-
Items
1.963 -
Registratiedatum
-
Laatst bezocht
-
Dagen gewonnen
17
Inhoudstype
Profielen
Forums
Store
Alles dat geplaatst werd door Old Satterhand
-
Slecht beeld oudere tuner na Ziggo werkzaamheden
Old Satterhand reageerde op aanj's onderwerp in Ziggo, Telenet, Delta
Je analyse is correct. Maar gelukkig kan er wel wat aan worden gedaan. Bel of chat met Ziggo en vraag om een storingsmonteur. Als die storingen inderdaad worden veroorzaakt door de veranderingen van het signaal, dan zal de monteur een bandpass filter monteren in het pad naar je ontvanger. Ook kijkt hij of er nog verouderde aansluitmaterialen aanwezig zijn, alles wordt gratis vervangen. Een bandpass filter (in de vorm van een POA-550 opdruksplitter) zal ongewenste signalen (althans, voor je TV ontvanger) blokkeren, zodat deze geen storing kunnen veroorzaken. Oudere en slecht ontworpen DVB-C ontvangers kunnen daar last van ondervinden, zodra die nieuwe internet signalen zijn toegevoegd. Maar het kan even goed zijn dat het signaal op het Abonnee Overname Punt nu lager is ingeregeld. Normaal is dat voldoende voor het modem en een TV aansluiting. Heb je meerdere splitters in gebruik of lange kabels, dan kan het zijn dat je onder de minimale waarde komt, waarbij ruisvrije ontvangst mogelijk is. Ook daarvoor geldt dat oudere ontvangers daar het eerst last van zullen krijgen, zeker in combinatie met de extra internet signalen. -
Welke splitters worden bij Ziggo geleverd?
Old Satterhand reageerde op Miauw's onderwerp in Ziggo, Telenet, Delta
Die Sprietje, "schoenmaker, blijf bij je leest" Nee, elke 2-voudige splitter geeft een verlies van ca 4dB per uitgang (in het gespecificeerde gebied), dus ook de POA-550. Dat hoeft geen probleem te zijn. Ziggo zorgt voor voldoende signaal op het aansluitpunt. @Miauw die splitter kun je tijdelijk gebruiken ipv de door Ziggo aanbevolen POA-550. Verwijder wel het plastic kapje, als dat er nog bij zit. Het kan problemen veroorzaken doordat de connectoren niet goed kunnen worden aangedrukt. En natuurlijk voor je modem de juiste aansluitkabels gebruiken, dus groen-rood voor de POA-01 en rood-rood voor de POA-550. -
Ja maar dan heb je natuurlijk niets aan R-PHY. De bedoeling is juist om meerdere R-PHY nodes achter het wijkcentrum in te zetten (dieper de wijk in) om enerzijds de internet capaciteit te verhogen en anderzijds het coax segment te verkleinen. R-PHY staat voor remote PHY en PHY staat voor het fysieke level, dus het RF. Het plaatje is als illustratie bedoeld om te laten zien dat met R-PHY ook de analoge fiber (RFOG) kan verdwijnen en laat alleen het internet deel zien. Want op die analoge fiber zitten de problemen voor Ziggo, vooral upstream. Er is te weinig headroom. Het lage Docsis kanaal (Onder de TDMA kanalen) wordt al uitgefaseerd, het heeft teveel last van "ruis", eigenlijk instraling van aardse zenders. RFOG is nog steeds prima inzetbaar voor de TV kanalen en kunnen op elk nivo worden gekoppeld met het RF signaal van de R-PHY nodes. Maar we dwalen een beetje af van de vraag of het DVB-C TV signaal zal verdwijnen van de kabel. Dat zal wel verdwijnen maar gelukkig voor de DVB-C klanten met eigen apparatuur duurt dat nog wel even. Er zijn nog heel wat problemen op te lossen voor Ziggo, voordat ze die ruimte in het spectrum nodig hebben.
-
Hier sluit ik me bij aan. Je moet niet alles geloven wat op internet staat, dus mij ook niet. Voorlopig heeft Ziggo de grootste moeite om het reeds vrij gemaakte spectrum in te zetten voor een uitbreiding van de upload. Dat heeft een technische reden. Om dat probleem op te lossen zou Ziggo moeten investeren in Remote PHY apparatuur, om het gebruik van de analoge fiber (RFOG) uit te bannen. Maar nu nog investeren in een verouderd coax netwerk? Links de huidige situatie, rechts de beoogde situatie om vooruit te kunnen met de upload.
