Ga naar inhoud


prime focus schotel lnb berekening


Heeres

Aanbevolen berichten

Weet ik niet precies meer maar volgens mijn universele lnb van offset schotel en hij heeft em ook niet veel gebruikt om het niet mooi wou en toen heb ik hem overgenomen en ik dacht dat gaat mij wel lukken maar die vlieger ging ook niet op en zo verstreek de jaren en nu wou mijn ouders hem wel kwijt dus ik moest hem op halen en nu ga ik hem nieuwe verf beurt geven en heb ik de laatste maanden heel wat af gespeurd op internet ze kwam ik hier terecht 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je bent niet de eerste hier op dit forum die met zo'n schotel zit, schotels voor speciale doeleinden waar geen standaard consumenten-feedhorn precies op past. Die schotels worden goedkoop aangeboden. Je kunt ze wel gebruiken maar dan haal je niet het optimale er uit. Nou ja, dat is een keuze. Als je niet heel veel geld wilt uitgeven voor een nieuwe grote schotel (offset of prime) , kan het dus wel met zo'n schotel die tussen een f/D van 0,43 en 0,6 heeft. Je hebt alleen wat minder rendement.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oké ik heb even aan meten geweest en aan rekenen maar als werkt weet ik nu nog niet maar als ik lnb dichter bij schotelbord plaats om een goede f/d van zo 0,6 te krijgen dan mis ik wel stuk van mijn schotelbord of heeft het weinig zin nu zit ik op 0,56 en andere 0,51 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Heeres

 

Je schrijft dat je aan het rekenen bent geweest. Dat kan, de formule om de f/D-verhouding uit te rekenen voor een prime-focus schotel staat op de onderstaande afbeelding aangegeven.

focuslengte.jpg.e0b67fed66a10518b296a60624966cf2.jpg


Maar er bestaat ook een calculator. Dan hoef je niets uit te rekenen. Die staat op de heel bekende site van Satlex.com waar je de lnb-posities van de WaveFrontier schotels kunt bepalen. Hij staat onder F/D-ratio.

 

SatlexfD-calculator.png.f158165064039eba42875d16ade2da8b.png

 

Je kunt de lnbf of feedhorn niet zomaar een stuk naar voren of achteren zetten want dan staat hij niet meer in het brandpunt van de schotel en ontvang je veel minder of helemaal geen signaal meer.

 

Hierbij nog een afbeelding waarop ik aangegeven heb waar het focuspunt van een normale lnb zich bevindt.

InvertoPLLlnbs.thumb.png.98c00e4e98a74c1765e0a99132d8a584.png

 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...