Ga naar inhoud


Wat is de beste vloerverwarming voor toepassing in een bestaande woning?


tonslag

Aanbevolen berichten

Als je later vloerverwarming wil aanbrengen in een bestaande woning wat kun je dan het beste toepassen?

 

De normale CV gestookte vloerverwarmings systemen waarbij de nieuwe vloer hoger komt te liggen.

CV gestookte vloerverwamring inverzen in de bestaande vloer of moet je kierzen voor electrische vloerverwarming?

 

Wat belangrijk is dat energiekosten van de vloerverwarming en invensteringskosten niet uit het oog moeten worden verloren.

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat is een hele lastige. Hier zitten weer zoveel kanten

aan dat ik er eerst een nachtje over moet slapen.

 

Ik denk dat je zoiets moet hullen in een matrix,

zeg maar een waarheidsdiagram. Iets in de strekking van;

geldt dit voor jouw ga dan door kies anders voor rechts of links.

 

Nogmaals, eerst even pitten.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
of moet je kierzen voor electrische vloerverwarming?
Ik heb hier geen enkel verstand van maar heb het gevoel dat dit behoorlijk stroom kost en dat het qua verbruik doorgaans duurder is als een systeem wat je mee laat lopen met je bestaande c.v.groetjes

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het voor mezelf zou zijn zou ik ,als het mogelijk is de vloerverwarming in laten vrezen.

Is dat niet mogelijk dan zou ik de bovenste smeervloer weghakken en de vloerverwarming op de betonvloer maken .

Electrische vloerverwarming zou ik niet willen ivm de hoge electriciteitskosten.

VU+DUO

Dreambox 7000

Dreambox 500

Dreambox 600 PVR

Draaaibare opstelling 30 west tot 28,2 oost

Vaste opstelling Astra1,Astra2,Astra3 en Hotbird[/color]

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Electrische vloerverwarming zou ik niet willen ivm de hoge electriciteitskosten.

 

 

Mee eens. Een gasketel zet bijna 100% van de verbrandinsgwaarde van het gas om in nuttige energie voor de verwarming. Verbrand je het gas eerst om er electriciteit van te maken, en transporteer je die electriciteit dan naar jouw woning, dan mag je blij zijn met een rendement van ca. 40%, ofwel je hebt meer dan twee keer zoveel gas nodig om dezelfde verwarmingsenergie in jouw woning te bereiken. Dat moet je betalen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien niet een antwoord op je vraag, maar ik heb vloerverwarming op de begane grond van mijn huis en ben er uitermate tevreden over. Behagelijk en heerlijk warm aan de voeten en het geeft een echte verhoging aan woonkwaliteit. En geen radiatoren in het zicht waar zich stof in nestelt.

Maar het werd al aangelegd toen het huis gebouwd werd. Dus aan alles is gedacht. Zelfs de ramen zijn ca 6 cm hoger geplaatst zodat bijvoorbeeld het aanrecht in de keuken precies aansluit op de onderkant van de vensters.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Citaat:
Electrische vloerverwarming zou ik niet willen ivm de hoge electriciteitskosten.


Mee eens. Een gasketel zet bijna 100% van de verbrandinsgwaarde van het gas om in nuttige energie voor de verwarming. Verbrand je het gas eerst om er electriciteit van te maken, en transporteer je die electriciteit dan naar jouw woning, dan mag je blij zijn met een rendement van ca. 40%, ofwel je hebt meer dan twee keer zoveel gas nodig om dezelfde verwarmingsenergie in jouw woning te bereiken. Dat moet je betalen.



Hallo! heb je enig idee hoeveel verschillende tarieven voor inkoop energie bestaan? Dan heb ik het dus over primaire brandstoffen zoals aardgas, olie, kolen en brandstoffen voor kerncentrales.
De prijs voor grootverbruikers (zware industrie en energiebedrijven) is aanmerkelijk goedkoper dan dat jij die als kleinverbruiker koopt.
Simpel jouw rekensommetje aannemen werkt dus niet!

Ik zal een ander rekensommetje voorhouden zodat je eventueel zelf kunt bepalen wat voordeliger is, maar dit vereist wel enige voorkennis.

Energie-inhoud;
1 m3 aardgas bevat ca. 33,6 MJ (zg. onderwaarde)
1 kWh bevat 3,6 MJ.

Een logisch redenerend mens zou dus zeggen dat er qua energieinhoud ca. 9 kWh in 1 m3 aardgas gaan.

Dit klopt in zoverre dat het ketelrendement en systeemrendement ook moet worden meegenomen in de berekening. Stel dat het ketelrendement en overdrachtsrendement (omzetting van 1 m3 aardgas in warmte) in reeele zin 90% is en het systeemrendement eveneens 90% dan krijg je de volgende rekensom;

33,6 MJ x 0,9 x 0,9 = ca. 27 MJ
Reeel gezien haal je dus thuis uit je CV ketel uit 1 m3 aardgas dus ca. 27 MJ warmte.