-
Welke splitters worden bij Ziggo geleverd?
Old Satterhand reageerde op Miauw's onderwerp in Ziggo, Telenet, Delta
@Miauw Zoals ik al eerder meldde, is de POA-550 de juiste splitter, om het data signaal en het TV signaal te scheiden. Althans voor Ziggo/Hollandse Nieuwe. Dat heeft te maken met de recent toegevoegde Internet DocSis 3.1 kanalen, upstream en downstream, die kunnen storen op je TV. Als je meerdere TV's d.m.v. coax wilt aansluiten dan gebruik je een extra splitter of een versterker. Daar kun je die oude splitters dus nog voor inzetten. (Natuurlijk weet je al dat je voor Ziggo de hoogste kwaliteit coax kabels moet gebruiken.) -
second opinion gevraagd over defecte dreambox DM920
Old Satterhand reageerde op a33's onderwerp in De rokende soldeerbout
Bedankt voor het uitzoeken. Het is inderdaad een spanningsregelaar. Om precies te zijn een 3-voudige stepdown (buck) converter, incl. power FETs. Die verzorgt naar grote waarschijnlijkheid de zeer lage spanningen voor het IC (SOC) dat schuilgaat onder het dichtstbijzijnde zwarte koelblok. Een zelfde schakeling is te zien aan de andere kant van het MB, voor de 2e SOC. Omdat het IC keurig is uit gesoldeerd, kan een nieuw IC eenvoudig met een soldeerbout met een mespunt worden vast gesoldeerd. Daar is geen hot air station voor nodig. Handleidingen zijn te vinden op het internet. Maar ik zou daar niet aan beginnen. De kans dat dit IC de oorzaak is van de defecte ontvanger acht ik minimaal. De kans is veel groter dat de COC zelf defect is geraakt. -
second opinion gevraagd over defecte dreambox DM920
Old Satterhand reageerde op a33's onderwerp in De rokende soldeerbout
@a33 Aan de componenten rondom dit IC is af te leiden dat het een spanningsregelaar betreft. Als dat IC ontbreekt, zal er geen spanning zijn voor een deel van de ontvanger. @smetje limb.BE Mooie handleiding. Zonde helaas van je inspanningen, maar zonder dat IC zal flashen niet lukken. -
Welke splitters worden bij Ziggo geleverd?
Old Satterhand reageerde op Miauw's onderwerp in Ziggo, Telenet, Delta
@Miauw Door de monteurs worden nu nog enkel opdruk-splitters geplaatst met een banddoorlaatfilter voor de TV signalen. De POA-550. Op de webshop bij Ziggo zijn geen splitters meer te koop. Je kunt de POA-550 wel bestellen bij diverse kabelshops. Ze zijn niet goedkoop, maar zijn wel voorbereid op de de toekomst als je perse bij Ziggo wilt blijven. POA-550datasheet.pdf Als je denkt een ontvangst probleem te ervaren met je huidige splitter, dan is de monteur gratis. -
Je FEC voorbeelden zijn een tikkeltje ongelukkig gekozen. b.v. FEC 7/8 wordt/werd juist uitsluitend bij DVB-S gebruikt. In dit document vindt je betere. min-CN.pdf
-
Die eerste monteur wist kennelijk wel wat die deed. 80 dB is inderdaad iets te hoog. Als hij dat niet had gemeten dan had hij toch niet de moeite genomen om die verzwakker te plaatsten? Als ik van de juistheid van die meting uit ga dan heeft er na zijn bezoek iemand gemeend het optisch vermogen van de RFOG in jouw segment te moeten verlagen. Wellicht aan de hand van zijn verslag? Ik moet jou in ieder geval complimenteren met je uitgebreide verslag van de gebeurtenissen. Dat maak ik wel anders mee, niet alleen op dit forum. Vaak nemen de mensen niet eens de moeite om te melden of een suggestie heeft geholpen en blijft het topic zonder "oplossing". En je hoeft voor mij geen screenshots te maken, de melding van de huidige AGC waarde volstaat voor mij. edit 15.32u @Schotelspeller Ik bedoelde deze pagina:
-
Ik denk dat je het inregelen van RFOG kunt vergelijken met het inregelen van een coax RF netwerk. Specialisten werk dus. En nogmaals, bij een MER/SNR van 30 dB als gevolg van een te laag optical power, zijn de marges klein. Er is overigens erg weinig te vinden over dit Huawei modem. Het merendeel van de interessante documenten zijn niet voor de gewone man te downloaden. Dit is wat ik zo snel kon vinden elders op het web: Huawei-OptiXstar-EG8147X6-Datasheet-02.pdf Dit stukje is wel interessant omdat dat info geeft over de relatie tussen het ontvangen (RF) optisch vermogen en de RF signaal op de coax:
-
@Schotelspeller Dus toch geen defect aan het modem maar te weinig laser vermogen voor het analoge QAM256 signaal. Ik hoor je niet meer klagen over ruis op de FM dus dat is ook opgeschroefd. 35 dB MER/SNR is ruim voldoende voor QAM256 en adequaat voor FM. Toch blijft het vreemd dat de eerste installateur 80 dBuV zag op de coax. Kun je nog eens de AGC waarde laten zien zoals in je eerdere post, zodat we een vergelijking kunnen maken? De AGC waarde geeft n.l. een indruk van de signaal sterkte. Hoe hoger, hoe meer signaal. @ceesv gelooft nog steeds dat er een kopstation in het modem zit. Ik leg het nog 1 keer uit. Er staan 2 signalen op de fiber, een analoog (QAM256/FM) en een digitaal (ethernet). Beide signalen hoeven alleen geconverteerd te worden van licht naar RF cq ethernet. Dat kan op 1 fiber omdat er een speciale techniek, WDM, gebruikt wordt. Eigenlijk een mooi woord voor het gebruik verschillende frequenties/kleuren op de fiber.
-
VU Ultimo4K openpli verbonden met Soundbar
Old Satterhand reageerde op Mathjanssen's onderwerp in Vu Plus
@Mathjanssen Ik reageerde puur op je klachten over het bedienen van het audio van de TV/Soundbar. Problemen met het aan en uitzetten van apparaten via CEC zijn moeilijk op te lossen. Het hangt van teveel factoren af. Waarom gebruik je niet de mogelijkheden van de afstandsbediening van de VU om die het geluid van de TV te laten bedienen? Dat is toch veel eenvoudiger. Als de soundbar aanstaat zal de TV zelf het geluid via CEC regelen. Dat zou goed moeten werken omdat ze van hetzelfde merk zijn. Het koppelen van de VU+ AB met je TV staat beschreven in je manual. Er zijn verschillende AB versies in omloop. En deze hebben ook verschillende manieren om die te koppelen. -
Haha, dat zou een dure grap worden @ceesv Een compleet kopstation in elk modem inbouwen. Uiteraard werkt dat zo niet. Het signaal op de fiber is RFOG oftewel RF Over Glas. Dat wordt centraal opgewekt en naar alle modems verstuurd. Het gebruikt daarbij een eigen frequentie (kleur). In het modem wordt dat RFOG signaal simpelweg gedemoduleerd (omgezet), net zoals het ethernet signaal.
-
Dat raadsel wat je ervaart is vrij normaal bij digitale transmissie. Ik noemde het al, je hebt last van het cliff effect, waarbij kleine veranderingen in het signaal grote gevolgen hebben. Het cliff effect (klifeffect) bij digitale transmissie, ook wel het "brick-wall effect" genoemd, is een fenomeen waarbij de ontvangstkwaliteit van een digitaal signaal abrupt verslechtert van perfect naar niets. Dit in tegenstelling tot analoge signalen, die langzaam vervagen (ruis) naarmate de signaalsterkte afneemt. Kernpunten van het Cliff Effect: Alles of Niets: Digitale signalen (die bestaan uit enen en nullen) werken goed totdat een bepaalde drempelwaarde wordt bereikt. Tot dat punt is het beeld of geluid perfect. De SNR (of MER) waarbij dat gebeurt wordt bepaald door de modulatie techniek, in dit geval 256QAM. We noemen dit de Shannon Limit. De theoretische waarde daarvan is te berekenen. In dit geval ca 30 dB.
-
VU Ultimo4K openpli verbonden met Soundbar
Old Satterhand reageerde op Mathjanssen's onderwerp in Vu Plus
@Mathjanssen Voor een correcte werking van CEC is het een absolute voorwaarde dat het fysieke CEC adres van de box gelijk blijft. Laat nou juist de VU of eigenlijk OpenPli daar regelmatig een potje van maken. Het lijkt erop dat jij daar ook last van hebt. Als het fysieke adres wijzigt, wijzigt ook het logisch adres. Daar communiceren alle aangesloten apparaten mee. Je kunt daar wellicht wat aan doen. Je kunt het CEC adres bij OpenPli vastzetten, zodat die niet meer wijzigt. Dat doe je als volgt: Zodra je de boel hebt opgestart controleer je eerst of je het geluid kunt regelen met de AB van de VU. Als dat het geval is ga je naar Instellingen/Systeem/Audio-Video/HDMI-CEC instellingen. Check het CEC adres, in jouw geval moet dat 1.0.0.0 zijn, omdat de box op ingang 1 van de TV staat aangesloten. Zet dit adres nu vast met de gele toets. Mocht dit niet lukken zorg er dan voor dat de Next box niet van de spanning af gaat. Voor een correcte werking van CEC is dat ook nodig, om het logisch adres te behouden. En dat geldt eigenlijk voor alle apparaten die gebruik maken van het CEC protocol. Elk door HDMI aangesloten apparaat krijgt een fysiek CEC adres via de EDID: Als een apparaat wil communiceren over de CEC lijn, dan kiest het zelf een logisch adres uit de volgende tabel: -
@Schotelspeller Ik was nog even benieuwd naar de hoeveelheid demping waarbij de SNR dropt naar ca 30 dB. Dat blijkt ca 20 dB te zijn en het powerlevel is dan ca 48 dBuV. Omdat de monteur eerder 80 dBuV had gemeten is het signaal na zijn bezoek ruim 30 dB teruggevallen. Een modem swap zou dan oplossing moeten zijn. Een meting met een professioneel meetinstrument, aangesloten met hetzelfde signaal, dus met demping:
-
Inderdaad is je signaal om de een of andere reden te laag. Meest waarschijnlijke oorzaak is een defect aan de buffer op de coax uitgang. Die kan beschadigd raken bij het aansluiten van een F connector als die eerst contact maakt met de binnenader. Een slechte verbinding van de fiber is niet erg waarschijnlijk, dan zouden er ook problemen zijn met je internet. Als een tuner een te laag signaal krijgt aangeboden merk je dat altijd het eerst bij de laagste frequenties. Dat komt omdat de ruisvloer oploopt bij de laagste frequenties. Dat dat signaal te laag is kun je ook zien aan de waarde van de AGC. Hoewel je die niet kunt vergelijken met de tuner van @hugogertie die heeft waarschijnlijk, net zoals ik, een FBC tuner. Die herken je aan de 99% waardes voor zowel AGC als SNR. Ik kan de SNR ook naar de 30dB schroeven met een variabele demper. Die heeft elke DVB specialist in huis. Zodra ik in de buurt kom van 30 dB begint het beeld te blokken, dat komt door het cliff effect. Een kleine verandering in SNR heeft daarom een grote invloed op de beeld kwaliteit.
