Ga naar inhoud


prime focus schotel lnb berekening


Heeres

Aanbevolen berichten

ik heb 2 prime focus schotel s en bij bijde zit geen goede lnb en nu ben ik zelf bezing om het uittrekken maar ik kom niet verder dan f/d  verhouding en nu weet ik nog niet wat voor feedhorn bij mijn bijde schotels horen en aan gezien er geen type platjes meer op staan aangezien de leeftijd zoek ik wat hulp 

schotel 1 is  D 150 cm doorsnee met  diepte van d 16.8 cm en dan kom ik uit op f/d verhouding 0,56 en nu is mijn vraag wat  voor feedhorn met lnb moet ik dan hebben 

schotel 2 is D 115 cm doorsnee met diepte van d 14.0 cm en dan kom ik uit op f/d verhouding 0,51 en nu is ook mijn vraag hier wat voor feedhorn met lnb moet ik hier bij hebben  

is voor mij wat hobby en daarom hoeft om mij niet de maximale uit de schotel worden gehaald maar beetje mooi  Ontvangst is wel mooi wie kan mij wat advies geven alvast bedankt Willem 

Link naar reactie
Delen op andere sites


De f/D-verhouding heb je goed uitgerekend maar heb je wel rekening gehouden met de volgende 2 factoren:
- de diameter is de maat zonder de rand van de schotel, dus gemeten op het parabolische gedeelte
- de diepte van de schotel is de maat gemeten tot het parabolisch gedeelte, niet een eventuele opstaande rand mee rekenen, dus diepte is D-d.
De meeste schotels hebben echter geen opstaande kraag zoals hier aangegeven.

 

focus berekening.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

De beige schotel heeft geen opstaande rand dus daar meet je de diepte goed op. Ik hoop alleen dat je de diameter tot net binnen de rand meet.
Bij de witte schotel lijkt het er op of er een strip tegen de zijkant van de schotel is geschroefd. Ik kan vanuit deze positie niet zien of de strip boven de schotel uit steekt.
Uitgaande dat de f/D-verouding juist is het volgende:
Offset schotels hebben gebruikelijk een f/D-verouding van 0,6 en daar worden standaard lnbf's voor gebruikt die gemaakt zijn voor een f/D van 0,6.
Primefocus schotels hebben een f/D-verouding tussen de 0,32 en 0,43.
Jij hebt schotels die een f/D-verhouding hebben die daar tussenin zitten. Dat zijn waarschijnlijk schotels die voor militaire doeleinden zijn gebruikt. Daar passen dus niet de standaard feedhorns op. Je zult dus moeten schipperen en kijken welke het beste passen.


Je geeft aan dat de schotel van 150cm een f/D-verhouding heeft van 0,56. Dat ligt behoorlijk dicht bij de 0,6. Daar zou ik dus zonder meer een normale lnb op zetten  bijv. deze als je aan 1 aansluiting genoeg hebt:  https://inverto.tv/lnb/362/single-universal-40mm-pll-lnb
Schotel 2 met een diameter van 115cm heeft f/D-verhouding van 0,51.
Stel dat je daar een lnb met een losse feedhorn op gaat zetten. Die zijn instelbaar voor een f/D-verouding van 0,32 tot 0,43. Stel dat je die instelt op een f/D-verhouding van 0,43, dan kijkt de lnb met feedorn een heel eind over de rand van de schotel en ontvangt daardoor heel veel ruis. Dat is geen goede optie.
Dan moet je toch maar kiezen voor een normale lnb met een f/D van 0,6. Het gevolg is wel dat deze lnb niet het gehele oppervlak van de schotel af tast. De buitenste rand van de schotel wordt niet benut. Je krijgt dus minder signaal dan dat je voor de grootte van de schotel zou verwachten. Ik schat in dat hij dan werkt als een schotel van 95-100cm

 

ADJUSTfeedHORN.pdf

Link naar reactie
Delen op andere sites

Klopt schotel 1 heeft aan de achterkant een versterking profiel zitten om bord meer stevigheid te geven en ik zal morgen de boel nog eens keer opmeten zo als jij het zegt en dan nog is uitrekenen 

 ik begin het nu redelijk te snappen wat f/D verhouding in houd en waar ik naar moet kijken mag ik jou hartelijk bedanken voor snelle reactie en uitleg 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een goede schotel herken je aan de omgebogen rand. Hoe groter de omgebogen rand is, des te stabieler een schotel is.
Kijk eerst eens naar de 1e afbeelding, een schotel van ruim 2 meter diameter.
De man die hem vast houdt, heeft zijn hand wijd open gespreid om hem vast te kunnen houden. Een behoorlijk grote omgebogen rand dus die de schotel erg stabiel en stevig maakt.

 

01.thumb.jpg.4c959029d7baac016dba278dbbed01b1.jpg


Hier een filmpje over een gigantische flutschotel. De man in de schotelfabriek staat trots te vertellen hoe je een kromme schotel weer makkelijk recht kunt maken. Je ziet dat je maar een klein beetje aan de schotel hoeft te schudden om hem krom en weer recht te maken. Wat een afgang. Veelal wordt plaatmateriaal gebruikt van amper een halve millimeter dik. Had de rand een stuk breder gemaakt en het buigen van de schotel had niet kunnen plaats vinden.

 

 

Wat dacht je als je deze schotel op het dak hebt staan? Bij de eerste de beste harde wind is deze schotel verbogen en heb je geen of hele slechte ontvangst. Met een storm zijn ze dubbel geklapt en kunnen ze naar de schrootboer.

 

stormschade.jpg.jpg.a09af636ac6ba2ff98252591eafb5b3d.jpg


Een ovale offsetschotel hoort op een plat vlak over de gehele omtrek op het vlak aan te liggen.
Het is de Geosat Pro schotel, de professionele uitvoering waarschijnlijk. Ik zou de gewone Geosat schotel dan wel eens willen zien. Die gaat waarschijnlijk al krom als je er naar kijkt.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat deze schotel wel meer dan 30 jaar oude is ik heb hem all 15 jaar maar nooit echt gebruikt en de vorige eigenaar bij ons uit dorp heeft hem ook wel zo lang gehad maar nu ik mij van winter wat meer in heb verdiept vond ik wel leuk om weer te proberen en zo kwam ik er ook achter dat er ook andere lnb op moesten wat nu weer van af kijk door de info die ik nu heb gekregen van jouw Sprietje 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...