Ga naar inhoud


Koppeling van multiswitches dmv splitter


bcw

Aanbevolen berichten

Ik heb al geruime tijd een EMP-Centauri Multiswitch: MS 13/8 PIU-6. Die kan omgaan met Quad LNBs.
Ik wilde - voor wat experimenten - een tweede multiswitch aansluiten. Een Opticum OMS 9/12. Die heeft - volgens de specs - Quattro LNBs nodig.

Ik ga ervan uit dat, als ik het signaal komend van de LNB met beide multiswitches verbind, de Centauri zorgt voor de juiste spanning en frequentie op de LNB ingangen. De meeste splitters die ik zie zijn all port powerpass. Zou de Opticum roet in het eten kunnen gooien voor de aansturing van de LNB?

Link naar reactie
Delen op andere sites


OK.

Bijgesloten een diagram. De rechhoek in onderbroken lijn geeft de huidige situatie aan, behalve de blauwe vierkantjes. Dat zijn de splitters die ik wil gebruiken om het signaal vanaf te satellieten door te geven aan beide multiswitches.

De LNBs zijn allemaal Quad LNBs. Zij worden geschakeld door EMP multiswitch.

 

Ik heb drie master/slave splitters gekocht. De master (EMP switch) stuurt dan de spanning en het /22 kHz signaal naar de LNB.

De Opticum multiswitch links werkt met Quattro LNB en kan de LNB niet schakelen.

 

Ik gebruik niet alle quadranten. Voor 28.2 E, bijvoorbeeld, alleen de frekwenties tot 11.6 GHz. Daarboven zit niets wat wij gebruiken.

 

Ik heb voor de zekerheid master/slave splitters gekocht. Ik vroeg mij af of het ook zou kunnen werken met 'all port power pass'  splitters. 

multiswitches.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, dat is al een stuk duidelijker. Keurige tekening.

 

1 uur terug, bcw zei:

....Ik heb drie master/slave splitters gekocht. De master (EMP switch) stuurt dan de spanning en het /22 kHz signaal naar de LNB....

 

Werkt dat? Heb je de Opticum als Master, dan krijgt de Centauri geen signaal meer en omgekeerd krijgt de Opticum geen signaal.

Maar ik moet toegeven dat ik geen ervaring heb met die dingen, wellicht werkt het anders.

 

1 uur terug, bcw zei:

....Ik vroeg mij af of het ook zou kunnen werken met 'all port power pass'  splitters....

 

Dat is afhankelijk van de spanning die de Opticum levert aan de LNB. Die mag dan niet hoger dan 13/14 volt zijn.

Dan is het dus beter om dit soort splitters te gebruiken. (Gejat uit de database van Sprietje):

 

s-l500.jpg.1dcb1208e516717a8a971a6d5f7ed062.jpg.35d8b5c92dfbe764bd55b0e0897b1c5f.jpg

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met splitters heb ik wel ervaring. Je kunt met een splitter twee tuners op één LNB uitgang zetten. Ze kijken natuurlijk wel naar hetzelfde quadrant. Sommige splitters laten de controle van de LNB toe voor beide tuners. Bij een priority splitter is één de baas. Alleen als deze tuner uit staat (of in standby) kan de andere tuner de LNB bedienen.

In mijn geval is de EMP altijd de baas. De Opticum kan de LNB helemaal niet besturen.

Ik vroeg mij voornamelijk af of de spanningen die de EMP op de kabel zet amok zou kunnen maken op de Opticum uitgang. Met een master/slave is die kans denk ik heel klein.

Ik heb iets dergelijks besteld.

Ben

 

priority splitter.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo zie je maar weer. Het is dus geen switch in de zin van een coax schakelaar (relais) maar het schakelt de controle signalen.

Voor het RF signaal is het een splitter, met de gebruikelijke verliezen, die in dit geval niet van belang zijn, tenzij je super lange kabels gebruikt.

De spanning op de slave uitgang is in beide richtingen geblokkeerd, dus beide splitters zijn voor jouw doel bruikbaar.

