Ga naar inhoud


Geen internet, DNS probleem?


Quassi

Aanbevolen berichten

Ik heb een WLRT03 E-tech router met een Speedtouch modem ervoor.

 

Met m'n (werk)laptop kan ik thuis draadloos wel internetten, maar via de (huis)PC niet, ik heb een Linksys WUSB54G USB ding.

 

Ben al een tijdje aan het debuggen naar de oorzaak... en kom tot de volgende conclusie, zonder oplossing helaas:

 

Het DNS-IP is 10.0.0.138, die van het modem dus. Dit is bij beide (laptop en PC) ingesteld. Vanaf m'n laptop kan ik het modem wel pingen, maar niet vanaf m'n PC?????

 

Weet iemand een oplossing?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ik weet niet hoe het tegenwoordig zit, maar voorheen gaven die E-Tech routertjes altijd adressen in de 10.0.0.x range, je modem (wat een LAN-ip heeft en dus ook router speelt) doet dat kennelijk ook. Dat kan wel voor behoorlijke problemen zorgen. Stel je router eens in op de 192.168.x.x range en kijk of het dan wel werkt.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

DHCP van Speedtouch aanzetten (Al is het ook een router 510 bijvoorbeeld) en van E-tech uit ben je van alle problemen af.

 

Of DHCP op E-tech aanzetten met default gateway 10.0.0.138.

 

DNS is niet zo spannend want die pakt hij altijd van je router.

 

Default gateway instellen kan ook statisch op je machines probeer maar je zult zien dat het werkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Maakt niets uit hoor dat je interne netwerk ook 10.0.0.x heeft.


Eeh jawel, want daardoor kun je dus het modem niet meer bereiken. Immers, als jouw computer een 10.0.0.0/24 adres krijgt gooit hij deze naar de eerste router, die weet ik routeer 10.0.0.0/24 maar omdat hij de modem/router (10.0.0.138) niet als aangesloten apparaat ziet zal hij zeggen van hé maar dat adres routeer ik niet hoor. Grondregel bij thuisnetwerkjes met tweer routers achter elkaar is: Altijd in een ander subnet plaatsen. Doet router x dus 10.0.0.0/24 (oftewel 10.0.0.0-10.0.0.255) dan moet router y bijvoorbeeld 10.0.1.0/24 (oftewel 10.0.1.0-10.0.1.255) zijn, anders zijn dit soort dingen alles behalve uit te sluiten.

Slimmer is om, zoals je ook in je andere posting aangeeft, de DHCP van de E-Tech uit te zetten oftewel om er een draadloze switch (accespoint) van te maken.

Na jaren zonder, ben ik toch weer van plan een schotel aan te schaffen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...