Ga naar inhoud


welke cpu enz beste voor linux


dark-angel-djin

Aanbevolen berichten


Linux kan je installeren op elke pc,draait heel goed op een X 486 of vergelijkbare processor en hoger.

Wel moet je er rekening mee houden dat je voldoende geheugen nodig hebt...16Mb is wel het minimum, meer is natuurlijk beter.

Een diskettestation 1.44 MB en een cd-rom-drive...en +/- 1GB aan vrije ruimte.

 

Alle configuraties hoger als deze opsomming zijn prima geschikt !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardigheid van linux is denk ik dat er voor een aantal hele verschillende hardwareplatformen linux bestaat.

 

Daarnaast heb je een aantal processoren die allemaal de voor i386 gecompileerde software kunnen verwerken, o.a. intel (80386, 80486, pentium in alle varianten), AMD processoren, NS Geode, etc.

Hierbij kan je de code nog optimaliseren door de kernel en de afzonderlijke pakketten speciaal voor de gebruikte cpu te compileren.

 

Dus je kunt denk ik wel stellen dat linux beter dan andere os-en op verschillende platformen kan presteren.

 

Wat de beste hardware is voor linux hangt misschien meer af van je toepassing dan van linux, een server stelt andere eisen dan een desktop bijv.

CanalDigitaal, blijf met je vingers van onze opnamemogelijkheden af!

Xtrend ET-9000, Samsung HD322HJ 320Gb, OpenPLi 2.1

Visiosat G4 Quadro, Astra 19.2, Hotbird 13.0, Astra 28.2, Astra 23.5

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat is het beste? Afhankelijk van je toepassing... Ik heb het draaien op een aantal platformen. Meeste zijn PC achtigen, maar mijn server is een dual head Alpha.. Die is gewoon sneller dan alle pc's die ik tot nu toe heb getest.. Maar daar zit weer geen video kaart in, wat hem dus minder geschikt maakt als werkstation...

 

Houd in het achterhoofd dat een fabrikant zoals Sun tot voor kort voor hun linux dozen gebruik maakte van PIII / 1.4 GHz.. ( Zie b.v. een Sun LX50 )

 

Dus welke is het beste? Moeilijk te zeggen zonder dat je aangeeft waarvoor je de machine wilt gebruiken...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben 't eens met de vorige antwoorden.

 

Ikzelf heb Linux op bijna 10 PowerPC machines geinstalleerd en 't heeft altijd prima gewerkt, zelfs met 64MB geheugen.

Ik heb 't nu zelf op 1 PowerPC 604, 1 Pentium II 200MHz met 192MB geheugen (Da's echt wel een beetje langzaam voor een workstation, maar als web server gaat 't prima. Als je er ook nog een dikke database bij hebt wordt 't wel weer wat langzaam) en net geinstalleerd op m'n AMD Athlon 2100+ met 512MB geheugen.

't Draait bovendien al meer dan een jaar onafgebroken op m'n webserver - da's een Athlon 1GHz met 256MB.

 

Ik heb vrijwel altijd Debian linux geinstalleerd. Ook wel Yggdrasyl (Als dat nog bestaat :-) en RedHat.

Debian was een van de weinige die jaaaren geleden al een PowerPC versie had, vandaar die keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...