-
HDMI arc en Philps AV 9900 / standaard HDMI ingang
Old Satterhand reageerde op satvet's onderwerp in Audio/TV/Mediaspeler apparatuur
@jeevanhoof Nee, dat is een misverstand, dan sluit je 2 ingangen op elkaar aan, je krijgt dan echt helemaal niks, geen beeld, geen geluid. Het originele HDMI ontwerp is wat betreft digitaal beeld en geluid eenrichtingsverkeer. Voor ARC is een (tot 2009) ongebruikte ader in de HDMI kabel toegepast en die werkt wel de andere kant op. Een versterker zonder ARC kan dus niets met dat signaal, ook niet op de ingangen. Als er bij de HDMI uitgang geen label [ARC in] te zien is, wordt ARC niet ondersteund, zo simpel is het. Een langere optische kabel is de enige oplossing. -
geen ontvangst via 12129.00/V op Astra 28,2
Old Satterhand reageerde op tommiedepommie's onderwerp in Satelliet-TV
Nog even een weergave van het spectrum, waarbij ik de beide polariteiten heb gecombineerd. De horizontale ontvangst is gespiegeld weergegeven. Zoals je links kunt zien, wordt bij een correcte skew instelling de invloed van de verticale transponders op de horizontale antenne geëlimineerd en vice versa. Nadat je de juiste hoek hebt ingesteld kun je nog fine tunen op maximale kwaliteit in de signaal zoeker van je ontvanger. De antennes in de LNB kunnen nl een afwijking hebben t.o.v. de behuizing. -
geen ontvangst via 12129.00/V op Astra 28,2
Old Satterhand reageerde op tommiedepommie's onderwerp in Satelliet-TV
Da's mooi, want dan blijft er nog maar één oorzaak over. Maar om dat op te lossen moet je toch echt het dak op. De skew van je LNB voor A2 staat niet goed! Die transponder waar je nu naar kijkt wordt vergezeld door 2 transponders van de Europa beam. die zijn veel sterker maar zitten op de andere polariteit. Om de invloed van die nabijgelegen horizontale transponders te elimineren moet je de skew bijstellen. Omdat je de BBC zenders wel kunt ontvangen staat de schotel qua azimuth en elevation wel goed afgesteld, maar die hebben geen last van nabuur transponders. Ik geef nu het stokje over aan @Sprietje die kan haarfijn uitrekenen hoe je de skew moet afstellen, die is nl afhankelijk van je locatie. -
geen ontvangst via 12129.00/V op Astra 28,2
Old Satterhand reageerde op tommiedepommie's onderwerp in Satelliet-TV
@tommiedepommie Nog 2 suggesties: Een gewijzigde satellites.xml wordt pas actief nadat Enigma2 opnieuw is opgestart. Als je twijfelt of de LNB echt stuk is en toch een ontvangst probleem vermoedt, check dan een verticale transponder die op de europa beam zit, zoals 11934V met Sky News UK. -
geen ontvangst via 12129.00/V op Astra 28,2
Old Satterhand reageerde op tommiedepommie's onderwerp in Satelliet-TV
Ik reageerde in dit topic omdat ik ook geen ontvangst had van die transponder in de signaal meter. Ik werk ook de Hans lijst regelmatig bij, maar in de lijst kon ik die zender die jij noemde wel ontvangen. Nadat ik de .xml had bijgewerkt had ik weer ontvangst van die transponder in de signaalmeter. De parameters voor transponder 12129V zijn onlangs gewijzigd, dus het kan best zijn dat die .xml van Hans niet klopt. Zo'n xml bestand kun je overigens met een tekstverwerker als kladblok openen. Zoek naar dit deel bij de Astra 2 transponders, zo moet dat er uit zien: <transponder frequency="12110000" symbol_rate="27500000" polarization="0" fec_inner="2" system="1" modulation="2"/> <transponder frequency="12129000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="2" system="1" modulation="2"/> <transponder frequency="12148000" symbol_rate="27500000" polarization="0" fec_inner="2" system="1" modulation="2"/> <transponder frequency="12168000" symbol_rate="27500000" polarization="1" fec_inner="2" system="1" modulation="2"/> Je schreef eerder dat je alle andere Engelse zenders wel kon ontvangen, kun je dat nog eens verifiëren? Een ontvangstprobleem voor die transponder is onwaarschijnlijk, als je de BBC zenders wel kunt ontvangen. Voor die Freesat zenders heb je zelfs 1 dB meer ontvangst nodig. De veldsterkte is vrijwel gelijk. edit: je was me voor, het probleem is nu duidelijk, vervang je LNB. -
geen ontvangst via 12129.00/V op Astra 28,2
Old Satterhand reageerde op tommiedepommie's onderwerp in Satelliet-TV
Misverstand, de zenderlijsten hebben niets te maken met het satellites.xml bestand. Die laatste wordt alleen gebruikt in de signaalzoeker en de kanalen scanner. De settings lijsten bevatten zelf de benodigde tuner gegevens voor elke zender. Het satellites.xml bestand wordt geüpdatet bij versie updates van je image. Complimenten voor @bellejt hij is de enige die dat weet kennelijk. Als je zelf je satellites.xml bestand wilt updaten ga dan naar http://satellites-xml.org/ of gelijkaardige online satellites.xml creators. In openpli kun je deze file vinden in root/etc/tuxbox.
