Ga naar inhoud

Old Satterhand

Leden
  • Aantal items

    857
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

  • Dagen gewonnen

    9

Aanvullende info

  • Geslacht
    Mannelijk
  • Locatie:
    Het wilde Westen
  • Interesses
    De technische aspecten van Satelliet ontvangst en alles wat daar omheen hoort. Van schotel tot Media Server.

Recente bezoekers van dit profiel

De recente bezoekers block is uitgeschakeld en zal niet meer getoond worden aan gebruikers.

  1. Ja, wie heeft het nu bij het rechte eind? Ik zeg: Meten Is Weten! Aangezien het meten aan LTE signalen een nogal tijdrovende bezigheid is, hou ik het hier op metingen aan een DVB-T2 multiplex. Het principe is hetzelfde. Eerst 3 metingen direct aan de binnenantenne, zonder gebruik van een versterker. In plaats van lange kabels gebruik ik de ingangsverzwakker van het meetinstrument. Van links naar rechts: 0 dB verzwakking, 5 dB verzakking, 10 dB verzwakking. Kijk wat dat doet met de MER (=SN) en Noise Margin. Nog eens dezelfde meting met de ingebouwde versterker: Hieruit blijkt het gelijk van ceesv. 😁
  2. Dan zullen we het even moeten doen zonder je waardevolle bijdragen. Sterkte met wat er ook in je privéleven is gebeurd.
  3. Ja daar was ik ook al achter gekomen. Maar dit heeft geen invloed op deze bug. De box (met 8.1 build 2021-10-11) reageert alleen op "broadcast" commando's. Zoals 'stand-by' (0x36). Met dit commando gaan alle apparaten naar stand-by. Maar niet op commando's die direct gestuurd worden naar zijn logisch adres (0x03).
  4. Prima dat het intussen opgelost is door een 8.1 update van de kant van OpenPli. Ikzelf hou het liever op de huidige versie, omdat ik geen fan van CEC ben en het dus liever niet gebruik. Ik ben juist teruggegaan naar deze versie vanwege een probleem met een mislukte opname. Maar voor diegenen die interesse hebben in het debuggen van CEC problemen heb ik een korte howto geschreven. Het is voor het debuggen van CEC van essentieel belang dat je kennis hebt van het verschil tussen fysieke en logische CEC adressen. Hoe fysieke adressen worden uitgedeeld heb ik in een eerdere post al laten zien. Alle HDMI apparaten krijgen een fysiek CEC adres (A.B.C.D) toegewezen, door de aangesloten sink, via de EDID. Het maakt daarbij niet uit of ze gebruik maken van het CEC protocol! Als een HDMI apparaat gebruik wil maken van het CEC protocol dan kiest het een logisch adres uit de volgende tabel. Dat is van belang omdat vrijwel alle CEC commando's gebruik maken van dat logische adres. Een apparaat kan zelfs meerdere logische adressen in gebruik hebben als er meerdere functies aanwezig zijn. Het fysieke adres blijft altijd hetzelfde. Maar elk logisch CEC adres kent maar 1 gebruiker. HdmiTest Plug-in Om CEC problemen te debuggen is er een handige E2 tool beschikbaar, de HdmiTest tool plug-in. Je kunt daarmee zien welke CEC commando's door de STB worden ontvangen en je kunt zelf ook CEC commando's genereren. Met deze plug-in kun je CEC commando's genereren naar alle CEC deelnemers. Maar om dat te kunnen doen moet je wel beschikken over de logische adressen. Dat kun je het beste achterhalen via de TV, het CEC menu. Bij mijn Sony heet dat het Sync Menu. Hieruit blijkt dat de STB het logisch adres Tuner 1 heeft gekozen. De hex notatie is 0x03. Nu kunnen we aan de slag met de HdmiTest plugin. Rechtsboven kun je de commando's selecteren. Indien het een commando betreft dat naar een specifiek adres moet worden gestuurd dan is op de 2e regel een selectie beschikbaar. De tabel daaronder geeft het huidige fysieke adres en een overzicht van de verstuurde en ontvangen data. Op het volgende plaatje is te zien dat ik zojuist het commando 0x83 (give physical adress) aan Tuner 1 heb gegenereerd. Maar er is geen respons. Dat is de bug waar we het in dit draadje over hebben gehad. Nu heb ik hetzelfde commando gegeven aan de blu-ray speler en die geeft keurig antwoord, hoewel die in stand-by staat. Veel plezier met testen! vraag aan John van Dreumel. Waarom is er gekozen voor het vastzetten van het CEC adres?
