Ga naar inhoud


Triax Multiblock of DUO LNB voor ontvangst 19.2 en 23.5


Jürgen

Aanbevolen berichten

Een paar jaar geleden heb ik een Triax Multiblock voor 4 LNB's op een Triax 78 gemonteerd.

Toen gebruikte ik nog 3 LNB's, 19.2 - 23.5 - 28.2, de laatste heb ik al een hele tijd geleden opgedoekt en kijk dus nu alleen nog maar naar de 2 overige satellieten.

Omdat ik bij slecht sinds laatste tijd vrij snel een slecht signaal krijg wilde ik de LNB's / schotel bijstellen.

De schotel staat prima maar ik krijg de LNB,s en de Multiblock niet meer vastgezet omdat een aantal van de schroeven dol zijn.

 

Ik heb nu de optie om een nieuwe Multiblock te bestellen of een DUO LNB.

Ik vraag me nu af wat een nieuwe Multiblock bij de ontvangst van 19.2 en 23.5 nog toevoegt.

 

Is het niet beter dat ik b.v. de onderstaande DUO LNB plaats want ik vond dat ik de LNB's op de Multiblock nooit optimaal heb kunnen instellen maar dat zal waarschijnlijk aan mij zelf liggen?

 

Inverto Black PRO DUO LNB QUAD voor 78 of 88cm schotel

post-37183-0-85552300-1405335964.jpg

aangepast door Jürgen

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Had je smalle lnb's op die Triax 78? Brede lnb's passen daar niet goed op.
Op een Triax 78 past een duo-lnb voor een 60cm-schotel niet echt goed maar voor een 80-85cm-schotel ook niet.
Het beste past nog de duo-lnb voor een 60cm-schotel. Beter kun je nog een Triax 88 kopen en daar de duo-lnb op zetten voor een 80-85cm-schotel
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Sprietje,

 

Bedankt voor de snelle reactie.

Ik gebruik op dit moment de smalle Alps Quad LNB's dus dat gaat wel goed maar die verkoop ik wel weer.

 

Zal het nu inderdaad veel uitmaken of ik nu de bestaande Triax 78  i.c.m. de Inverto Black PRO DUO LNB QUAD voor 78 of 88cm schotel gebruik of dat ik die i.c.m. een Triax 88 gebruik?

Scheelt dat veel in de regenreserve want zowel eergisteren als gisteren viel het beeld tijdens heftige buien hier in Huissen (Arnhem) op zowel 19.2 als 23.5 even weg maar dat kan ook aan de afstelling gelegen hebben.

 

Op de meeste sites staat expliciet erbij dat deze LNB speciaal voor 80cm schotels is gemaakt.

Nu is de aankoop van een Triax 88 ook geen ramp maar voor Nederland nu ook weer niet echt nodig, toch?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

De afstand op een Triax 78 moet bij jou 46mm zijn.
Gebruik je een duo-lnb voor een 80-85cm schotel, dan staan ze 7mm te ver uit elkaar, gebruik je een duo-lnb voor een 60cm-schotel, dan staan ze 8mm te dicht bij elkaar.
Omdat de feedhorns bij een 80-85cm duo-lnb echter in elkaar overvloeien, vallen de signalen in een gebied waar je een vervormde feedhorn hebt. Dat is slechter dan dat de signalen te ver naar buiten vallen bij een 60cm duo-lnb waar de feedhorns wel de juiste vorm hebben.
Een Triax 78 is maar een 70cm-schotel en een Triax 88 is een 85cm-schotel.
 

aangepast door Sprietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zijn dit nu de gegevens voor mijn woonplaats Huissen en waardoor de DUO LNB 4.3 i.c.m. met Triax 78 ongeschikt is?

Ik vraag dit omdat we in juni 2013 ook al eens over een Triax 78 met DUO LNB hebben gecorrespondeerd maar toen ging het over de locatie Benicasim Spanje, zie bericht #4 in de bijgaande link.

Toen schreef jij dat dit perfect paste maar dat zal wel te maken hebben dat de genoemde plaats Benicasim welke 1.800km zuidelijker ligt.

Want als ik daar de Triax 78 met genoemde DUO LNB gebruik heb ik een fantastisch signaal op zowel 19.2 als 23.5.

 

http://www.sat4all.com/forums/topic/333269-vraag-over-duo-block-3-graden-lnb-voor-spanje/?hl=%2Btwin+%2Bduo+%2Blnb+%2B4.3+%2Bgt-mdt43

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok helder en ik twijfelde overigens niet aan jouw deskundig advies cq berekening.

 

Ja, wat is nu wijsheid:

 

1. Bestaande situatie met 2 losse LNB's handhaven en een nieuwe Triax Multiblock kopen? Heeft niet zo 1-2-3 mijn voorkeur.

 

2. Triax 78 blijven gebruiken i.c.m. DUO LNB 60 QUAD voor 60 tot en met 78cm schotel 

 

3. Triax 88 nieuw kopen i.c.m. Inverto Black PRO DUO LNB QUAD voor 78 of 88cm schotel

 

Het mag duidelijk zijn dat optie 3 het duurste is maar levert dat ook t.o.v. optie 2 een evenredig beter rendement op?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, voor degelijke prijzen kan ik inderdaad beter een nieuwe combinatie bestellen maar ook al zoek ik me het ongans ik kom dergelijke prijzen nooit tegen.

Ik moet toch maar eens naar een cursus googelen volgen ;)

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...