de LNB op de 23.5 kop moet monteren en uitrichten, zodat de 19.2 kop wat uit het midden staat, daardoor een mindere ontvangst zal hebben, maar de Astra 3 is voor mij toch de belangrijkste satelliet qua zenders.

Kan iemand mij vertellen welke waardes, en dan vooral de hoek van de kanteling van de duo LNB, ik moet hanteren?

Dank!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sieds

 

De Relook RE-43TMD80 twin monobloc 4.3° LNB is niet helemaal de juiste duo-lnb voor een Triax 88 in Pedrógão de São Pedro maar wel te gebruiken. Je schotel is ruim groot genoeg want met een schotel van 60cm zou je de Astra 23,5 ook nog moeten ontvangen.

Met de kop van de Astra 23,5 in de klem, moet het block 31 graden schuin gezet worden, d.w.z., de kop van de Astra 19,2 rechts omlaag als je achter tegen de lnb aan kijkt, zie bijgevoegde hoek.

hoek van 31 graden.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer eerst deze lnb maar eens. De afstand tussen de twee koppen moet 55mm zijn, bij de Relook staan ze 50 mm van elkaar.

Je richt de schotel toch uit op de Astra 23,5, de kop van de Astra 19,2 komt er dus 5mm naast te staan. Echter, de Astra 19,2 is Pedrógão de São Pedro erg sterk dus zal het signaal voor de Astra 19,2 nog sterk genoeg zijn. Is dat niet het geval, dan zal ik je een duo-lnb opgeven waarvan de koppen verder uit elkaar staan.

 

Succes er mee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zonet de afstand tussen de twee koppen gemeten. Deze is van kuiltje tot kuiltje (beide in het midden van de lnb) 55 mm. Dus de juiste afstand denk ik. Blijft hiermee de skew 31 graden, of moet ik van een andere skew uitgaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kuiltjes in de kap zitten niet altijd in het midden van de golfpijp. Beter is om op de golfpijpjes zelf te meten. Bij een duo-lnb of monoblock hebben de pijpjes bijna altijd een diameter van 23mm, soms 40mm. Meet je dus tussen de golfpijpjes, dan moet je er 23mm bij optellen om de hart op hartmaat te weten, meet de over beide pijpje, dan moet je er 23mm van aftrekken.

 

Nee, de schuinte van de duo-lnb of monoblock veranderd niet. Die wordt bepaald door de locatie in combinatie met de te ontvangen satellieten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...