  5. Ik vermoed toch dat het aan OpenPli versie 8.1 ligt. In vorige versies van OpenPli kreeg mijn STB (VU+ Ultimo 4K) keurig een CEC adres toegewezen. In de laatste versie lijkt dit niet het geval te zijn. Misschien kunnen jullie ook eens checken? Dat getoonde CEC adres 0.0.0.0 is ongeldig. Dat is het adres van de TV. Het adres zou moeten zijn X.0.0.0 waarbij de X staat voor het nummer van de TV input. Of als je een AVR gebruikt X.Y.0.0 waarbij de Y staat voor de ingang van de AVR. Een voorbeeld uit de praktijk: TV input 3 - HDMI switch input 1 - AVR input 1 - VU+ Ultimo 4K - NV Shield 0.0.0.0 - 3.0.0.0 - 3.1.0.0 - ???? - 3.1.1.0 In dit voorbeeld krijgt de Shield 3.1.1.0 toegewezen, dat zou dus het CEC adres moeten zijn van de STB en de Shield zou dan 3.1.1.1 krijgen. Dus dat bevestigt dat de STB geen CEC adres krijgt en dus niet zal reageren op commando's van de TV. Andersom reageert in dit geval de AVR wel op het CEC commando om eventueel van input te veranderen, als de STB aangezet wordt. Bij de commits zie ik overigens een opmerking over het CEC-adress. Dit bevestigt mijn vermoeden.
  6. Ik had je verkeerd begrepen. (Dat heb ik wel vaker). Ik dacht dat je 2 verschillende protocollen koppelde aan de 2 verschillende ingangen. Maar om alle misverstanden uit de weg te ruimen: CEC werkt op alle ingangen, ARC op maar 1. Dus op de ARC ingang werkt ook CEC, naast elkaar.
  7. Wat je hier noemt zijn allemaal CEC functies. ARC en CEC zijn totaal verschillende zaken en gebruiken ook verschillende aders in de HDMI kabel. En kunnen dus naast elkaar bestaan. ARC wordt uitsluitend gebruikt voor het terugvoeren van het audiosignaal naar de AVR. Vandaar dat er ook maar 1 ingang van de TV voor geschikt wordt gemaakt.
  8. Ik zie nu ook (op FlySat) dat de transponder gegevens op 11 oktober zijn gewijzigd. Wat er gewijzigd is kan ik niet nagaan.
  9. Nee dat lijkt maar zo. HDMI CEC is een bus systeem, alle deelnemers kunnen met elkaar communiceren, met de TV als root. Om dat mogelijk te maken worden er adressen uitgedeeld aan alle onderliggende apparaten. Dit proces loopt overigens over de DDC (I2C) verbinding, die ook gebruikt wordt door de EDID en HDCP chips. Als je iets wijzigt in de opstelling, dan moeten de CEC adressen worden gecorrigeerd, en dat gaat niet altijd goed, waardoor het CEC commando (tijdelijk) niet aan komt. Vaak is de enige oplossing om alle apparaten opnieuw op te starten. voorbeeld van de CEC hiërarchie.
  10. Ik denk dat het probleem zit in de tuner van je ontvanger. Je maakt jammer genoeg geen melding van het door jou gebruikte type. Het heeft te maken met het feit dat er te weinig ruimte zit tussen deze transponder en de naastliggende 11097V. Beide maken gebruik van een SR van 23000, terwijl de afstand maar 29 MHz is. Normaal is dit 30. Dat is geen probleem als je tuner een accuraat bandpass filter heeft, maar er is maar weinig nodig om problemen te krijgen, zoals wel blijkt. Op mijn ontvanger, een VU+ Ultimo 4K met een 45208FBC tuner merk ik helemaal niets van een trage lock. Ook mijn satelliet analyzers locken even snel op deze transponder. Bij een moderne tuner is het geen probleem als het verschil slechts enige MHz bedraagt. Je kunt heel eenvoudig controleren hoeveel de afwijking bedraagt in het info menu van de tuner. Vergelijk de 'tuner live waardes' met de 'tuner settings waardes' Bij OpenPli: Hoofdmenu > Informatie > Zender > blauwe toets
  11. Dat is de Indian. Mag nou niet meer gebruikt worden! Maar ik heb hem nog voor je.In 16x9 zelfs. En voor de projector focus kun je deze beter gebruiken.
  12. Als je op het meest rechtse icoontje drukt onderin de player dan kun je het ook zonder bril zien.😁