Laat ons weten hoe de bevindingen zijn van dit project.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is dit allemaal voor een experiment.
We zijn bezig de satelliet setup in het huis van een vriendin weer aan de gang te krijgen. Grote oude Franse boerderij bestaand uit drie aan elkaar gebouwde huizen met tussenmuren van 70 cm steen. Het dak - waarop de schotel stond, is nauwelijks begaanbaar - steil en glibberig. De kabels verdwijnen in muren, gaan door schoorstenen, naar buiten en weer naar binnen, op en neer tussen drie etages. En veranderen af en toe van kleur.
Er zijn zo'n tien aansluiting in het huis. We hebben begin en eind van de meeste kunnen traceren.

We vonden een 5/12 multiswitch achter een laag isolatie (voeding was stuk) waarvan ik in eerste instantie dacht dat er drie ingangen gebruikt werden voor 28.2E en één voor 19.2E. Een list, dacht ik. Bleek niet zo te zijn - de vierde kabel bleek via een omweg toch naar de 28E kop te gaan.

 

Maar het idee liet me niet los. Vrijwel alle Freesat kanalen op 28.2 Oost zitten op het lage deel van het frekwentiespectrum. En TNTSAT gebruikt alleen transponders op het hoge deel (en maar één polariteit).
Daarnaast is het zo dat er in het huis diverse Franse TVs en tuners staan, die wel FTA kanalen kunnen scannen en gebruiken, maar geen DiSEqC signalen uitsturen. Zou het niet aardig zijn als je een soort pseude satelliet kunt maken met 28.2 op het lage deel  en 19.2 op het hoge deel.  De transponderlijsten moeten zeker worden aangepast en de vraag is natuurlijk of de scan functie dit pikt.  Hangt misschien ook van het apparaat af.
Maar is de moeite van een experiment waard. Is leuker dan grasmaaien (wat wel harder nodig is...)

 

Voor dit experiment sluit ik het spul dus aan volgens onderstaand schema. ik geeft toe dat het een out-of-the-box oplossing is, of het gaat werken weet ik niet.

 

376919600_multiswitches2.png.ac50cd7fb11d78ea7936b3a45b95afce.png

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor het slagen hiervan hangt veel af van de mogelijkheden van de ontvangers. Bij E2 ontvangers kun je met wat editten van de transponder data een end komen, maar voor commerciële ontvangers is dat moeilijker.

 

Waar je in dit geval toch wel naar moet kijken is het niveau van het binnenkomende IF signaal.

Als dat beneden of in de buurt van de ruisvloer van de ontvanger komt, kan het zijn dat je ontvangst verstoord raakt.

Ik heb gezien dat de Goobay priority switch zo'n 5 dB verlies geeft. Dus oppassen geblazen.

Over zo'n probleem kun je hier meer lezen.

 

aangepast door Old Satterhand
typo
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad - het is een experiment. En de kabels die er liggen zijn lang en oud. De meeste connectors waren het type wat je op de kabel schroeft, ik kon zien dat de mantel ver gecorrodeerd was. Overigens heb ik - bij sommige ontvangers - meer last gehad van te sterke signalen dan  te zwakke. Met een verzwakker ging het signaal niveau omlaag maar de CNR omhoog.

Ik heb daar ooit een filmpje voor opgenomen en op Rob's satellite forum geplaatst. Helaas te groot om bij te sluiten. (23 Mb)

 

 

Nog even voor de duidelijkheid - Bovenstaand is een testomgeving om het principe te kunnen testen bij mij thuis.

Bij onze vriendin staat een multiswitch met 12 uitgangen voor één satelliet. 

Er staat nu een nieuwe schotel op een bereikbare plaats - voorlopig een Famaval die ik vroeger gebruikte met een Quattro LNB. We gebruiken twee coax kabels vanaf de UK schotel. De verdeling in het huis naar de tuners gaat goed.

 

Onderstaand schema is het plan voor het geval het experiment lukt. Met Quattro LNBs op beide schotels.

 

 

 

1091982713_multiswitches3.png.c852d80c141aa7f614cb07c49c2cbe5e.png

 

 

 

aangepast door bcw
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...