Ga naar inhoud


VU+ solo2 werkend met nieuwe geïntegreerde nagra-module CAM 803 of beter CAM 701 met smartcard ?


Pieter-Brugge

Aanbevolen berichten

Hier sinds lang eens een technisch vraagje.

Ik gebruik al meer dan 10 jaar VU-ontvangers, zowel thuis als op mij vakantieadres. Ik gebruik hiervoor Openpli 7 en op een ander toestel Openpli 6, telkens
met cc softcam.

Om de zenders van TV-Vlaanderen france 2 en Eleven Sports 1 te kunnen ontvangen, hebben we daarvoor enkele jaren terug 2 modules gratis geruild voor de witte module, het ander slot wordt gewoo gebruikt met canal digitaal kaart.

Sinds februari begonnen echter problemen op te duiken. En kon ik op de VU+ kan ik echter op 1 ontvanger geen France 2, of Eleven ontvangen. TV Vlaanderen raadt de oplossing aan om te ruilen naar de nieuwe geïntegreerde chipmodule zonder kaart (Cam 803 met ci 1.4) en één van mijn abonnementen over te zetten op deze chipmodule.De zenders van canal digitaal hebben nog nooit problemen ondervonden 😉

Er is echter veel discussie of dit wel of niet op de VU/dreamboxen werkt deze CI+ modules. Zou het dan, niet beter zijn om de witte module te vervangen door de laatste versie van Nagramodule met smartcard (CI module) tegen betaling en heb ik dan denk ik  terug France 2 / Eleven Sports 1op mijn vakantieadres.

Ik kan eventueel mijn software upgraden naar Openpli 8, maar verder gaat mijn technische kennis niet. Dus uitzonderingen regels in de software en zo manueel inladen of erin zetten lukt me niet.
Kan er mij iemand met VU+ ontvangers en open pli bevestigen dat de nagra module CAM 803 (CI+) erkend wordt in het CI-slot, volgens mij denk ik werkt de CAM 803 nog in de CI modus, maar als de module niet herkend wordt is het natuurlijk einde verhaal en wordt er niets gedecodeerd...

Of moet de VU+ ontvanger dan terug naar de fabrieksinstellingen en terug de basissoftware van VU+ er in geplaatst worden.

Voor de volledigheid, mijn opstelling in mijn VU+ ontvangers (solo2 en duo) zitten telkens 2 kaarten met 2 abonnementen, nl op Canal Digitaal (met Film-zenders en Ziggo sport-pakket) telkens in combinatie met TV Vlaanderen smartkaarten ofwel met het basis abonnement ofwel met losse 2e extra kaarten, zodat toch de vlaamse basiszenders op vakantieadres kunnen ontvangen worden.

Wat zou ik dan best doen, een oude module gratis omruilen  naar CAM 803 (CI+ met risico dat de VU+ er niet mee werkt of herkend) ofwel ergens anders de laatste versie van de nagramodule met laatste versie 1.3 (waar smartcard in kan) te kopen en deze in de VU+ ontvanger te stoppen. En zou dan France 2 /Eleven terug werken. En dan enkel de smartcard verplaatsen naar de nieuwe module.
Of moet ik sowies de software van de VU updaten naar de basissoftware zonder PLI en cc softcam. Naar een officële tvv of canal digitaal ontvanger wil ik niet, en is geen oplossing. In het slechtste geval hou ik de satelliet voor de gratis zenders en canal digitaal abonnementen. Want van het gebruiksgemak van de enigma-ontvangers en open pli met cc softcam wil ik niet van af..

Alvast bedankt als er iemand dit al eens geprobeerd heeft en werkend gekregen..
 

aangepast door Pieter-Brugge

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik heb eigenlijk hetzelfde aan kaarten…. Een VU+SoloSE, VU+Zero4K en andere boxen…

 

France 2 en Eleven werken uitsluitend i.c.m. een gecertificeerde ontvanger óf met de witte CI (die je bezit). Eleven sports is met een trucje ‘mapping’ genaamd wel zonder module te bekijken.

 

Zolang de losse kaarten nog werken hoef je géén nieuwe module(s) te kopen. Houd er rekening mee dat TVV medewerkers worden gepushed om je een nieuwe modules te verkopen. Niet op in gaan! Je hebt werkende modules die ook na de afschakeling van Seca3 gewoon blijven werken…

 

Ik zou beginnen met een FastScan om je zenderlijst te actualiseren. Zoals je weet zijn Eleven Sports 1,2,3 van de satelliet verdwenen, alleen Eleven Sports Pro League wordt nog via de satelliet uitgezonden.

