Ga naar inhoud


Maximum T85


Ber

Aanbevolen berichten

Ik heb, met behulp van de, op dit forum aanwezige deskundigheid, mijn Triax schotel 88 cm voorzien van wide band lnb's i.s.m. een unicable multiswitch van Inverto.

Dit werkt zeer goed op Astra 1 en Astra 3, zeer sterke signalen. Ik heb er inmiddels een normale lnb bijgezet voor Hot Bird 13,0 E, het signaal was erg slecht. Na e.e.a. nog eens gecontroleerd te hebben bleek het plastic deel van de multifeed wel erg ruim in de rechthoekige buis te zitten. Na e.e.a. opgemeten te hebben met een inclinometerapp op de Iphone te bleek de hoek waaronder de multifeed stond veel te groot te zijn.

Met enig prutswerk deze hoek verkleind en zie daar, de kwaliteit van  HB 13,0 knapte stevig op. De Triax schotel is eigenlijk toch wel een beetje een slap geval.

Ik speel met de gedachte de schotel te vervangen door een Maximum T85 multifocus schotel. De vraag die ik heb hierover: is dit een goed idee gezien de wide band lnb's?

Ik wil later nog 2 wide band lnb's bij plaatsen voor Hot Bird 13E en Astra 2, weer i.s.m. zo'n Inverto Unicable multiswitch.

 

M.vr.gr.

Ber

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


2 uren geleden, Ber zei:

Na e.e.a. nog eens gecontroleerd te hebben bleek het plastic deel van de multifeed wel erg ruim in de rechthoekige buis te zitten. Na e.e.a. opgemeten te hebben met een inclinometerapp op de Iphone te bleek de hoek waaronder de multifeed stond veel te groot te zijn.

 

Als er te veel speling zit tussen de rechthoekige aluminium buis en de houder van de rail, dan heb je de verkeerde rail gebruikt.

Je schrijft dat je een Triax 88 hebt, dan moet je ook een rail (Multiblock) van Triax nemen. Waarschijnlijk heb jij een rail van SAB. Dat noemen ze een universele rail maar dat is het zeker niet. Er is van alles anders aan.

Het kunststof deel wat is de rechthoekige buis gestoken wordt heeft veel te veel ruimte.

Dat zelfde kunststof deel is 2cm hoger dan bij een Triax rail waardoor de lnb's te hoog komen te staan. Ze staan dan boven het brandpunt van de schotel waardoor je geen optimaal signaal meer hebt maar ook klopt de elevatieschaalverdeling van de schotel niet meer.

Je herkent het verschil tussen een Triax-rail en een SAB-rail o.a. aan de groeven is de rail, zie bijlage:

Triax heeft in de hoogte 2 groeven in de rail, SAB maar 1.

 

 

verschil Triax en SAB-rail.png

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is vreemd dat je dan speling hebt. Nog nooit zelf meegemaakt en op het forum gehoord. Wel met een rail van SAB. Het is inderdaad op de foto te zien dat het een Triax-rail is maar staat de naam Triax er ook op? Ik ken de rail van Triax alleen onder "Multiblock".
Dat je slecht signaal op de Hotbird hebt, heeft volgens mij 2 redenen.
Zo te zien heb je de lnb-klem van de Astra 23,5 tegen de arm aan gezet. Dan komt de Hotbirt-lnb wel erg ver naar buiten te staan.
Al je straks ook de Astra 28,2 er nog bij wilt plaatsen, is het beter de lnb-klem van de Astra 19,2 tegen de arm aan te zetten. Dan komt de Hotbird sterker door. Ook denk ik dat je de rail niet schuin genoeg hebt staan.
In het Land van Maas en Waal moet voor de ontvangst van de Hotbird 13 t/m de Astra 28,35 de rail 11,5 graden schuin staan.
Monteer je de rail zodat het gat in het midden in de bovenste groef zit, dan kan de rail maximaal 7 graden schuin. Je moet de rail met het gat in het midden in de onderste groef monteren. Je zult de elevatie van de schotel dan ook iets aan moeten passen.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

hoek van 11,5 graden.png

Triax_Multiblock.pdf

TriaxMultiblock.pdf

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ber

 

Het gaat om 4 lnb's met slechts 1 aansluiting en daarvan is het gewicht beperkt. Als we het nu hebben over 4 lnb's met 2 of 4 aansluitingen, dan wordt het een ander verhaal. Zeker door het gewicht met 16 coaxkabels is het wenselijk de arm te schoren zodat deze niet door kan hangen maar met slechts 4 coaxkabels is er normaal geen probleem.
Verder is ook de plaats waar de schotel komt te staan van belang.
Staat hij boven op dak vol in de wind, dan is een Maximum E-85 stabieler, hangt hij aan een oostgevel gericht op het Zuid-Zuid-Oosten, dan hangt hij niet in de volle wind.

