Ga naar inhoud


Vraag over elco's


dukard

Aanbevolen berichten

Op 14-9-2020 om 12:35, Old Satterhand zei:

Mijn eigen ervaringen met het meten van de ESR zijn snel verteld: alles boven de 3 ohm gaat er bij mij uit.

Alleen bij lage waardes, lager dan 4,7 uF is 5 ohm nog acceptabel.

Een gezonde elco meet lager dan 1 ohm.

 

Even een 'tussenstand' in ESR metingen die ik inmiddels heb gedaan op de condensatoren van de externe voeding en 1 MIC input kanaal.

Voor dit klusje heb ik een "betaalbare" ESR meter aangeschaft en de condensatoren los gesoldeerd. 

 

De grote voeding elco's meten goed, maar de kleine condensatoren meten uit hun bereik; t.w. ... tussen de 47 Ohm en 56 Ohm - 1 exemplaar doet zelfs 72 Ohm.

 

Het MIC kanaal lijken alle "vishay" nog netjes en ruim onder de 3 Ohm te meten - echter de Siemens doen gemiddeld tussen de 4,4 en 7+ Ohm

 

Dit lijkt mij een goed startpunt om de voeding en de kanalen onder handen te nemen - vraag is alleen voor welk merk ik het beste kan gaan ???

Nichicon, Vishay, Panasonic of ... ... ??

 

Hoor graag jullie mening hierin ... ;-)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nichicon, Rubicon en Panasonic. Vishay komt uit China.

Kies de beste klasse, maar houdt rekening met de afmetingen!

De betere elcos zijn over het algemeen ook wat groter en het kan zijn dat die niet goed passen in de bestaande ruimte.

Een goede keuze is de UPM serie van Nichicon. Of de UPW serie, die is kleiner van afmeting. Zie bijlage

 

2096023.pdf

 

In de esr70 userguide vindt je interessante info over het meten en de betekenis van ESR.

De tabel op pag 9 geeft de verschillende waardes die je zou moeten meten.

Zoals je ziet is die niet alleen afhankelijk van de waarde, maar ook van de maximaal toelaatbare spanning.

 

esr70-user-guide-en.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...