Ga naar inhoud


Correcties Stab+VuZero met PLI7


MeneerM

Aanbevolen berichten

Ik heb hier iets waar ik niet uitkom. Hoe kan ik een correctie instellen voor finetuning, in mijn geval eutelsat 21,6E.

Bij deze sat moet ik 0,4 graden meer naar oost maar ik heb van alles geprobeerd en krijg het niet opgeslagen. Badr 26E doet hij wel weer goed en de andere kant op eutelsat 7E ook. Set hier is VU Zero met pli7, Stab HH120 en 120 alu schotel

aangepast door MeneerM
Was onduidelijk
Link naar reactie
Delen op andere sites


Een mogelijkheid is om in het bestand "satellites.xml" de satelliet positie te wijzigen of een aparte positie toe te voegen.
(het bewerken kan met DCC_E2 of een andere tool of texteditor,...)
satellites.xml staat in de map /etc/tuxbox/satellites.xml

 

Bij PLi zit Eutelsat 21,6°E op position="215" wat gelijk is aan 21.5°E
<sat name="21.5E Eutelsat 21B" flags="1" position="215">
</sat>

 

Jij wilt 0,4° meer naar het oosten draaien (richting 0-punt rotor). Dan wordt position="215" voor jou, position="211"
waardoor de schotel naar 21.1°E draait i.p.v 21.5°E (dus 0.4° meer naar het oosten)
meer oost laten draaien = position verlagen
meer west laten draaien = position verhogen

 

Let wel dat jouw satellites.xml bij een PLi update zal worden overgeschreven.
Dit kan je voorkomen door jouw satellites.xml te plaatsen in de map /etc/enigma2/satellites.xml

 

Als jouw tuner kan blindscannen hoeven er geen frequenties bij te staan.
Dan zijn volgende twee regels voldoende: (sat name="mag je zelf kiezen")

 

<sat name="21.5E Eutelsat 21B (aangepast 21.1E)" flags="1" position="211">
</sat>


Anders zie afbeelding:  voorbeeld van copy & paste van frequenties naar position="211" (na de aanpassingen E2 herstarten)

21.5Enaar21_1E.thumb.jpg.652385d32e33f6122e6538bd69c6aec7.jpg

aangepast door satmaat
screenshot toegevoegd
Link naar reactie
Delen op andere sites

7 uren geleden, MeneerM zei:

Bij deze sat moet ik 0,4 graden meer naar oost

 

Het is een beetje raar, dat er maar bij één satelliet een afwijking zou zijn.

Tenzij, natuurlijk, er alleen bij die satelliet een instellingsfout staat.

 

Anders is mogelijk de nul-instelling van de motor/schotelinstallatie niet helemaal correct.

 

Groet,

A33

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

7 uren geleden, MeneerM zei:

Hoe kan ik een correctie instellen voor finetuning, in mijn geval eutelsat 21,6E.

Bij deze sat moet ik 0,4 graden meer naar oost maar ik heb van alles geprobeerd en krijg het niet opgeslagen. Badr 26E doet hij wel weer goed

Als je bedoelt dat de ontvangst op 21.6°E waarbij je 0.4° bijdoet beter wordt (draaiend in de richting van 26.0°E)

dan moet je er 004 bijtellen.

 

<sat name="21.5E Eutelsat 21B (aangepast 21.9E)" flags="1" position="219">
</sat>

Link naar reactie
Delen op andere sites

9 uren geleden, MeneerM zei:

dat menu rotor in pli heb je dus eigenlijk niets aan. Precies positioneren enz.

 

Die conclusie lijkt me geheel voor jouw rekening.

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je in dat menu tijdelijk de motor wat kunt heen en weer bewegen, om te kijken of je dan betere ontvangst hebt, zonder opgeslagen gegevens te veranderen, lijkt me dat een handige feature.

Voor de permanente oplossing ervan moet je dan iets anders doen.

 

Ik ken dat menu en PLI verder niet, maar jij verwachtte wellicht dat je alles in dat ene menu tegelijkertijd kon doen?

 

"heb je dus eigenlijk niets aan" klonk in ieder geval als een wat vergaande mening. Ik had je 'verbazing' erin niet goed kunnen teruglezen; sorry!

 

Misschien dat anderen nog kunnen aangeven, hoe/waarvoor ze dat menu gebruiken?

 

Groet,

A33

 

 

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...