Ga naar inhoud


Hoeveel IDE controllers kunnen er in 1 PC


Barabas

Aanbevolen berichten

Ik wil een Linux (Fedora) pc inrichten als (mini) NAS. Dit wil ik doen door in deze PC (PII-350Mhz/196Mb) naast de geïntegreerde IDE controller nog een extra IDE controller te plaatsen met daaraan nog 4 120Gb IDE disken in een RAID-5 configuratie (zodat er netto 360Gb overblijft). Mocht er een disk sneuvelen dan is er niets aan de hand, mits je deze op tijd door een nieuwe vervangt. De 3 PC's en 2 Dreamboxen (7000s) krijgen dmv Samba toegang tot deze (raid-5) disk.

 

Als ik er nog nog meer schijven in wil hangen dan zal ik er nog een IDE controller bij in moeten stoppen. Hoeveel IDE controllers kan een PC eigenlijk aan?

Dat zeg ik... lezen!

Link naar reactie
Delen op andere sites


Het ligt er een beetje aan wat voor een IDE controllers je gaat gebruiken. Als je de IDE controllers met eigen BIOS gaat gebruiken dan is het een kwestie van hoeveel PCI sloten je beschikbaar hebt.... Als je nog oude ISA "controllers" hebt liggen zonder BIOS, jah, dan wordt het wat lastiger..

Ik heb zelf op een windows doos eens de geintergreede poorten ( 4 stuks ) in gebruik gehad, en daarnaast nog twee Promise controllers met elk twee poorten... Het probleem was de voeding van de PC ;-) Die trok het niet echt meer.

Als dit werkt onder windows, dan werkt dit ook onder Linux! laugh.gif

 

Suc6!

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Ik wil een Linux (Fedora) pc inrichten als (mini) NAS. Dit wil ik doen door in deze PC (PII-350Mhz/196Mb) naast de geïntegreerde IDE controller nog een extra IDE controller te plaatsen met daaraan nog 4 120Gb IDE disken in een RAID-5 configuratie (zodat er netto 360Gb overblijft).

of je meerdere ide controllers kunt plaatsen ligt aan je moederbord.
maar hoe krijg je het voor elkaar om in een PII moederbord een 120gig schijf werkend te krijgen??
normaal gesproken ondersteunen die tot maximaal.... 20 gig ong.?
Groeten Rootical
Link naar reactie
Delen op andere sites

Schijven die groter zijn dan de BIOS limiet van het moederbord kunnen prima werken op een controller met een eigen BIOS. De BIOS van de IDE controller zal dan voor de juiste werking zorgen...

 

Big fellow

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Link naar reactie
Delen op andere sites

P2 maar 20 gig? Ik dacht toch dat de meeste moederborden toch wel meer ondersteunden??(met of zonder biosupdate).

Maar hoe dan ook.. zo'n pci kaart heeft hier inderdaad geen last van.

Verwacht trouwens met goedkope raid kaartje wel sneller problemen dan met de duurdere.. Meestal zijn deze kaartjes namelijk voornamelijk softwarematig raid. Het zijn vaak aangepaste standaard ide controllers (met bv een andere firmware)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...