Daarnaast moet je het rendement houden van elektra = 100% omzetting in warmte zonder verliezen. Tevens heeft elektrische vloerverwarming als voordeel dat de opwarmtijd bij een gelijkwaardig geinstalleerd vermogen sneller is dan dat met een watergevoed systeem.

Als advies zou je aan kunnen houden dat het omslagpunt voor een reeele keuze tussen gas en elektra ligt bij isolatiewaardes vanaf Rc>3,0, maar dan ook nog afhankelijk van een heleboel (o.a. gebruikers) factoren.

Daarnaast dien je ook nog het verminderd rendement van een CV ketel bij langdurig gebruik, onderhoud, slijtage en aanschafkosten rekening te houden.
Link naar reactie
Delen op andere sites

je moet er rekening mee houden dat de vloer ongeveer 7 cm hoger komt te liggen.

dus moet je de kozijnen ook verhogen.

pasop met vrezen in de vloer laat dan eerst de vloer onderzoeken anders wordt de vloer te zwak en breekt hij.

 

 

groet cobes

if freedom is outlawed, only outlaws will have freedom.

.

Gigabluequadplus, AzBoxPremiumHD+, 2x DM600 en een Denson DS1010Road

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
dus moet je de kozijnen ook verhogen.

Jij bent of heel erg lang als je er bij een verhoging van 7 cm niet meer door het raam kan kijken en door de deur kan of je kozijnen zijn erg laag en deur kozijnen los je op met een verhoogde drempel en de deur inkorten.Ik geef toe dat het optisch iets minder mooi staat maar om ze er allemaal uit te breken gaat mij wat ver.groetjes

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
De prijs voor grootverbruikers (zware industrie en energiebedrijven) is aanmerkelijk goedkoper dan dat jij die als kleinverbruiker koopt.

 

Vanzelfsprekend weet ik dat. Ik claim ook nergens dat die prijzen gelijk zijn. Dat neemt echter niet weg dat het principe wel gelijk blijft, je hebt voor electrische verwarming veel meer gas nodig (bij een gas gestookte centrale) als voor een gas gestookte verwarming, nog helemaal afgezien van kosten voor de complexere infrastructuur. Dat geheel zie je uiteindelijk toch weer terug in de prijs voor 1 kWh electriciteit. Was dat niet het geval, dan nam toch iedereen electrische verwarming?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jij bent of heel erg lang dan als je er bij een verhoging van 7 cm niet meer door het raam kan kijken en door de deur kan of je kozijnen zijn erg laag.

 

Was het maar waar. Deurkozijnen van 201,5 cm hoog zijn heel gebruikelijk, en hier in het noorden loop ik met mijn 1,83m toch heel vaak tegen een paar schouderbladen op te kijken als ik door de stad wandel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gewoon gaan voor gasgestookte vloerverwarming. En infrezen die handel.

Waar je wel even naar moet kijken is de leeftijd van je cv-ketel.

Als het al een wat ouder model is zou je in je besluit moeten meenemen

deze meteen mee te vervangen. De huidige generatie ketels leveren

zoveel meer rendement dat je daar de eerste jaren al zoveel mee

terug verdiend. Het water is sneller op temperatuur en de kracht van doorstroming van het water is ook vele maken beter. Dat merk je bijvoorbeeld

al bij het douchen, maar ook is je huiskamer sneller op temperatuur.

En deze ketels kunnen het ook beter aan als er op 2 plaatsen tegelijk

om warm water wordt gevraagd.

 

gr.

 

Martinbe

HAVE FUN AND ENJOY THE WORLD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Het water is sneller op temperatuur
Mee eens vroeger gietijzer nu koper of aluminium wisselaars
Citaat:
de kracht van doorstroming van het water is ook vele maken beter
Niet mee eens pijpdiameters zijn kleiner geworden t.o.v. b.v. de oude natuurlijke installatie waar later een ketel met pomp op is aangesloten.Toerentallen en opvoerhoogtes van pompen zijn niks verandert is ook niet nodig. Wat je bij het douchen merkt is een effectievere werking van de ketel door electronica en moderne snel warmte afgevende materialen en het op 2 plaatsen warmwater aftappen is nog steeds een capaciteits kwestie doorsnee combiketel kan dit nog steeds niet aan omdat er simpel weg niet voldoende warm water tegelijk verwarmt kan worden hiervoor heb je dus b.v.een c.v.boiler nodig.groetjes

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

goedkoopste en beste oplossing is,indien aanwezig(meestal wel) de oude dekvloer eruit hakken.

Voor 50 vierkante meter is dit met 2 man een halve dag werk.