  13. Grappig dat jij de linkse opname scherper vindt. De resolutie is bij beide plaatjes teruggebracht naar 720x1280 om het hier te kunnen weergeven, ivm de beperkte afmeting van de file. Het verschil tussen beide opnames is echter de beeldverversing. Bij de rechtse opname wordt elk beeldje 1x herhaald. De tussenliggende beeldjes ontbreken. Bij de linkse opname zijn alle beeldjes uniek. Jij ervaart dit als onscherpte. En ik denk dat de meeste kijkers het beeld van de CD App om die reden ook als minder ervaren. Ja dat klopt. Vooral de mensen die van de filmacademie komen, willen alles op 25p opnemen, omdat ze dat zo is aangeleerd. Ik begrijp hun argument, maar ik ben net als jij van mening dat het niet altijd nodig of gewenst is. Bij documentaires is het tegenwoordig eigenlijk al standaard. Maar de grap is nu dat de meeste moderne TVs er weer vrolijk 50p of meer van maken, tenzij de TV is ingesteld op 'true cinema'. Maar ik ben wel blij met jouw reactie. Jij hebt gelukkig wel begrepen wat er bij de CD app aan de hand is zonder dat er ook maar 1 technische term aan te pas komt. Hoe die beelden technisch gezien bij de kijker aankomen doet er eigenlijk niet toe.
  14. Ja dat is een lastig punt. Gelukkig ben ik in de gelegenheid om de HDMI output van 2 bronnen naast elkaar te monteren. Deze montage is de halve snelheid en het is 3x herhaald. Aandachtspunt is natuurlijk de "motion" kwaliteit. Links de output van de VU Ultimo 4K (CD satelliet) en rechts de output van de NV Shield met daarop de CD app. Dus 50 beelden versus 25 beelden per seconde. Oordeel zelf. 50Pvs25Px3.mp4 Je kunt het niet laten om je denigrerend tegenover mij uit te laten. Het zegt meer over jou dan over mij. Ik heb je reactie verder niet gelezen en zal er dus ook niet op in gaan.
  15. Nou ja zeg. Dank je wel voor deze denigrerende kwalificatie. Je hebt kennelijk geen idee wie je voor je hebt. Ik probeer vanuit mijn professie dit lekenforum wat videotechniek bij te brengen. Maar kennelijk is het kwartje bij jou nog niet gevallen! Geeft niks. Ik heb in mijn actieve periode aan cameramensen, editors en collega technici vele malen moeten uitleggen wat het verschil is tussen interlaced en progressive video. Het is ook geen eenvoudige materie. Ik beperk me maar even tot de framerate, beeldverversingssnelheid. Laten we beginnen bij de TV camera. Die neemt, in tegenstelling tot een filmcamera, 50 verschillende beelden per seconde op. Jawel. Maar dan komt het. Er is helaas onvoldoende bandbreedte beschikbaar, in de transportketen, om die 50 beelden ongewijzigd door te geven. Maar gelukkig is er al in de begintijd van de TV een oplossing bedacht. Interlacing. Je propt gewoon 2 beeldjes in 1 TV frame. Daar heb je die 25 frames waar jij het over hebt. Van elk camera frame worden resp. de even en oneven beeldlijnen geskipt, jawel gewoon weggegooid en gecombineerd in 1 video frame. Dat ziet er dan ongeveer zo uit: Natuurlijk gaat dat gepaard met verliezen, maar vooral de laatste 10 jaar zijn de de-interlacing technieken sterk verbeterd. Het gaat er natuurlijk om, die ontbrekende lijnen terug te berekenen. De technieken die daarbij worden gebruikt lijken sterk op de technieken die voor mpeg compressie worden gebruikt. Maar het eindresultaat mag er zijn, van interlacing artefacts is nauwelijks nog sprake these days. Enige belangrijke weetjes: Film (op TV) is altijd 25p. Er gaat, en ging dus altijd al, niets verloren door de interlace techniek. 25p is een effect. Door gewoon 50i videomateriaal naar 25p te converteren ontstaat een dramatisch of filmisch effect. Daarvan wordt veel gebruik gemaakt in documentaires, zelfs die van sportwedstrijden. De korte montage van wedstrijdbeelden aan het einde van Studio Sport is ook in 25p. Bij TV werd dit effect voor het eerst live toegepast door Rolf Wouters in zijn Tandenborstel Show. Op sommige momenten in de show werd overgeschakeld naar 25p. Dit ging dan gepaard met heftige camera bewegingen en stamp muziek. De oudere jongere zal zich dat nog herinneren.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Lees alvorens je verder gaat onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid. We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.