Ga naar inhoud


Minimaal vermogen (dB) voor signaalregistratie in DVB-S-, DVB-S2- en DVB-S2x-standaarden


de vrije fries

Aanbevolen berichten

6 uren geleden, ceesv zei:

Was er niet recent een test met DVB-S2X?

klopt dat was in januari j.l.

 

Eutelsat Promo TV wordt ongecodeerd (FTA) geleverd met behulp van MPEG-4/H.264-videocompressie en SD-resolutie. Technische parameters: Eutelsat Hot Bird 13C (13°O) tp. 134 (11.200 GHz, pol. V, SR: 34290, FEC: 32/45; DVB-S2X / 16APSK) ID: Eutelsat Promo TV PID V: 512 (MPEG-4 / SD) PID A: 4112 PID PCR: 512 SID : 1 PID PMT: 256 Codering: geen (FTA)

7 uren geleden, Zilverhippie zei:

@de vrije fries eigen onderzoek?

nee

 

4 uren geleden, Old Satterhand zei:

 

Bedankt voor het lijstje. Ik zal het bestuderen. Waar heb je dit vandaan. Of heb je het zelf berekend? Dan heb ik je onderschat.😏

Op het eerste gezicht worden de termen PSK en APSK willekeurig door elkaar gebruikt, en ontbreekt daardoor o.a. de waarde voor DVB-S2 16APSK.

Zoals hier in gebruik:

ME-HB-11200.thumb.jpg.b4c6bd376f8d47f5e63f0a69d0a03157.jpg

 

 

 

het eerste gedeelte stamt uit mijn archief en komt uit het jaar 2018 en was toen gemaakt door welikan een mede hobbyist 

omdat nu de standaard DVB-S2x op komst is heb ik hem gevraagd om ook hiervoor een lijstje te maken

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites


18 uren geleden, de vrije fries zei:

het eerste gedeelte stamt uit mijn archief en komt uit het jaar 2018 en was toen gemaakt door welikan een mede hobbyist 

omdat nu de standaard DVB-S2x op komst is heb ik hem gevraagd om ook hiervoor een lijstje te maken

 

Dus het initiatief lag bij jou en ik  kan dat alleen maar waarderen.

Ik heb de lijstjes bestudeerd en ik denk dat er wat DVB-S2x berekeningen ontbreken.

Geen kritiek! Maar ik wil graag helpen het document te completeren.

 

Ik heb de 2 lijstjes gecombineerd in een tabelvorm om de zaak wat overzichtelijker te maken.

Het lijkt erop dat welikan alleen de "grote breuken" FECs heeft berekend maar niet die van de DVB-S2 modcods.

Ik baseer mijn onderzoek op dit document, uit de ETSI publicatie: s2x system application.pdf

 

De volgens mij ontbrekende berekeningen heb ik tbc (to be calculated) gemerkt.

min-CN.thumb.jpg.5542a417408f1ec5256414733f0b6545.jpg

 

Verder heb ik wat kleine foutjes hersteld.

Wat ik bij mijn onderzoek ook tegenkwam is de onduidelijkheid in de documentatie over het gebruik van de lage FEC waardes bij DVB-S2 8PSK en hoger.

Zo kwam ik in jouw transponder nieuws dit tegen:

 

nieuwe modulatie en fec voor de nieuwe transponder op TurkmenÄlem MonacoSat - 52° oost...
oud: 10.762 h 30.000 fec 1/2 8PSK...
nieuw: 10.762 h 30.000 fec 3/4 DVB-S2 QPSK..

 

Hier wordt dus een niet toegestane FEC 1/2 voor DVB-S2 toegepast.

De DVB techniek blijft me verwonderen.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn weer 3 uur verder dus is er ruimte voor een update.

 

Ik ga er voorlopig van uit dat de minimale C/N ratio voor DVB-S2 en DVB-S2X gelijk zullen zijn.

Dat zal de reden zijn dat op de bekende calculatie sites er geen mogelijkheid is om de standaard DVB-S2 FEC waarden in te stellen voor DVB-S2X.

Ik heb tot mijn schrik gemerkt dat ik de naam van de vrije fries verkeerd had gespeld. Dat komt hard aan denk ik.😒

De ontbrekende waardes voor 256APSK(-L) heb ik gevonden op https://www.satellite-calculations.com/Satellite/Eb_No.htm

 

Voor de liefhebber is de pdf beschikbaar, nu in kleur, voor eigen gebruik. Verspreiding is niet toegestaan.

min-CN.pdf

 

Commentaren en correcties zijn altijd welkom.

We staan op de vooravond van het DVB-S2X tijdperk.

 

  • Like 2
Link naar reactie
Delen op andere sites

3 uren geleden, Old Satterhand zei:

Wat ik bij mijn onderzoek ook tegenkwam is de onduidelijkheid in de documentatie over het gebruik van de lage FEC waardes bij DVB-S2 8PSK en hoger.

Zo kwam ik in jouw transponder nieuws dit tegen:

 

nieuwe modulatie en fec voor de nieuwe transponder op TurkmenÄlem MonacoSat - 52° oost...
oud: 10.762 h 30.000 fec 1/2 8PSK...
nieuw: 10.762 h 30.000 fec 3/4 DVB-S2 QPSK..

 

Hier wordt dus een niet toegestane FEC 1/2 voor DVB-S2 toegepast.

De DVB techniek blijft me verwonderen.

 

mijn ontvanger geeft niet de fec weer en ook geen Qpsk of 8Psk bij de transponder gegevens.

hier bij kan ik alleen uitgaan van de gegevens die ik krijg van anderen zoals https://www.medienboardonline.de

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

40 minuten geleden, Old Satterhand zei:

We zijn weer 3 uur verder dus is er ruimte voor een update.

Ik heb tot mijn schrik gemerkt dat ik de naam van de vrije fries verkeerd had gespeld. Dat komt hard aan denk ik.😒

 

 

geen probleem , had het zelf niet opgemerkt vond de inhoud van je bericht veel interessanter  

  • Like 1

groeten uit het vrije friesland

deskundigheid door ervaring

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...