Ga naar inhoud


UV degeneratie bij OLED tv's.


RaveMaus

Aanbevolen berichten

Een jaartje of 3 hebben wij een Loewe OLED tv in onze woonkamer staan. Het is een 65" Bild 5.65. 

Enkele weken terug toevallig gemerkt dat de gele kleur niet volledig uniform meer is. Rechts en links lijkt dit wel roder te zijn. Bij een volledig rood beeld moet je echt héél goed kijken om kleine verschillen te zijn. Maar het rood is lichtjes minder.

Rechts is dit uitgesproken een vrij rechte lijn, links is dat een grillige vorm.

Ingebrand is eigenlijk uitgesloten. Tv heeft nog geen 3400 speeluren en staat, behalve bij af en toe een HDR filmpje, steeds op 40% contrast ingesteld.

 

Een kennis van me heeft een Philips 55" welke veel meer speelt als ons toestel. Hij heeft hetzelfde fenomeen, maar minder grillige vorm en zijn geel is links roder dan rechts. Ook hij let erg goed op statisch beeld en al die dingen die een OLED niet graag heeft.

 

Beide situaties hebben één ding gemeen: staan beiden naast een groot raam. In mijn geval weerkaatst zonlicht indirect op het scherm. In het geval van de kennis schijnt de zon direct op het scherm. Echter: er hangt een gordijn dewelke voorkomt dat op het uiterst linker deel van het scherm geen zon komt. Precies dat stuk is bij hem roder.

 

Wat rond googelend vind je wel studies die aantonen dat OLED degenereert bij langdurig UV licht inval.

 

Toeval dat er nu twee gelijke situaties zijn die kunnen gelinkt worden aan zonlicht.

 

Wat vinden jullie daarover?

Bijgevoegde foto is bewerkt. In het echt is het niet zò ernstig, maar het is om een idee te krijgen wat er speelt. 

De zaak ligt bij Loewe, maar ik verwacht geen wonderen. Toestel is nog perfect bruikbaar, maar ik wil die degeneratie uiteraard kost wat kost stoppen.

 

IMG_0026.jpeg

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn natuurlijk UV licht filters voor de beglazingen in uw kozijnen en ramen, die worden ook in menig musea waar daglicht naar binnen komt gebruikt ter bescherming van de waardevolle kunst en artefacten die door UV licht zullen desintegreren qua pigment en of materiaal. Heb ik vaker moeten toepassen. Er zijn zelfs folies voor achteraf aanbrengen.

Dat is de optie voor licht van kozijnen en ramen overdag.

 

De andere optie is dat je een hoes maakt, met een mooie print van Jeroen Bosch of een andere kunstenaar en die hang je over de OLED tijdens er daglicht instraalt.

OF

Zoals bij mij, staat de TV aan de kozijn/raamkant opgesteld en je kijkt dus naar TV en Buitenwereld en indien die ingeschakeld wordt gaat een gordijn dicht wegens de contrastverschillen.

 

 

 

Toxigene 7" Edit

The Orb

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

eea is natuurlijk te regelen, maar in mijn situatie spreken we over indirect zonlicht. Er is wel een hevige weerkaatsing in de Inox koelkast die op de scheiding van de keuken en de woonkamer staat. 

Zo vraag ik mezelf nu af of het 1. effectief mogelijk is dat een OLED paneel gebruikt in een televisie hiervoor gevoelig is (gek dat de fabrikant hier geen rekening mee hield, maar goed het weze dan maar zo) en 2. indien ja op puntje 1, kan indirect zonlicht dit ook veroorzaken.

 

De tv is draaibaar en kan bij niet gebruik weggedraaid worden van het raam. Blijft nog steeds het indirect zonlicht.

De koelkast afschermen is geen probleem. 

 

VU+Duo4K op Loewe Bild 5.65 OLED UHD HDR tv,  Raspberry Pi3 + Apple TV HD in bureau op Loewe Individual 46, Apple TV 4K op slaapkamer icm Loewe Bild 5.55 LCD in kast van ART55 😅

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...