Ga naar inhoud


Gibertini 85ZR opnieuw afstellen op 1west


dolphs

Aanbevolen berichten

Hallo mede-hobbyisten,

 

Het is lang geleden en ben ook eigenlijk hoop weer vergeten vandaar even mijn gekalk hier beneden.

Bedoeling is de Gibertini 85ZR schotel wat fijner af te gaan stemmen op de Thor ( IntelSat ) te 0,8west want nu bij slecht weer nauwelijks beeld.

 

Ik heb gedacht aan:

- mast is waterpas ( zuiver vertikaal ), hoewel dat bij 1 sat niet heel beangstigend is volgens mij

 

- latt: 44,5

- long: 26


- elevation: 32,2
- Azimuth: 215,8
- skew: 24,7

 

Verder de nu zwakste broeders (  transponders ) uitgezocht, zowel te H als V en dat lijkt te zijn te:

- 12687 H    *    47%
- 11403 V    *    43%

 

Behalve dat, kan ik een natte lap over de lnb-deksel leggen bij de sterkste transponder en dan nog eens meten nu niet gedaan maar meest sterke is:

- 11804 V    *    80%

 

 

Nu kan ik zo maar mijn schroevendraaier pakken en de schotel naar voren of juist naar achteren duwen, ook links en rechts, om  te zien of dat meteen iets bruikbaars oplevert.

Echter eerst maar even sparren, of ik niet iets anders nog over het hoofd zie , zodat ik uiteindelijk wel een goed resultaat behaal en niet helemaal zonder beeld kom te zitten.

 

Alvast dank voor het meedenken!

 

aangepast door dolphs

Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste dolphs

 

Zolang de meetwaardes op je ontvanger niet boven de 90-95% komt, heeft het niet zo veel zin om een vochtige zeem of doek over de lnb te hangen. Dat heeft pas zijn nut als je dicht tegen of op de 100% komt. Het kiezen van een zwakke transponder is altijd nuttig.


Om de elevatie van schotels heel precies in te stellen heb ik latjes van diverse lengtes waar ik aan één kopzijde rubber op heb geplakt. De zijde waar het rubber op zit geplakt leg ik tegen de schotelsteun. De zijde die tegen de mast ligt trek in langzaam omhoog. Zo kun je de elevatie van de schotel heel nauwkeurig instellen en de elevatie bevestigings(vleugel)moeren aandraaien. Hoe verder je dit houten latje van het scharnierpunt van de elevatie instelling plaatst, hoe nauwkeuriger je de elevatie kunt instellen. Vandaar dat ik latjes van verschillende lengtes heb die ik kan gebruiken bij allerlei schotels. Zo hoef je bij het vastzetten van de elevatie geen procentje signaalkwaliteit of 0,1dB te laten vallen bij het uitrichten van de schotel en het aandraaien daarvan.

 

Bij het sturen van de schotel, doe ik altijd het volgende:
Misschien dat het volgende je kan helpen om de schotel perfect uit te richten wat betreft de richting:

- zorg dat je de sterkste zender van de satelliet ontvangt.
- zet de bovenste klembeugel met een parker (een zelftapper voor staal) vast
- hiervoor meet je eerst de kerndiameter van de parker op, dat is bijv. 4mm. Je boort een gat door de klembeugel en de pijp van 4mm.
- dan meet je de buitendiameter van de parker op, die is bijv. 5mm. Dan boor je alleen door de klembeugel een gat van 5mm.
- zet de bovenste klembeugel met de parker goed vast.
- zet de onderste klembeugel los vast.
- nu kun je de schotel sturen.
- door de moer aan de linker zijde iets los te draaien en de moer aan de rechter zijde aan te draaien, gaat de schotel iets naar rechts.
- door de moer aan de rechter zijde iets los te draaien en de moer aan de linkerzijde aan te draaien gaat de schotel iets naar links.
- door ze beide even veel aan te draaien, zet je de klem vast terwijl de schotel in dezelfde ricting blijft staan.
- op deze manier kun je de richting van de schotel tot op 1% of 0,1dB nauwkeurig afstellen.
- als laatste zet je de onderste klembeugel ook vast waarbij je de bouten steeds links en rechts in kleine stapjes even veel aan draait.
Het voordeel van de parker is ook dat de schotel bij storm niet meer kan verdraaien. Je hoeft je dus later ook nooit meer af te vragen of je schotel is vergaan als je plots slecht of geen signaal hebt.

 

fijninstelling elevatie.png

schotel sturen.jpg

  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...