Ga naar inhoud


schema's gevraagd Siemens Bosch HBC84H500/36


hereberie1234

Aanbevolen berichten

Beste forumleden

 

ik ben bezig met de reparatie van een Bosch combi oven  HBC84H500/36  waarvan  de onder-verwarming  niet meer aangestuurd wordt.

 

De bovenverwarming en de ventilator zijn in orde alsook de thermostaat maar de oven kan maar een goede 100°C  bereiken omdat hij een deel van het vermogen is kwijtgespeeld.

 

De onder-verwarming is ongeveer 600W  en deze weerstand is in orde  alsook de draden daar naartoe.

 

Ik zou de hulp willen inroepen van jullie alsook de kennis van een zekere Steve  die al meermaals voor een oplossing heeft gezorgd bij de problemen.

 

ik wil jullie alvast succes wensen bij het zoeken naar de schema's

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


beste j van hoof   en iemand

 

ik heb de thermische beveiliging doorgemeten  en die is  nog OK

 

de  oorzaak is volgens mij  hoogstwaarschijnlijk  een relais  omdat de sturing  deze veel aan en af schakelt  om de temperatuur constant te houden volgens te instelling.

 

zo een uitval is niet ondenkbaar want  het verwarmingsrelais van onze miele wasmachine was ook stuk op een manier die je niet kan uitmeten.  bij vervangen was de fout opgelost en is niet meer teruggekeerd.  dus even afwachten . tot binnenkort want dan ik hier verder over berichten

 

hereberie1234

 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

dag  iedereen

 

ik heb ondertussen de relais van de onderverwarming vervangen door een nieuw exemplaar  .  Desondanks komt de temperatuur van de oven (Hetelucht functie niet hoger dan 100 °C

nu verdenk ik eventueel de temperatuur sensor  want bij nameten koud 62k  en bij 100°C  5K    blijkbaar  lijkt dit een ntc te zijn .  Deze  heb ik dan maar los gezet en achter  in de behuizing los laten hangen waardoor het leek of de temperatuur al hoger kon komen. 

 

Voor alle zekerheid een nieuwe sensor besteld  ,  ik kon daarvan geen datasheet vinden om uit te  maken of dit nog binnen specificaties valt. dit onderdeel kon ik uit de lijst kiezen en is nog beschikbaar  .  Ik laat nog iets weten of de oven nu in orde is.  In elk geval werkt de onderverwarming  (zit trouwens onder het draaiplateau van de oven die ook een microgolf functie heeft.

Daar is echter niets mis mee.

 

hereberie1234

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weken later...

Goedemorgen


de fout in de oven werd gevonden  .  In de oven zitten meerdere ventilatoren  maar deze die de fout gaf was de heat spreader ventilator .  Deze ventilator zorgt  ervoor dat de warmte van de weerstand hete lucht  ,  doorheen de oven wordt verspreid .  Tevens koelt een tweede schroef  van diezelfde motor de holle ruimte in het achterste paneel .  Hij stond  los  was niet geblokkeerd maar bij aansturing was een trillende beweging te zien en te voelen.  Ik heb deze motor dan ook vervangen en daarmee waren de problemen opgelost.  Het viel mij ook op dat de holle ruimte in het achterste paneel zodanig heet was dat dit meer op een verdachte toestand leek.   Moraal van het verhaal  :  de test moet gebeuren met alle  panelen open ,  zodat de functies en de weerstanden zichtbaar en bereikbaar zijn tijdens de werking.  Deze manier van werken levert aan de ene kant meer duidelijkheid , maar aan de andere kant ook meer gevaar op.  Ook was de plaats van de oven (tweede verblijf  ) en de microgolf functie die continue bereikbaar moest blijven een handicap. 

 

Al bij al gelukt met dank aan Ad

 

hereberie1234

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Iemand

 

fijn om een reactie te horen , mijn andere oven  werd vandaag ten grave gedragen naar het containerpark.  Deze was helaas niet herstelbaar  door een gecombineerde aaneenkoppeling van de selector switch,  de schakelaar die tussen de verschillende verwarmingsmethoden  kiest was defect met uitgebrande versleten contacten.  normaal is dit vervangbaar   maar deze was een uniek geval   combinatie van pcb  carbon traces  en daarop achteraan gemonteerd een mechanische selector switch.   en deze zijn voor ieder model van oven verschillen.  We hebben ondertussen een nieuwe oven  na 22 jaar.  Dit is niet extreem lang maar acceptabel.

 

hereberie1234

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...