Scheidingsfolie aanbrengen(foamfolie t.b.v laminaat voldoet prima)

Randschuim aanbrengen(i.v.m uitzetten beton)

Slangensysteem aanbrengen (klikrails).

Nieuwe dekvloer aanbrengen.

Nu zal de vloer 2 tot 3 cm hoger zijn als voorheen.

Deze methode is geschikt voor hoofdverwarming.

Frezen is duurder,zwakker en minder of niet geschikt voor hoofd verrwarming.

Betreffend een verdeelblok,zoveel mogelijk groepen creeeren verhoogt het comfort

zelf heb ik 8 groepen op 50 mtr en kan overal de temperatuur naar wens inregelen.

Verdeelblok heb ik in mijn geval zelf ontworpen en gemaakt van rvs en voledig electronisch gestuurd,start,ingaande,uitgaande en beveiligings temperatuur draait op een OMRON regelaar.

Wat werk maar investering is laag,frezen is wel behoorlijk duurder.

Gebruik van gas gaat aanzienlijk omlaag,zeker met een nieuwe ketel,temperatuur hiervan kan op 45 graden blijven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een manneke alle dekvloeren eruit laten boren (of vloerdelen slopen hetgeen af te raden is * zie draagvloer soorten)

 

een manneke die hele kolere zooi laten opruimen en schoonmaken

 

een installatie bedrijf laten komen en een gecertificeerd systeem laten aanleggen (berekend op de ketel / warmteverliezen en ruimte gebruik)

 

er zijn vijf systemen

 

en drie draagvloer soorten

 

[color:"red"] eerst de draagvloer soorten

 

beton ongeisoleerd (kruipruimte isolatie)

beton geisoleerd

houten vloeren

[/color]

 

[color:"green"] nu de systemen voor vloerverwarming

 

1) electrisch;

de standaard weerstandmatten van composiet alufolies

type, snel weinig massa + groot oppervlak

voordeel- dun en snel (ook op houten vloeren toepasbaar

nadeel- weinig belastbaar door gewichten erop en hoog verbruik alsmede electrosmog

 

2) water of medium gedragen systeem;

pseudo kanaalplaat in macrolon met koppelstukken waardoor een zigzag stroming in zo'n plaat tot stand komt

type, snel + groot oppervlak

voordeel- dun en snel (wegens werken houten draagvloeren niet op hout)

nadeel- weinig belastbaar door gewichten erop en onderhevig aan neerslag van ketel-residu in die kleine kanaaltjes + warmtewisselaar bij lage temperatuurketel met water moet ergens geplaatst worden in de vertrekken of één van de vertrekken

 

3) water gedragen systeem;

kunstofleiding ingebed in een voorgevormde isolatieplaat met gewapende cement dekvloer als toplaag

type, langzaam + gemiddelde opbouwdikte 70mm

voordeel- extreem lang beproefd en duurzaam

nadeel- warmtewisselaar bij lage temperatuurketel met water moet ergens geplaatst worden in de vertrekken of één van de vertrekken en dit gecertificeerde systeem is redelijk duur.

 

4) water gedragen systeem;

kunstofleiding ingebed direkt in de gewapende cement dekvloer als toplaag

type, langzaam + gemiddelde opbouwdikte 50mm

voordeel- extreem lang beproefd en duurzaam

nadeel- warmtewisselaar bij lage temperatuurketel met water moet ergens geplaatst worden in de vertrekken of één van de vertrekken en dit gecertificeerde systeem is goedkoper dan 3) maar enkel toepasbaar bij beton geisoleerd.

 

5) water gedragen systeem;

metalen leiding ingebed direkt in de gewapende cement dekvloer als toplaag

type, matig langzaam + gemiddelde opbouwdikte 90mm

voordeel- extreem lang beproefd en heel erg duurzaam

nadeel- warmtewisselaar bij lage temperatuurketel met water moet ergens geplaatst worden in de vertrekken of één van de vertrekken en dit gecertificeerde systeem is extreem duur.

 

6} is bauteil kühlung und heizung met warmtepomp in je casco beton vloer opnemen dus geen optie voor bestaand aanpassen - voor zomer en winter[/color]

 

a) als je hele woning ongeisoleerd is zal je eerst moeten gaan isoleren om je niet extreem blut te stoken aan energiekosten

B) als je extreem grote raampartijen hebt is het risiko op onbehaaglijke koudeval aanwezig

c) als je heel grote lounche-achtige sofa's en zitbanken hebt is het rendement van de afstraling niet altijd voldoende

d) traag / langzaam zijn de meeste watergedragen systemen per definitie en daar moet je aan gewoon raken mbt confort tijdens kwakkelseizoenen en dag en nacht ritme 's winters

 

ER ZIJN ECHTER ook nog verwarmingsplafonds die in enkele gevallen extreem mooi en flexibel inzetbaar zijn.

 

cheers

No What If's

Danny Vera, Vaya Con Dios

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...