Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
6 uren geleden, JoeC zei:

Bouw je in je nieuwe land niet ook nog rechten op?  Bijverzekeren klinkt leuk (maar niet voor die 5 jaar denk ik) maar de uitbetaling wordt weer aangepast aan het welstandsniveau van het land waar het geld heen gaat.  Dus:  Vol betalen maar mogelijk minder ontvangen.....

Nee, we bouwen in Italië geen rechten op. Mijn vrouw is met een uit eigen vermogen bekostigd vroegpensioen. Formeel werkloos en zonder inkomen.

In ons geval wordt de AOW uitkering niet aangepast aan het welstandsniveau van ons woonland. En ik denk voor geen enkele AOW gerechtigde. Wel hebben we een verplichte ziektekosten verzekering vanuit Nederland (CAK) waarvan de bijdrage wordt ingehouden op AOW, pensioen en lijfrente (we hebben alle drie pijlers benut) vanuit Nederland. Hierbij worden de kosten wel aangepast aan het niveau van zorgkosten in Italië.

In het geval van mijn vrouw vallen de kosten vrijwillig bijverzekeren AOW wel mee. Anders hadden we het niet gedaan. Rekenvoorbeeld:

5 jaar te vroeg vertrekken is 10% korting. D.w.z 1.380 euro korting per jaar. Levenslang.

Aangezien mijn vrouw geen inkomen heeft geldt de minimum premie 569 euro p.j. Maal 5 jaar is 2845 euro. Dit is bruto na 25 maanden volledige AOW al terugverdiend. Netto duurt het iets langer. Gezien de levensverwachting van 85 a 90 jaar is die vrijwillige verzekering een no-brainer. Statistisch gesproken gaat mijn vrouw mij ook nog eens een acht jaar overleven. Als alleenstaande krijg je meer AOW. Zo als ik het nu kan zien 20.000 per jaar. Dan is 10% korting ook relatief hoger. Dus dat pleit ook in het voordeel van bijverzekeren.

Maar goed. Dat geldt voor de inzichten van nu. Een overheid in het nauw maakt rare sprongen. Ik vrees dat het eerder minder dan meer zal worden.

T90 met 5W, 4, 9, 13, 16, 19, 28E. 2x EMP Centauri 17/8. 6xSUR420.
W10 PC, Ryzen7-3700, TBS6590 dual met CI - DVBDream - LG Oled 55"

VU Ultimo; 2xtwin FBC, VU Uno met twin FBC - Samsung QLED 75"

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen