Ga naar inhoud


Triax 110 multifeed plaatsen regio Aveyron - Frankrijk


Traxx

Aanbevolen berichten

Hallo beste forumleden,

 

Ik ben een complete sat-newbie en ik zit met een probleem, of beter gezegd: mijn tante heeft een probleem.

Zij heeft namelijk een huis in Frankrijk vlak bij het dorpje Najac en haar oude sat-installatie heeft een tijdje geleden de geest gegeven na een zware blikseminslag op de bovenleiding van het elektriciteitsnetwerk. Volgens de lokale electricien die de eveneens opgerookte stroomleidingen kwam vervangen is alles naar de haaien (dus zowel de duo lnb als ook de oude homecast decoder) en dus zit zij nu zonder Nederlandse en Vlaamse televisiezenders.

 

Intussen heb ik al wat nieuwe spullen gekocht zodat ik mij daar tijdens mijn vakantie mezelf nuttig kan maken en de boel herinstalleren.

Het zal dus eigenlijk een volledig nieuwe setup worden inclusief nieuwe coax kabels want je weet nooit wat die bliksem nog allemaal gesmolten heeft...

De nieuwe setup bestaat uit 2 Vu+ decoders met twin tuner en 1 met hdd, een triax 110 met bijhorende 4lnb multifeed, 4 Irdeto quattro lnb's, een zelfde aantal diseqc switches van welke de naam me nu ontgaat, een heuse rol triple shielded rg6 coax kabel en een zak waterdichte compressie f-connectoren.

 

De uitdaging (behalve dan al de nieuwe kabels door het hele huis trekken 😛 ) zal vooral zijn om de nieuwe schotel correct uit te richten. Ik heb hier al een beetje rond-gelezen en geleerd dat, aangezien de locatie vrij zuidelijk is, ik best de schotel eerst uitricht op de Astra 2 lnb en dan pas de overige satellieten. Ik heb echter geen idee hoe daar aan te beginnen en wat de juiste hoek van de rail moet zijn noch de afstanden van de lnb's onderling. De schotel hangt 2 hoog aan een buitenmuur dus ik zou het liefst van al de boel al redelijk juist opgezet hebben alvorens ik telkens weer de driedelige ladder op moet om elke kop individueel te gaan bijstellen... 😓

Zou er daarom iemand van jullie mij kunnen helpen met het berekenen van de juiste onderlinge afstanden van de lnb's, de feedrail hoek en skews?

 

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp ook namens mijn momenteel sat-loze tante uiteraard!

 

Groetjes,

Traxx

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het merk Irdeto voor lnb's bestaat niet. Bedoel je misschien Inverto? En welke zijn het precies? Geef het typenummer eens op.

 

En die coaxkabel? Gaat het om de Wavefield RG6 Triple Shield CU White 100m Coax 64/0.12AL

 

En geef ook het merk en type van de diseqc-switches eens op.

 

Ik hoop dat de muurbeugel lang genoeg is zodat de schotel ver genoeg van de muur staat want omdat de schotel schuin t.o.v. de muur staat, heb je met deze grotere schotel meer afstand nodig. Zie de bijlage in welke richting de lnb-arm afgesteld moet worden met alleen bomen als referentiepunt.

kijkrichting.jpg

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

In Najac-Frankrijk moet een Triax 110 als volgt afgesteld worden:


- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail richting de schotel horizontaal staat
- zet de rail 18 graden schuin, zie bijgevoegde hoek waarbij de Hotbird-lnb het laagst staat
- zet de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm
- zet de koppen van alle lnb's 5-6mm van de lnb-klem af
- zet de lnb's op de volgende afstanden:
a- tussen de Astra 19,2 en de Hotbird 13 is 93,5mm
b- tussen de Astra 19,2 en de Astra 23,5 is 64,5mm
c- tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 72,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap
- stel de skew van de lnb's als volgt in:
a- voor de Hotbird 13 op -8°
b- voor de Astra 19,2 op -10°
c- voor de Astra 23,5 op -13°
d- voor de Astra 28,35 op -17°
d.w.z. als je tegen de achterzijde van de lnb's aan kijkt met de wijzers van de klok meegedraaid. Gebruik bijgevoegde hoeken.
- stel de elevatie van de schotel in op 36°
- draai de schotel in de richting die ik eerder m.b.v. Dishpointer heb aangegeven. Als je het liever met de stand van de zon doet, morgen om 13:15 uur staat de zon precies in de richting van de lnb-arm.
- zoek de Astra 19,2 door de elevatie en de draairichting iets aan te passen
- stel de schotel af zodat je op de Astra 19,2 maximale signaalkwaliteit hebt, de overige satellieten ontvang je dan ook.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Hoek van 18 graden.png

Inverto Black Ultra quad met Triax rail klem.JPG

hoek van 8 graden.PNG

hoek van 10 graden.PNG

hoek van 13 graden.PNG

hoek van 17 graden.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...