 

De CAM803 is een heuse CI+ module die ZONDER CI+ ondersteuning NIET werkt op Linux ontvangers! Echter: OpenPli 8.1 biedt officieus CI+ ondersteuning maar de gebruiker dient zélf de benodigde bestanden te plaatsen in /etc/ciplus. Ze zitten dus NIET in de image zelf! Maar zoals gezegd: voor jou gelukkig helemaal niet van toepassing..

 

Raspberry Pi 3B+ Argolis Triple Reader Kaartserver + Smargo

Vu+ Zero 4K DVB-S2X, Vu+ Zero 4K DVB-C/T2, DM525 Combo, DM920 UHD

VU+Ultimo4K BTE,  DM-Three UHD, Ziggo, HD+, TV-Vlaanderen, ORF, TiVuSAT, Fransat, SRG

5°W, 0.8°W, 4.8°E, 9°E, 13°E,19.2°E, 23.5°E, 28.2°E. Triax 88 en Wavefrontier

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mimisiku, bedankt voor je duidelijke en snelle reactie.

Boodschap is dus NIET omruilen naar  hun geïntegreerde module..
Ik ga er dus niet op in, want dat is dus om problemen vragen Dus met de witte CI met TV Vlaanderen smartkaart zou het dusmoeten werken, op mijn VU+ Solo 2.

Op andere thuislocatie (VU+ duo) werkt gewoon alles.
Dus alle canal digitaal en tvvlaanderen zenders, inclusief france 2 en eleven sports 1 HD premier league. Daar zit de tv vlaanderen kaart in de witte module, en de canal digitaal smartcard gewoon in de softcam en en als losse kaart erin.

Waar het niet werkt (VU+ Solo 2), zit de tv vlaanderen kaart in een oudere module die blijkbaar niet meer werkt voor Eleven Sports 1 premier league en France 2, en de smartkaart van canal digitaal net zoals in de andere ontvanger in een gewone kaart sleuf. 

Als ik dus gewoon de tv vlaanderen smart card in de solo 2 plaats in een nieuwe module CAM 701 die nog in veel webshops of service dealers te krijgen is, zal het probleem met Eleven en France 2 opgelost zijn. Dat was ook mijn vraag aan de klantendienst om de oude module om te ruilen naar een nagramodule waarin de smartcard van tv vlaanderen wordt ingeschoven...
De medewerkers worden idd gepusht dan om hieraan geen gevolg te geven, en iedereen te laten schakelen naar de CI+ module zonder losse kaart. Misschien handig in TV's die CI+ ondersteunen zonder gedoe. Maar ik wil zelf zoveel mogelijk controle houden.

Had ook al eens geprobeerd om de tv vlaanderen in de gewone smartcard sleuf te plaatsen, maar dit gaf natuurlijk ook geen resultaat op france 2/Eleven sports.

 

Via de app kan ik natuurlijk alles bekijken, maar niet altijd handig waar geen snel internet is, Ik ga dus zo'n module kopen waar nog voorradig die nagra aankan en die nog steeds een smartcard gebruikt.  

Bijkomend vraagje kan er nog verschil zitten bvb in welke open pli er in de VU-ontvangers zitten, in de ene zit Open Pli 7 met cc softcam, in de andere die problemen geeft (maar die minder bekeken werd) zit er nog oudere Open Pli in, denk 4.0, zou dit zin hebben om deze via stick up te graden, als het werkt zal ik alles wel zo laten.
Eigenlijk wat ik dacht was juist, enkel de mensen van tv vlaanderen willen blijkbaar die oplossing niet 😉

Dikke merci, 
 

aangepast door Pieter-Brugge

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ondertussen nieuwe nagra module binnen ongeveer 70 euro en opgestuurd. Probleem opgelost. Hopelijk voor aantal jaar. Terug eleven pro League 1 en France 2 op vakantie adres ! Via de app alle drie eleven s maar geen stabiele internet verbinding. En als je betaalt voor abo op de satelliet moet het te bekijken zijn. Jammer dat tvv niet gratis omruilt naar modules met smartcard. Alles opgelost zelfs zonder open pli daar te moeten updaten. Keep up the good work hier op sat4all 👍👍

  • Like 1

Visiosat Big Bisat 5W - 19,2E - 23,5E - 28,2E      (Atlantic Bird & Astra 1, 2 & 3)
Rebox RE-2200HD HD-ontvanger (Astra 1 en 3) - VU+ Duo (Enigma 2 met CCcam & officiële canal digitaal module)
M-7 Telesat officiële box 
Sony HX-850 (40 inch)                                            Sony W85C (65 inch)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...