Ga naar inhoud


Mechanische ventilatie vervangen


Psychosammie

Aanbevolen berichten

In mijn huis zit een mechanische ventilatie. Het ding zit in een mooie alu doos. Nu denk ik dat na 18 jaar de lagers een beetje versleten zijn. Het ding maakt een vreselijk geluid en dat wordt nog eens mooi versterkt door de alu doos waar hij in zit.

 

Ik heb al eens gekeken. Het stelt niks voor. Ik heb geen plek kunnen ontdekken voor een druppie olie. Dus dan maar vervangen dacht ik.

 

Waar kan je die dingen kopen?

 

ps. Het is een bekend merk, type weet ik effe niet.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


Er zijn heel veel verschillende ventilatieboxen verkrijgbaar in verschillende prijsklassen.

 

Wees verstandig en laat je voorlichten een deskundig persoon.

Zodat je box de juiste capaciteit heeft.

Let ook op het energieverbruik van de box. Een ventilatie box draaid in principe 24 uur per dag 365 dagen per jaar.

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

Citaat:
Hallo heb je de leverancier hier al eens over gesproken, deze lagers zijn levenslang gegarandeerd

 

oh???

 

bij mij had ik na 3 jaar al een herrie in de box zitten (net of er een auto voor het huis stond te ronken)

 

dat was een rucon mv box

 

ik heb de gehele moter moeten vervangen € 150,00

 

en ik krijg het idee dat er nu zo'n 2,5 jaar later weer wat misgaat met de lagers.

 

dat word geen nieuwe moter meer en zeker geen niuwe rucon mv box

 

o ik heb me laten vertellen dat er tegenwoordig ook boxen met gelijkstroom motoren zijn met een laag energieverbruik

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil hier ook iets over vertellen.

 

Er zijn ventilatieboxen van een aantal fabrikaten

in Nederland geinstalleerd te weten, maar met name;

Stork en Itho, die hebben een hoofdrol gespeeld.

 

Met name Stork heeft nu ook inderdaad boxen met gelijkstroommotoren.

Die zijn duidelijk goedkoper wat betreft energieverbruik maar daarnaast

in aanschaf wel een flink stuk duurder.

 

Boxen zijn vaak voorzien van meerdere afzuig-aansluitingen.

Mocht je maar één afzuigaansluiting hebben kun je serieus

een S&P overwegen (Soler & Palau). Het is een inline ventilator

met een zeer laag energieverbruik, het geluidsniveau ligt meestal

(veel) lager dan de boxen en nemen (minst belangrijk) weinig ruimte in.

Deze ventilatoren hebben maar 2 aansluitingen, een afblaas en een aanzuig.

Maar als er maar 1 kanaal boven komt zal dit een goed alternatief

kunnen betekenen. S&P maakt ventilatoren met een geludsniveau van rond

de 20 a 25 dB(a) vaak in de hoogste stand.

 

Algemene tip; zet de ventilator na het koken in een lagere stand.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zijn meerdere fabrikanten die gelijkstroom afzuigboxen maken.

 

Bij de keuze van de ventilator bekijk ook hoe je de ventilator wil gaan regelen?

 

Door middel van een 3-standen schakelaar of op een andere manier.

De standaard afzuigboxen zijn geschikt om te schakelen door een 3-standen schakelaar. De S&P buis ventilator is niet geschikt om te schakelen met een 3-standen schakelaar voor zover ik weet.

Ton

 

Wavefrontier, 4x quat LNB, multiswitch 17in/8uit

DM7025, DM7020, DM5620,DM600PVR, DM500, DM800HD

Link naar reactie
Delen op andere sites

S&P levert zelfs "dimmers" voor hun fans.

 

1129704-ScreenShot004.jpg

 

Zie ook de bijlage voor de verschillende regelingen,

ze gaan zelfs heel ver.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even voor de duidelijkheid.

 

Ik was niet van plan de hele box te vervangen. Met 2 schroeven haal je het frontje van de box los. Nog 2 schroeven en je hebt de motor in je handen. Andere motor erin en klaar ben ik. Geen gedonder met capaciteitsberekeningen of andere aansluitingen.

 

De motor is van Stork. Waar koop ik een vervangende motor?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het ligt er ook aan wat voor een motor het is .Is het een motor zonder koolborstels kan je volstaan met de lagers te vervangen zoniet dan is het beste een andere op te zoeken wegens het verslijten van de koolborstels en de plek waar ze contact met de rotor hadden.Voor een andere zal je met de motorgegevens moeten googlen denk ik er zijn er nog al wat.

"You can fool some of the people all of the time, and all of the people some of the time, but you can not fool all of the people all of the time"

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben inmiddels weer wat verder. Ik begrijp dat de motortjes niet los geleverd worden maar dat ik een hele doos moet aanschaffen. Daar ben ik dan weer wat minder blij mee maar goed.

 

Ik heb dat motortje in handen gehad en ik had niet de indruk dat er lagers te vervangen waren. Het is een compact geheel.

 

Wie heeft er een URL van een leverancier voor me (via PM) dan kan ik eens uitzoeken wat die dingen kosten.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

De technische unie levert onderdelen van Stork.

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Stork-air, daar vindt je de link.

De motor zit meestal vast aan de waaier.

Die 2 moet je vaak samen vervangen (afhankelijk van het type).

 

HG CC

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds maart 2021 glasvezel via KPN.

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W10, Gigabyte Brix met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...