Ga naar inhoud


Afstelling triax multirail


Martinst

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. En zeer gewaardeerd schotel bezitter. 

Ik zit met een aantal vragen waar ik e.e.a. niet helder voor me heb.

 

Ik heb een triax110 die ik wil voorzien van een multirail. Icm. 4 opticum rocket quad lnbs.

Op deze satelliet posities.

13°, 19,2°, 23,5° en 28,2°

 

 

Zo heb ik de rail al uitgepakt en zie dat het kunstof blokje dat in de schotel arm deelbaar is en in verschillende hoeken gezet kan worden, ik kan er niet achter komen in welke hoek dat deze gezet moet worden. Wat is deze hoek?

 

Ook kan ik er niet achter komen hoever de lnb in de houder gestoken moet worden? Afstand tussen schotel en voorkant van de lnb?

 

IK was al eens wezen rekenen wat de lnb afstanden moeten worden met een calculator maar ook hier kom ik niet uit.

 

 

Wie zou mij kunnen helpen met bovenstaande vragen. Ik had al enkele topics doorgelezen over de afstelling van multirail maar kom er zo niet uit omdat ik die rocket lnbs heb en geen normale.

 

Dit mijn de locatie

Breedtegraad (latitude): 53.1936901
Lengtegraad (longitude): 5.9913642

 

Met vriendelijke groet Martin 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Martinst

 

Helaas gaat het niets worden met die smalle opticum rocket lnb's. Die hebben geen feedhorn en missen daarom veel te veel signaal. Het is ook helemaal niet nodig om op een Triax 110 smalle lnb's te gebruiken, daar kunnen ook gewone lnbs op met een kop van 60mm. Je moet je bedenken dat een rail altijd minder signaal oplevert dan een schotel met een enkele lnb omdat je met een rail een compromis moet hebben met 4 lnb's. Daarom is de vangtrechter (feedhorn) van belang om de signaalwolken beter op te vangen. Ga je die smalle lnb's toch gebruiken, dan zal het signaal beduidend minder worden en bovendien zul je met regen en geruime tijd daarna waterdruppels op de kop hebben die het signaal ook nog eens verminderen.


Dan de rail. Die is inderdaad in verschillende standen te monteren, zie bijlage. Hij moet op 120 graden staan, de stand waar die ook op stond toen je hem uit de verpakking haalde. Waar die andere standen voor zijn is een raadsel want die zijn absoluut niet te gebruiken. De graden geven de hoek aan tussen de lnb-arm en de rail. Het laat wel zien dat je een echte Triax-rail hebt een geen universele.
Maar mag je daar op dat gebouw een schotel plaatsen? Het lijkt me van niet en zeker niet zo'n grote.

 

Triax multirail hoekinstelling 120-140-180-140-120.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou gaan voor de Inverto Black Premium Quad. Die zie ik in Nederland te koop voor €27,50. Zie: https://www.inverto.tv/lnb/259/selected-quad-40mm-lnb


Let er trouwens op dat je de rail andersom moet monteren dan gebruikelijk, namelijk met het gat in het midden in de onderste groef, zie bijlage. Anders kan de rail niet schuin genoeg ingesteld worden.

 

Triax rail gat onder 4 sats.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Tytsjerksteradiel moet een Triax 110 voor de 4 bekende satellieten als volgt afgesteld worden:

- monteer de rail zodat het gat in het midden in de onderste groef zit.
- stel de elevatie van de schotel zo in, dat de bovenzijde van de rail in de richting van de schotel horizontaal staat
- zet de rail 10,6 graden schuin, in het oosten het laagste en in het westen het hoogste. Gebruik hiervoor de bijgevoegde hoek.
- monteer alle lnb's in de lnb-klemmen zodat de kop 5-6mm van de klem staan
- monteer de houder van de Astra 19,2 tegen de rail
- stel nu de overige lnb's op de volgende afstanden af:
a - tussen de Astra 19,2 en Hotbird 13 is 92mm
b - tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 64mm
c - tussen de Astra 23,5 en Astra 28,35 is 71,5mm
d.w.z. gemeten aan de voorzijde van kuiltje tot kuiltje in de kap
- stel de skew van de lnb's als volgt af:
a - Hotbird   13 op -2°
b - Astra    19,2 op -2°
c - Astra    23,5 op -5°
d - Astra   28,35 op -8°
d.w.z. gemeten t.o.v. verticaal, niet t.o.v. de rail
- stel de elevatie van de schotel in op 27,6 graden om de Astra 19,2 te vinden
- verdraai de schotel en stel de elevatie zo nodig bij zodat je de Astra 23,5 optimaal ontvangt, dus maximale signaalkwaliteit, de overige satellieten ontvang je nu ook goed.

 

hoek van 10,6 graden.png

Rail horizontaal stellen.JPG

hoek van 2 graden.png

hoek van 5 graden.png

hoek van 8 graden.PNG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goedenavond,

 

Ik heb een setje inverto's op de kop getikt. Als het goed is komen die morgen binnen.

Ik ga morgen eerst e.e.a. voorbereiden. Nieuwe kabels krimpen van de lnbs naar de diseqs. Er rails voorbereiden. En dan hoop ik dat de inverto's op tijd binnenkomen, en anders zal ik zondag proberen de schotel uitgericht te krijgen met bovenstaande afstellingen. 

Nog even een paar vragen, waarom moet de elevatie in eerste instantie zo gezet worden dat de bovenkant rail horizontaal staat?

Wat is de reden dat de kop van de lnb 5a6mm vanaf beugel komt?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

43 minuten geleden, Martinst zei:

1 - Nog even een paar vragen, waarom moet de elevatie in eerste instantie zo gezet worden dat de bovenkant rail horizontaal staat?

2 - Wat is de reden dat de kop van de lnb 5a6mm vanaf beugel komt?

 

1 - Als de rail niet horizontaal staat maar schuin omhoog, dan meet je een verkeerde hoek om de rail schuin te zetten. Staat die horizontaal, dan kun je bijv. met de waterpasfunctie van je telefoon de schuinte van de rail instellen.

 

2 - Met die 5-6mm komt het focuspunt van de lnb precies op het brandpunt van de schotel te staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...