 

Ik ben er inmiddels achter dat het niet om een originele Triax-rail gaat.
Op een Duitse site zie ik ze staan. Er staat ook niet "Triax Multifeedhalter" maar "Multifeedhalter 4-Fach für Triax". Bovendien is deze rail leverbaar met 3, 4 of 5 lnb-klemmen en dat is bij Triax niet het geval. Die levert alleen met 4 lnb-klemmen en noemt de rai "Multiblock".
Ook zit er bij deze rail een lange bout door de houder, iets wat Triax helemaal niet heeft. Het gaat dus duidelijk om een imitatie en dan zou het best wel eens kunnen dat er te veel speling zit als je hem in de kokerbuis steekt. De fabrikant van deze rail heeft de volgende nummering:

MF-43 voor een rail met 3 houders

MF-44 voor een rail met 4 houders

MF-45 voor een rail met 5 houders

Bijgevoegd nog de hoekinstelling van een originele Triax-rail met graden aanduidingen van 120-140-180 graden.

Dus niet meteen afgeven dat de spullen van Triax niet deugen, want het gaat hier dus om imitatie.

rail voor Triax 4lnb.png

Triax multirail hoekinstelling 120-140-180-140-120.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Sprietje,

Bedankt voor je antwoord.

inderdaad de multifeed is de MF-43, zoals op de foto ook te zien was.

Wat betreft de kwaliteit van Triax, ik heb daar onterecht opgemerkt dat het een slap geval was. Dit komt blijkbaar door de minder goede passing van de multifeed. Sterker nog, ik mag over de kwaliteit van de schotel niet klagen want deze staat al 14 jaren buiten en ziet er nog zeer acceptabel uit.

ik heb me overigens bij de koop van de multifeed niet afgevraagd of deze origineel Triax was, genoeg hierover....

ik wil met de schotel,ook nog een beetje verder kunnen experimenten, ik wil n.l. ook proberen Arabsat op 26E te ontvangen aangezien daar een transponder is voor zendamateurs tot welk gilde ik ook behoor.(DL4BER).

ik neem aan dat de Maximum een groter bereik heeft dan de Triax 88....???

Wat is wijsheid, een goede Triax multifeed of een andere schotel.

 

groetjes Ber

 

 

aangepast door Ber
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja zeker heeft de Maximum E-85 een groter bereik maar wat je nu wilt met de Arabsat 26e gaat niet lukken, niet met de Triax en niet met de E-85
Tussen de 26e en 28,35e zit maar 2,35 graden
Tussen de 23,5 en 26 zit ook maar 2,5 graden
Dat ga je met de allersmalste lnb nog niet halen
Je moet dan de 23,5 en 28,35 laten vervallen of je moet een aparte schotel voor de 26e nemen.
Maximum heeft voor de E-85 een houder waarmee je de smalle lnb's 3 graden uit elkaar kan zetten maar 3 naast elkaar met 2,35 en 2,5 gaat niet lukken

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje, dank voor je antwoorden.

 

Wat betreft Arabsat op 26E, ja je antwoord kwam niet als een verrassing. Smalle LNB's zijn geen optie, ik ben net overgestapt op wide-band LNB's voor Astra 1 en Astra3 en dat werkt 

fantastisch dus dat laten wij zo.

Ik weet nog niet wat ik ga doen, blijft nog de oorspronkelijke vraag: Is de Maximum T85 geschikt voor wide-band LNB's?

 

 

Prettige kerst gewenst aan allen op dit formum door

 

Ber

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Ber

 

Ja, de wide-band lnb's, beter gezegd lnb's met koppen van 60mm passen net zo goed op een Maximum E-85 als op een Triax 88 (tegenwoordig Triax 100).
Maar er moet op beide schotels wat gesmokkeld worden.

 

Laat ik eerst beginnen met de Triax 88/100.
Daar kun je de afstand tussen de Astra 23,5 en 19,2 niet precies instellen omdat je die op 54mm afstand moet zetten. Je moet dus 6mm smokkelen.
Tussen de Astra 23,5 en 28,2 is wel voldoende ruimte.

 

Dan de maximum E-85.
Ondanks dat deze schotel kleiner is, is de ruimte die je tussen de lnb's hebt niet kleiner. Dat komt omdat de Maximum een f/D heeft van 0,65 tegenover de Triax 0,6. Je hebt dan 8,3% meer ruimte tussen de lnb's.
Op de rail staat een schaalverdeling waarbij elk streepje een afstand vertegenwoordigd van 1 graad satellietafstand. De streepjes staan 13mm van elkaar.
Dan moet de afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 dus 4,3 graden zijn, dat is 4,3x13=55,9mm, zeg maar 56mm. Dan kom je 4mm te kort. Maar als je de lnb van de Astra 23,5 dan precies goed zet en de 19,2-lnb er 4mm naast, dan het je voor de sterke Astra 19,2 nog steeds voldoende signaal.

 

Voor de afstand van de Astra 23,5 en 28,35 zou er voldoende ruimte zijn voor de lnb's. Reken maar mee: 28,35-23,5=4,85 graden. 4,85x13= 63mm. Maar hier zit het probleem bij de lnb-klemmen.
Tussen de Astra 19,2 en 23,5 zet je de lnb-klemmen tegengesteld. Dan kunnen ze tot een afstand van 53mm van elkaar afgesteld worden. zover geen probleem. Anders wordt het tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35. Daar komen de lnb-klemmen in dezelfde richting te staan en dan is de minimale afstand 65mm. We hadden al uitgerekend dat de afstand 63mm moest zijn, hier moet je dus 2mm smokkelen. Dat is weinig en ook niet zo erg want de Astra 2 is ook heel sterk.

 

 

Maximum E-85 lnb-klemmen.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...